• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3576 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۷ تير

20 ميليون مترمكعب آب به تالاب هامون مي‌رسد

رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تاكيد بر اينكه احياي هامون مهم‌ترين مساله محيط‌زيستي استان سيستان و بلوچستان است، از رهاسازي ۲۰ ميليون مترمكعب از حقا‌به تالاب هامون با هدف كنترل ريزگردهاي محلي خبر داد.
به گزارش ايسنا، معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست در آخرين پست تلگرامي خود ضمن تشريح وضعيت تالاب هامون و اقدامات صورت گرفته براي احياي اين تالاب، از بازديد مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سيستان و بلوچستان، نماينده زابل در مجلس شوراي اسلامي و جمعي از مسوولان از روستاها و مناطق درگير گردوغبار خبر داد.
در بخشي از متن اين پست آمده است: دولت يازدهم از آغاز به كار خود موضوع احياي تالاب هامون را كه مهم‌ترين مساله محيط‌زيستي استان محسوب شده و آثار خشكي يا پرآبي آن بر جمعيت قابل توجهي تاثير دارد، مد نظر قرار داده است. علاوه بر اقداماتي كه قبلا گزارش شده مانند رفع موانع فيزيكي و دايك‌ها براي ورود آب، لايروبي و گشايش مسير آب، اقدامات بين‌المللي از مذاكره با رييس‌جمهور افغانستان تا وزراي مربوطه تا اخذ جايگاه تالاب بين‌المللي هامون به عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره براي كسب حمايت‌هاي جهاني، در ماه‌هاي اخير در چارچوب تشكيل كارگروه استاني احياي تالاب بر همين اساس ديروز طبق مصوبه اين كارگروه استاني نسبت به رهاسازي آب به ميزان ۲۰ ميليون مترمكعب از حقابه تالاب از محل چاه نيمه‌ها با هدف كنترل ريزگردهاي محلي در نقاط رهاسازي آب و حفظ فرآيندهاي پايه اكولوژيك اقدام شد.
او در ادامه به شناسايي كريدورهاي شن‌هاي روان در منطقه اشاره كرد و نوشت: دكتر محمودي، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان به همراه دكتر كيخا نماينده مردم زابل در مجلس، دكتر چرخساز رييس سازمان امداد و نجات كشور، فرماندار زابل و چند تن از مسوولان به بازديد از روستاها و مناطق درگير گردوغبار رفته و از نزديك با مردم صحبت كرده‌اند. از نتايج بازديد امروز شناسايي پنج كريدور شن‌هاي روان بوده تا تثبيت آنها عملياتي شود. گزارش همين سفر تاييد مي‌كند كه بسياري از بخش‌هاي تالاب نسبت به سال‌هاي گذشته داراي آب است و همين مساله نشان مي‌دهد كه اگر تلاش‌هاي چند سال گذشته نبود وضعيت بسيار بدتر از اين مي‌بود.
همچنين در جلسه ستاد بحران كه در زابل تشكيل شد، دستگاه‌هاي مسوول به پيگيري جدي‌تر استقرار و توسعه پوشش گياهي و مالچ‌پاشي و نيز تكرار رهاسازي حقابه تالاب از چاه نيمه‌ها و توزيع ماسك و فيلتر كولرهاي آبي مامور شدند.
در اين پست، ‌به بخشي از گزارش مديركل استان هم اشاره شده است: براساس مصوبه كارگروه استاني تالاب هامون كه به رياست استاندار سيستان و بلوچستان تشكيل شد، نسبت به رهاسازي ميزان ۲۰ميليون مترمكعب آب از حقابه تالاب از محل چاه‌نيمه‌ها با هدف كنترل ريزگردهاي محلي در نقاط رها‌سازي آب و نيز حفظ و نگهداشت فرآيندهاي پايه اكولوژيك تالاب اقدام شده است.
سعيد محمودي، مديركل حفاظت محيط‌زيست سيستان و بلوچستان ضمن اعلام اين خبر گفت: از آنجا كه منبع اصلي گرد و غبار استان سيستان و بلوچستان، تالاب هامون و محيط‌هاي اطراف آن از جمله با منشاهايي در خارج از مرزهاي سرزميني ايران يعني افغانستان است، سازمان حفاظت محيط‌زيست طي دو سال گذشته پيگير بحث افزايش ورودي آب به تالاب هامون بوده است.
وي افزود: به دليل وقوع خشكسالي مستمر در منطقه، همچنين كنترل آب در حوزه هامون، حقابه كافي در دو دهه گذشته به هامون وارد نشد. برداشتن بخشي از دايك‌هاي مرزي كه توانسته آب بيشتري را وارد تالاب بين‌المللي هامون سازد، بي‌شك در كاهش شدت توفان‌هاي گرد و غبار تاثير داشته و در صورت عدم تحقق آنها وضعيت از اين بدتر مي‌بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون