• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3593 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد

برجام، بهانه درخواست‌هاي امنيتي جديد نتانياهو از واشنگتن

سفير امريكا در تل آويو احضار شد

گروه جهان|  برنامه جامع اقدام مشترك يك سال و يك ماه پس از حصول همچنان ميان دو متحد قديمي فاصله مي‌اندازد. توافق هسته‌اي به پرونده 13 ساله‌اي پايان داد كه بحراني ساخته و پرداخته جريان‌هاي غربي و لابي‌هاي صهيونيستي بود. در سه سال مذاكرات نيز اسراييل هرآنچه در چنته داشت روي ميز انداخت تا شايد مانع از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 شود. سرانجام توافق هسته‌اي شكل گرفت اما فغان‌هاي اسراييل را پاياني نيست. در يك سال گذشته از برجام، اسراييلي‌ها تمام تلاش خود را به كار گرفتند تا هر روز با درز خبري قلب اين توافق را نشانه بگيرند و البته كه در 9 سال باقيمانده نيز دمي دست از تلاش برنخواهند داشت. باراك اوباما، رييس‌جمهور دموكرات ايالات متحده كمتر از شش ماه ديگر قدرت را واگذار مي‌كند و
كاخ سفيد ساكن جديدي را به خود خواهد ديد. ساكني كه يا دموكرات است و نزديك به رژيم اسراييل يا جمهوريخواه بي‌تجربه‌اي كه نگاهش به معادلات جهاني ريشه در هيچ تجربه ديپلماتيكي ندارد. باراك اوباما در جمع فرماندهان ارشد خود در پنتاگون و خبرنگاراني كه براي حضور در نشست خبري وي رفته بودند از شكل‌گيري برجام حمايت و اعلام كرد كه مقام‌هاي اسراييلي مي‌گويند كه از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كنند. اين سخنان اوباما در امريكا با واكنش شديد دفتر نخست‌وزيري رژيم صهيونيستي روبه‌رو شد. سفير امريكا در سرزميني كه حيات خود را مديون حمايت‌هاي غرب است، احضار شد و البته كه بهانه اين احضار نيز برجام بود. «دن‌ شاپيرو» سفير امريكا در تل آويو، براي توضيح درباره اظهارات باراك اوباما درباره برجام، به دفتر بنيامين نتانياهواحضار شد. سفير امريكا كه كشورش سالانه ميليون‌ها دلار را به عنوان حقوق واجب راهي اسراييل مي‌كند به دفتر نخست وزيري اين رژيم رفت تا توضيح بدهد كه چرا رييس‌جمهور امريكا چنين اظهاراتي را در خصوص برجام بر زبان آورده است.
همزمان با اين اتفاق، بي‌بي نيز دست به قلم شد و در بيانيه‌اي اعلام كرد كه موضع تل‌آويو درباره توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 تغييري نكرده است. مرد پرجنجال عرصه سياسي رژيم صهيونيستي، در اين بيانيه پا را از تكذيب صرف اظهارات اوباما فراتر نهاده و نسخه تازه‌اي براي رابطه امريكا و اسراييل پيچيده است. در اين نسخه وي خواهان تدوين «سياست مشترك» و «تقويت اتحاد امريكا و اسراييل» براي اعمال فشار بر ايران از رهگذر اجراي برجام شده است. كيسه‌هاي امنيتي و سياسي كه اسراييلي‌ها براي امريكا در اين سال‌ها دوخته‌اند كم نبوده است و در 13 سال گذشته هم بيشترين بهره‌برداري از بحران غرب ساخته هسته‌اي ايران را اسراييل مصادره به مطلوب كرده است.
اما اظهارات اوباما كه به ظاهر خشم اسراييلي‌ها را برانيگخته است اين بود كه حتي مقام‌هاي ارشد ارتش اسراييل هم اعتراف مي‌كنند توافق هسته‌اي با ايران پيامدهاي مثبت داشته است. وي به اظهارات ايزينكوت، فرمانده ارتش رژيم صهيونيستي اشاره كرد كه سال گذشته گفته بود برجام تهديد عليه اسراييل را كاهش داده است. ساعاتي پس از اين اظهارات اوباما بود كه وزارت جنگ رژيم صهيونيستي برجام را به قرارداد مونيخ با هيتلر تشبيه كرد.
در بيانيه دفتر نخست وزيري رژيم صهيونيستي تلاش شده چندان هم ريسمان رابطه سنتي دو طرف نخ نما نشان داده نشود و تاكيد شده است كه اسراييل متحدي بزرگ‌تر از امريكا ندارد اما اين مساله ارتباطي با اختلاف نظر دو طرف در خصوص برجام ندارد و موضع اسراييل درباره توافق هسته‌اي ايران تغيير نكرده است. در حالي كه مذاكرات هسته‌اي پس از 13 سال باز هم در سايه كارشكني‌هاي بسيار لابي‌هاي سعودي و صهيونيستي به ثمر رسيد اما پس از حصول اين توافق، نتانياهو در ملأعام دست از انتقاد جدي از ماهيت مذاكرات كشييد و سياست تخريب برجام را كه عمر آن نيز 10 سال تعريف شده، سرلوحه كار قرار دارد. در بيانيه اخير نتانياهو نيز سه استراتژي تعريف شده است: اعمال فشار بر ايران براي حصول اطمينان از اينكه توافق را نقض نمي‌كند؛ مقابله با خشونت‌هاي منطقه ايران و نابود كردن شبكه ترور جهاني ايران. (ادعاهايي كه رژيم صهيونيستي سال‌هاست مطرح مي‌كند و حمايت‌هاي ايران از جريان‌ها و جنبش‌هاي مردمي مانند حماس و حزب‌الله را كه دشمن شماره يك همه آنها اشغالگري رژيم صهيونيستي است به حمايت از تروريست‌ها تعبير مي‌كند.)
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در بخش پاياني بيانيه خود تاكيد كرده است كه خواستار «ترجمه اين اهداف در قالب يك سياست مشترك و تقويت اتحاد بين اسراييل و امريكا و با اوباما و دولت بعدي امريكاست؛ دولت بعدي‌اي كه قطعا سياست نزديكي‌اش به اسراييل پررنگ‌تر از سياست دولت فعلي امريكا خواهد بود.
پس از اظهارات اوباما يكي از مقام‌هاي اسراييلي كه نزديك به نتانياهو نيز هست در گفت‌وگو با تايمز اسراييل به صراحت اظهارات اوباما را رد كرده و گفته بود: نمي‌دانم اوباما با كدام مقام اسراييلي صحبت كرده كه به او گفته ما از برجام حمايت مي‌كنيم اما مي‌دانم كه موضع وزير دفاع (جنگ)، نخست‌وزير و ديگر مقام‌هاي ارشد دفاعي كشور تغيير نكرده است. اتفاقا برخلاف آنچه اوباما مي‌گويد زماني كه از اجراي برجام گذشته ثابت كرده دغدغه‌هاي ما   در خصوص ايران و فعاليت‌هاي اين كشور در پسابرجام بسيار بجا بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون