• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3149 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۷ دي

گزارش «اعتماد» از رقابت داغ بازارها

سقوط آزاد بورس تهران

  شاهين ياسمي  / بورس تهران در حال سقوط آزاد است. به راحتي مي‌شود اين را از صف‌هاي فروش و رنگ و رخسار بازار متوجه شد. روز گذشته در ادامه روند نزولي بازار سهام، شاخص كل با 761 واحد افت به كانال 67 هزار واحدي سقوط كرد و روي 67 هزار و 471 واحد ايستاد. تداوم روند ريزش بازار سهام تهران در حالي است كه رييس جديد سازمان بورس دو روز قبل وعده بازگرداندن رونق به بازار سرمايه را داد. هر چند فطانت فرد راهكار تازه‌يي را براي بازگرداندن رونق به بورس ارايه نكرد ولي بحث شفاف‌سازي معاملات و اطلاعات موضوع مهمي است كه به نظر مي‌رسد رييس جديد قصد دارد آن را به‌طور جدي پيگيري كند. اما يكي از مشكلات پيش روي بازار سرمايه همواره جولان بازارهاي موازي سرمايه‌گذاري است.

سرمايه‌هاي سرگردان راهي كدام بازار مي‌شوند؟

 اين بازارها كه شامل بازار ارز، طلا، بانك، مسكن، خودرو و... مي‌شود، همواره بازار سهام را به چشم يك رقيب مي‌بينند و معمولا رونق آنها در گرو ركود بورس است. ركودي كه از يك طرف منجر به سقوط قيمت‌ها و شاخص‌هاي بازار سهام مي‌شود و از طرف ديگر بازارهاي موازي را داغ مي‌كند. اين روزها، دوران ركود بازار سهام است و بالطبع بازار دلار و طلا سكه است. البته براساس نظر سنجي چند سايت اقتصادي به نظر مي‌رسد بخش قابل توجهي از سرمايه‌گذاران بازار ملك و مسكن را ارزنده‌ترين بازار در سال آينده مي‌دانند. ركود بازار سهام در حالي در دو روز گذشته بيشتر شده كه با توجه به افزايش عرضه‌ها و شكل‌گيري صف‌هاي فروش در همه گروه‌ها به نظر مي‌رسد سرمايه‌هاي موجود در بورس در حال فرار است و مهم‌ترين بازاري كه توانايي جذب فوري آنها را دارد، بازار ارز است.

كاهش قيمت جهاني نفت به 51 دلار

ديروز قيمت نفت در بازار جهاني به 51 دلار كاهش يافت و با كاهش پنج درصدي، ركورد جديدي در پنج سال و نيم گذشته ثبت كرد. روز گذشته هر بشكه نفت برنت به 51 دلار و نفت خام امريكا به 48 دلار كاهش يافت. اين در حالي است كه نگراني در مورد عرضه بيش از حد نفت در بازار شدت گرفته است و انتشار آماري مبني بر افزايش توليد روسيه به بالاترين رقم از زمان فروپاشي شوروي تاكنون و افزايش صادرات نفت عراق به بالاترين ميزان از سال 1980 از عوامل تشديد اين نگراني بوده است.

دلار و طلا و سكه در مدار صعود

روز گذشته به دنبال كاهش قيمت جهاني نفت، دلار دوباره گران شد و تا 3520 تومان بالا آمد. اين اتفاق باعث شد يورو و درهم نيز با رشد قيمت مواجه شوند و به ترتيب به 4220 تومان و 960 تومان برسند. به دنبال روند صعودي دلار و اونس جهاني، طلا نيز ديروز با افزايش قيمت مواجه شد. روز گذشته هر گرم طلاي 18 عيار به 101 هزار و 340 تومان رسيد و هر مثقال طلاي آب شده 439 هزار تومان معامله شد. اما گراني دلار بازار سكه طلا را هم تكان داد و سكه تمام طرح قديم و جديد به ترتيب به 992 هزار تومان و 993 هزار و 500 تومان رسيدند. نيم سكه و ربع سكه هم ديروز ساز موافق زدند و به 497 هزار تومان و 268 هزار تومان بازگشتند. ولي سكه گرمي همچنان در 172 هزار تومان درجا زد. اين در حالي بود كه اونس جهاني طلا بعد از عبور از نقطه مقاومتي 1200 دلاري تا 1211 تومان بالا آمد ولي در لحظه تنظيم اين گزارش با 1210دلار معامله مي‌شد.

احتمال كاهش ارزش يورو در برابر دلار

به نظر مي‌رسد كاهش قيمت جهاني نفت و ادامه نگراني‌هاي سياسي نسبت به اوضاع يونان تاثير زيادي بر شاخص سهام در بازارهاي بين‌المللي داشته و اين مساله در نهايت به نفع قيمت طلا بوده است. اين در حالي است كه انتخابات زودرس يونان قرار است 25 ژانويه برگزار شود و اين احتمال وجود دارد كه با پيروزي حزب چپگراي سيريزا مسير لازم براي خروج اين كشور از منطقه يورو هموار شود. اين مساله موجب كاهش شديد ارزش يورو در برابر دلار و تمايل سرمايه‌گذاران اروپايي براي خريد طلا شده است. به دنبال اين اتفاق بازارهاي جهاني سهام نيز واكنش نشان دادند و شاخص سهام اس‌اند پي 500 امريكا با بيشترين كاهش خود در سه ماه اخير روبه‌رو شد.

سطح مقاومتي طلا 1216 دلار است

قيمت هر اونس طلا روز گذشته در حالي به بيش از 1211 دلار رسيدكه دو روز پيش نيز با رشد 3/1 درصدي رو به رو شده بود. برخي از كارشناسان بازار معتقدند كه تقاضاي طلا به واسطه افزايش نگراني‌ها نسبت به آينده منطقه يورو با رشد چشمگيري روبه‌رو شده است، به‌طوري كه تحليل تكنيكال بازار طلا نشان مي‌دهد كه سطح مقاومتي قيمت طلا در شرايط كنوني 1216 دلار خواهد بود و سطح حمايتي اين فلز زرد نيز 1180 دلار است. به گزارش رويترز، در حال حاضر ميزان ذخاير طلاي صندوق اس پي دي آر نيز روز گذشته با 25/0 درصد افزايش به بيش از 710 تن رسيده است. علاوه بر اين افت شاخص سهام در بورس‌هاي فرانسه و آلمان نيز تاثير زيادي بر افزايش نسبي قيمت طلا داشته است، به‌طوري كه شاخص بورس آلمان با افت 17/1 درصدي و شاخص بورس فرانسه نيز با كاهش 37/1 درصدي رو به رو شده است. عامل موثر ديگر بر روند قيمت طلا افزايش چشمگير واردات طلاي چين از هنگ‌كنگ طي ماه نوامبر است. چين طي ماه نوامبر بيش از 99 تن طلا از اين كشور وارد كرده است كه اين بالاترين ركورد از فوريه به شمار مي‌رود.

دلار اجازه افزايش هيجاني طلا را نمي‌دهد

 اين در حالي است كه تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه تقويت ارزش دلار مانعي جدي براي افزايش چشمگير قيمت طلا به شمار مي‌رود. شاخص ارزش دلار در برابر شش ارز معتبر بين‌المللي به بالاترين سطح خود در 9 سال اخير رسيده است. هر چند ارزش يورو در برابر دلار نيز در پي تحولات اخير يونان و اظهارات ماريو دراگي، رييس بانك مركزي اروپا به پايين‌ترين سطح از سال 2006 ميلادي رسيده است اما كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه افزايش تقاضاي فيزيكي در بازارهاي آسيايي مثل چين و هند تاثير زيادي بر افزايش قيمت طلا در كوتاه‌مدت بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون