• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3592 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ مرداد

وزير كار:

بايد به بيكاري حمله‌ور شويم

وزير كار در حالي از اعتقاد قلبي خود به سازمان فني و حرفه‌اي در جبهه مقابله با بيكاري سخن مي‌گويد، كه با توجه به ركودي كه در سال‌هاي گذشته كشور را فرا گرفته و افق اقتصادي ايران، بيكاري تبديل به معضلي ملموس در جامعه ايران شده است. هر چند در روزهاي گذشته، برخي مسوولان دولتي، براي كاهش نرخ بيكاري، سياست ارزان‌سازي نيروي كار را مطرح كردند، روندي كه اگر عملي شود، از نظر آمار نرخ بيكاري را كمتر مي‌كند ولي فاصله طبقاتي را از شكاف به دره تبديل مي‌كند.
در همين رابطه علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، با اعلام اينكه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي را بايد با نياز هر منطقه منطبق كنيم، گفت: اگر توسعه را به اين معنا بگيريم كه فقرزدايي كند و جامعه‌اي بسازد كه افراد بتوانند از فرصت‌هاي برابر استفاده كنند، ريختن پول اين توسعه را ايجاد نمي‌كند، آنچه توسعه ايجاد مي‌كند انسان‌ها هستند.
به گزارش مهر، او اظهار داشت: رشد بدون انسان‌هايي كه محمل‌دار رشد هستند معنا ندارد. پول در هيچ كشوري رشد نياورده و پاشيدن پول رشد به همراه خودش نمي‌آورد، ممكن است باعث رشد اقتصادي مقطعي شده باشد اما توسعه به همراه خودش نياورده است، اگر امروز معناي توسعه را اين بگيريم كه افراد نوعي زندگي كنند كه بتوانند با كرامت و توانمند زندگي كنند و نوعي خشنودي را در زندگي اجتماعي به دست بياورند.
وي تصريح كرد: هر يك درصد رشد حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان پول لازم دارد و ما چنين پولي نداريم. آنچه مي‌تواند جايگزين پول شود باز هم انسان‌ها هستند. ربيعي گفت: بنابراين اين يك اعتقاد است چه از نگاه نظري و چه از نظر شغلي و چه از نظر اعتقاد شخصي، من به كار سازمان فني و حرفه‌اي اعتقاد دارم و به خاطر همين بود كه از آقاي سازگار نژاد خواستم در اينجا كار را ادامه دهند. نگاه اعتقادي من به سازمان منجر به اين تصميم‌گيري‌ها شد و خوشحالم كه امروز مديريت شما مي‌تواند كار را جلو ببرد.
ربيعي ادامه داد: انتظارم از همكاران خود در سازمان فني و حرفه‌اي اين است كه سازمان را متحول كنند. واحدهاي عملياتي در روستا را بايد با سازمان فني و حرفه‌اي گره بزنيم. ما بايد سازمان را از حالتي كه عده‌اي به آن مراجعه مي‌كنند و درخواست آموزش مي‌كنند خارج كرده و به سازماني كه مردم را تشويق مي‌كند و به دنبال نشان دادن راه سعادت به مردم است تبديل كنيم؛ بنابراين آموزش را بايد با نياز هر منطقه منطبق كنيم.
وي افزود: معتقدم اگر حالا مبارزه با بيكاري در كشور بخواهد سامان بگيرد جبهه اصلي ما سازمان فني و حرفه‌اي است. اگر بخواهيم به بيكاري حمله ور بشويم از لشكر سازمان فني و حرفه‌اي بايد استفاده كنيم و ستون اصلي كار ما سازمان فني و حرفه‌اي است و من اين پيام را به همكارانم به خصوص مديران و معاونان دارم كه به اين كار به عنوان يك وظيفه اداري نگاه نكنيم، فكر كنيد امروز مربي شديد و جايي ايستاديد كه مي‌توانيد زندگي آدم‌هاي ديگر را هم تغيير بدهيد.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: نكته سوم من اين است كه ما از روز اول اعتقاد داشتيم بايد مشكل مربيان را كم كنيم و دنبال اين كار بوديم و ما آرام و پيوسته كار كرديم و نمي‌توانستيم سر و صدا كنيم. در كميسيون اجتماعي دولت خودمان كار را پيش برديم و خوشحاليم كه امروز بيش از دو هزار نفر به اين سازمان پيوستند و از آقاي سازگار نزاد خواهش كردم كه اينها را به نيروهاي كارآمدي تبديل كنند و بايد دانش اينها روز به روز افزايش يابد.
ربيعي ادامه داد: ما بايد دانش سازمان را بالا ببريم و هر جا سازمان فني و حرفه‌اي يك عضو به ما مي‌دهد بايد در استان بگويند كه اين فرد به درد زندگي مردم مي‌خورد. اين مربي آموزش فني و حرفه‌اي را به دانش روز و به يكي از زبان‌هاي خارجي مجهز كنيد. دانش خودتان را مكتوب كنيد، زيرا سازمان آموزش فني و حرفه‌اي پُر از دانش‌هاي ضمني است.
ربيعي كه به عنوان يك منتقد مهم از سياست‌هاي وزارت كار در زمان احمدي‌نژاد مشهور شد، تنها يك چهارم از زمان وزارتش باقي مانده، اما در طرف مقابل با كوهي از مشكلات روبه‌رو است. مشكلاتي كه به نظر مي‌آيد، حداقل تا سال آينده از حجم آنها كاسته نشود. بيكاري يكي از مهم‌ترين مشكلات كنوني است و وزارت كار قصد دارد در يك سال باقي مانده، در اين حوزه تحولاتي را سازماندهي كند تا با كارنامه‌اي موفق‌تر به دوران ربيعي در اين وزارتخانه پايان دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون