• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

ايران مانع تداوم روند نزديكي اعراب به منافقين شود

مجتبي اماني رييس سابق دفتر حافظ منافع ايران در مصر

سازمان تروريستي منافقين از زماني كه در بحبوحه جنگ تحميلي به دامن رژيم صدام حسين در عراق پناهنده شد، با استفاده از ابزارهايي كه رژيم وقت عراق در اختيار آنها قرار مي‌داد، تمامي عزم خود را جزم كرد تا در كشورهاي عربي نفوذ كرده و در آنجا جايگاهي را كسب كند. اين تلاش نيز بيشتر معطوف به كشورهايي بود كه در زمان دفاع مقدس از رژيم وقت عراق حمايت مي‌كردند و هرچه پيوند آن كشورها با رژيم صدام قوي‌تر بود، ارتباطات شكل‌گرفته ميان سازمان منافقين با اين كشورها هم قوي‌تر مي‌شد. در اين راستا، سازمان منافقين سعي كرد تا با كشورهايي همچون مصر، اردن و عربستان سعودي كه حمايت جدي‌تر و آشكارتري از صدام در آن زمان داشتند، روابط گسترده‌اي را برقرار كند ولي حاكمان وقت اين كشورها بنا به دلايل مختلف به مصلحت ندانستند تا اين ارتباطات و روابط پنهاني را آشكار سازند. در اين چارچوب، سازمان منافقين در برقراري نخستين ارتباطات‌ عربي خود، توانست روابطي نزديك با ياسر عرفات، رييس سازمان آزاديبخش فلسطين و پيروان ايجاد كند. در واقع، سازمان منافقين با برقراري اين ارتباطات تلاش مي‌كرد از تمامي ابزارها استفاده كند تا بتواند با وجود سوابق سياه تروريستي از حمايت‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي برخوردار شود. در تداوم اين مشي، سازمان منافقين با رژيم صهيونيستي روابط پنهاني نزديكي برقرار كرد و به همين خاطر نيز براي مدتي برنامه‌هاي ماهواره‌اي اين گروهك تروريستي از ماهواره صهيونيستي عاموس پخش مي‌شد. بنابراين ارتباطات سازمان تروريستي منافقين با كشورهاي عربي كه در آن زمان، به ارتجاع عربي مشهور بودند و نيز سازمان آزاديبخش فلسطين كه بعدها به نام سازمان فتح هم مشهور شد، به زمان حضور اين گروهك در دامن رژيم صدام بازمي‌گردد كه بيانگر يك حمايت همه‌جانبه در محوري عربي- عبري است. با اين حال، اقدام اخير عربستان سعودي در حمايت آشكار از اين سازمان تروريستي و حضور شاهزاده تركي الفيصل در نشست آنها در پاريس، آن هم در شرايط و زماني كه سازمان منافقين از هيچ جايگاه و پشتوانه در ميان مردم ايران برخوردار نيست، نشان‌دهنده ضعف و ناتواني بيش از پيش عربستان در رويارويي و مقابله با ايران است. بايد دانست سازمان تروريستي منافقين در حد و اندازه‌اي نيست كه رياض بخواهد از آنها عليه جمهوري اسلامي ايران استفاده كند.
اقدام اخير محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين هم در پذيرفتن ديدار با مريم رجوي، رييس گروهك تروريستي منافقين در پاريس بي‌شك با توصيه‌ها و حمايت‌هاي همه‌جانبه عربستان سعودي صورت گرفته است زيرا رياض در آغاز روند جديد خود نمي‌خواهد به عنوان تنها كشور عربي در حمايت از يك سازمان تروريستي قلمداد شود و به همين خاطر تلاش مي‌كند برخي ديگر از گروه‌ها و دولت‌هاي عربي را با خود همراه سازد. طبيعي است اين همراه‌سازي و تلاش براي ايجاد اجماع عليه ايران ابتدا از طريق همراه ساختن كشورهاي ضعيف صورت مي‌گيرد و با توجه به ارتباطات گسترده دولت عربستان سعودي با سازمان فتح و حمايت‌هاي مالي فراوان رياض به تشكيلات خودگردان فلسطين، چه بسا مسوولان سعودي از محمود عباس خواسته باشند تا با اين چهره نام‌آشناي تروريستي ديدار كند و اين احتمال وجود دارد كه برخي از كشورهاي ديگر هم در پيمودن اين روند گام بردارند. با اين وجود، آنچه مسلم است، اين است كه سازمان منافقين در هنگامه‌اي كه در اوج قدرت خود بود و جمهوري اسلامي ايران نيز قدرت و توانمندي‌هاي امروز خود را نداشت، كاري نتوانست انجام دهد اما اين شرايط نيز نبايد موجب بي‌توجهي ما به اين روند باشد و بي‌ترديد اقدام عربستان و استمرار آن توسط محمود عباس بايد با پاسخ قاطعانه مسوولان جمهوري اسلامي ايران همراه باشد و مانع از تداوم بخشيدن به اين روند شود.
نكته ديگري كه در اين راستا بايد متذكر شد، آن است كه اقدام خائنانه محمود عباس تاثيري در نگاه كلان جمهوري اسلامي ايران به پيگيري آرمان فلسطين و آزادسازي قدس شريف يا تسريع در روند سازش ندارد. نگاه ايران به مساله فلسطين، يك نگاه اسلامي- انساني است و با تغيير حكومت‌ها و انجام برخي خيانت‌ها هم تغيير نمي‌كند زيرا به اين آرمان فراتر از حكومت‌ها و گروه‌ها نگريسته مي‌شود. تجربه‌ چند دهه گذشته نيز نشان مي‌دهد تشكيلات خودگردان فلسطين ديگر از آن جايگاه سابق برخوردار نيست چراكه تاريخ نشان داده است كه گروه‌هاي مسلمان فلسطيني براي پيگيري آرمان فلسطين يكي پس از ديگري به صحنه مبارزه آمده‌اند و سازشكاران را به حاشيه‌ رانده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون