• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3593 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد

بحران ونزوئلا عميق‌تر مي‌شود

خوزه ميگوئل ويوانكو

يك زن در ساعت سه صبح خانه خود را در كاراكاس ترك كرد تا به فروشگاهي براي خريد پوشك با نرخ يارانه‌اي برود، تا زماني كه فروشگاه باز مي‌شود بتواند خريد كند. او شش ساعت با بچه 4ماهه خود در صف ايستاده بود. زيرا اگر كودكي بخواهد پوشاك يارانه‌اي دريافت كند بايد گواهي تولد همراه پدر يا مادر باشد. اما زماني كه اعضاي گارد ملي در خيابان‌هاي كاراكاس شروع به تيراندازي با گاز اشك آور كردند مادر براي حفاظت از جان فرزند خود از محدوده فرار كرد.
اما زماني كه او پس از پايان درگيري‌ها و پرتاب گاز اشك آور به فروشگاه برگشت خيلي دير شده بود. اين فروشگاه‌ها تنها به هر فرد دو بسته پوشك ارايه مي‌دهند و اين تعداد نيز به پايان رسيده بود. او گريان زماني كه در حال بازگشت بود، مي‌گفت كه نمي‌توان اين پوشك را در بازار سياه خريداري كرد چرا كه آنجا با 300 برابر قيمت معمول به فروش مي‌رسد. او به خبرنگار سي‌ان‌ان گفت: تا به حال در صف براي خريد همه‌چيز ايستاده است اما نمي‌تواند موفق به دريافت غذاي كافي براي تغذيه خانواده‌اش شود. او مي‌گويد كه اگر شما صبحانه داشته باشيد احتمالا ناهار نداريد يا اگر ناهار داشته باشيد شام نداريد.
محققان ما در طول چند ماه گذشته به بررسي شرايط ونزوئلا پرداخته‌اند اما اين وضعيت فقط بدتر مي‌شود. اقتصاد سقوط كرده است. صف‌هاي طولاني در بازارهاي موادغذايي براي فروش كالاهاي يارانه‌اي وجود دارد. اكثر داروها توسط سازمان بهداشت جهاني ضروري
در نظر گرفته شده و بسياري از بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها نيز از بين رفته است. پزشكان در بيمارستان‌ها مي‌گويند كه  فاقد هرگونه لوازم پزشكي پايه هستند و مسوولان بيمارستان بستگان بيمار را براي تهيه لوازم مورد نياز به خارج از بيمارستان مي‌فرستند كه اغلب آنها دست خالي باز مي‌گردند. بيماران مبتلا به بيماري‌هاي مختلف در تلاش براي دريافت درمان پزشكي هستند. خارج از منطقه سرمايه دارها به ويژه در ميان فقرا استطاعت خريد دارو از بازار سياه وجود ندارد و وضعيت روز به روز بدتر مي‌شود.
دولت نيكولاس مادورو بحران بهداشت و مواد غذايي در ونزوئلا را رد كرده و مي‌گويد: چنين چيزي وجود ندارد. دولت در واقع به جاي به رسميت شناختن مسووليت خود و رفتن به سمت راه‌حل اين موضوع را ترفندي سياسي مي‌داند و مخالفان را متهم مي‌كند كه اين جنگ اقتصادي در راستاي تضعيف دولت صورت گرفته است. همچنين مقامات ونزوئلايي از دريافت هرگونه كمك‌هاي بشردوستانه براي اينكه بتوانند بحران را كاهش دهند، خودداري مي‌كنند.
از سوي ديگر دولت براي ساكت كردن منتقدان، دستگيري و سركوب گسترده‌اي را انجام داده است. از سال 2014نيروهاي امنيتي پاسخ‌هاي خشونت‌آميزي با ضرب و شتم و دستگيري به تظاهرات مسالمت‌آميز مخالفان مي‌دادند كه حتي خبرهايي حاكي از شكنجه‌ها در زندان‌ها به گوش مي‌رسد. انجمن كيفري ونزوئلا كه يك گروه غير دولتي محسوب مي‌شود و كمك‌هاي حقوقي به بازداشت‌شدگان فراهم مي‌كند اعلام كرده است كه بيش از 90 زنداني سياسي در زندان‌هاي ونزوئلا به‌سر مي‌برند. هنگامي كه محققان ما در ماه ژوئن از زندان‌هاي ونزوئلا بازديد كردند 21نفر در ماه مه ‌بازداشت شده بودند كه متهم به برنامه‌ريزي و
دامن زدن به اقدامات خشونت آميز ضد دولتي بودند. بيشتر افراد بازداشت شده مي‌گويند: آنها در بازداشت مورد آزار قرار گرفته بودند. در چند دادگاه نيز آنها شهادت دادند كه مورد شكنجه از جمله ضرب و شتم وحشيانه، شوك الكتريكي و تهديد به تجاوز جنسي و قتل قرار گرفتند. در سفر قبلي كه به ونزوئلا داشتيم، متوجه شديم پليس حملات نظامي به مهاجران در طول سال‌هاي گذشته به اتهامات گسترده در خصوص بد رفتاري از جمله قتل و بازداشت‌هاي خودسرانه، بدرفتاري با زندانيان، اخراج اجباري و تخريب خانه‌هاي رهبران مخالفان و حتي تبعيد خود سر انجام داده است.
مخالفان سياسي در دسامبر2015 در انتخابات مجلس ونزوئلا به پيروزي دست پيدا كردند. با اين حال در يك سال گذشته ديوان عالي كشور تمام قوانين مورد تصويب مجلس را خلاف قانون اساسي اعلام مي‌كند.
از همين رو مخالفان فراخوان يك رفراندوم براي مبارزه با رياست‌جمهوري مادورو را آغاز كردند. اما با توجه به اينكه حاميان دولت در اركان انتخاباتي ونزوئلا حضور دارند بارها و بارها اين همه پرسي به تعويق افتاد، زيرا اگر اين رفراندوم در سال جاري رخ دهد مادورو
به‌طور كامل قدرت را از دست مي‌دهد و انتخابات جديد برگزار مي‌شود. اما اگر رفراندوم به پس از دهم ژانويه 2017 موكول شود و به اندازه كافي راي بياورد معاون رييس‌جمهور مي‌تواند تا سال 2019 بر مسند قدرت باقي بماند و همين موضوع تبديل به انگيزه‌اي براي دولت شده تا رفراندوم را به تاخير بيندازد.
كارگران دولتي قصد دارند در اقدامي تلافي جويانه عليه امضا‌كنندگان نامه رفراندوم يك دادخواست تنظيم كنند. سازمان‌هاي دولتي گزارش داده‌اند كه صدها نفر اين كار را آغاز كرده‌اند. تماس‌هايي براي گفت‌وگو ميان مخالفان و دولت برقرار شده است اما مخالفان معتقدند كه تا زماني كه دولت همچنان مخالفان را مورد هدف قرار مي‌دهد و آنها را سركوب مي‌كنند تماس‌ها براي گفت‌وگو بيهوده است.
با اين وجود دولت مادورو كماكان به دستگيري رهبران منطقه‌اي مخالفان ادامه مي‌دهد و در بيانيه‌اي اعلام مي‌كند كه به دلايل سياسي دستگير شده‌اند. اين رهبران شامل افرادي همچون لئوپولدو لوپز است كه در زندان از ماه فوريه سال 2014 به سر مي‌‌برد و ديگر مخالفان كمتر شناخته شده‌اند. با اين حال دولت مادورو بايد اجازه دهد تا روند فراخوان براي رفراندوم ادامه پيدا كند و اقدامات جدي را براي رسيدگي به بحران انساني در ونزوئلا انجام دهد اما اگرچه نشان مي‌دهد كه قصد دارد با رهبران خارجي مذاكره كند و وعده براي مذاكره مي‌دهد اما در داخل به سركوب مي‌پردازد و اين روند بدون فشار بين‌المللي تغيير نخواهد كرد.
منبع: سي‌ان‌ان

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون