• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3593 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۷ مرداد

اختصاصي «اعتماد»؛ جزييات توافق با دستيار جديد كي‌روش

تاج: نكونام مدارك كافي براي مربيگري تيم‌ملي را دارد

حسين قهار

 

«جواد نكونام مربي تيم‌ملي مي‌شود». اين خبر درست از همان روزي كه كاپيتان براي هميشه از دنياي فوتبال ملي خداحافظي كرد در رسانه‌ها منتشر شد. در طول يك سال و نيم گذشته هم بارها و بارها به بهانه‌هاي مختلف رسانه‌ها از مربيگري جواد نكونام در تيم ملي نوشته‌اند. از آنجايي كه شماره شش سابق فوتبال ايران سال گذشته تصميم گرفت به فوتبالش ادامه بدهد، ‌طبيعتا ماجراي حضورش در كادر فني تيم ملي منتفي شد. اما حال چند وقتي است كه دوباره اين بحث نقل محافل ورزشي شده است. البته اين‌بار به شكلي جدي‌تر. تا جايي كه خبرهاي رسمي حكايت از توافق نهايي نكونام با مسوولان فدراسيون فوتبال براي اضافه شدن به تيم ملي اين‌بار به عنوان يك مربي را دارد.  در چنين شرايطي حرف و حديث درباره موضوع بسيار زياد است. بسياري از كارشناسان معتقد هستند نكونام براي مربي شدن بايد همان راهي را برود كه وحيد هاشميان طي كرده است. ابتدا در كلاس‌هاي مربيگري پيشرفته شركت كند و با دريافت مدرك مربيگري، كار خود را با قبول هدايت تيم‌هاي كوچك‌تر شروع كند و با هوش و ذكاوت و تجربه‌اي كه دارد، رفته رفته خودش را به عنوان يك مربي طراز اول به فوتبال ايران تحميل كند. اين نقطه نظر كارشناسان است. نكته قابل تامل اما اينجاست كه تصميم نكونام چيز ديگري است. جواد با فدراسيون توافق كرده و فقط بايد يك نشست هم با كي‌روش برگزار كند و بعد از آن كار شروع خواهد شد.
 
نكونام معمولاعادت ندارد كه در رسانه‌ها زياد آفتابي شود و درباره هر بحث و مساله‌اي كه درباره او به وجود مي‌آيد پاسخ بدهد. او مشاوراني دارد و اتفاقات سال‌هاي گذشته هم به خوبي نشان داده كه در نهايت خودش تصميم مي‌گيرد. در شرايط كنوني هم به اين نتيجه رسيده كه بايد به دعوت رسمي كارلوس كي روش براي حضور در تيم ملي جواب مثبت بدهد. درست است در رسانه‌ها عنوان شده كاپيتان سابق تيم ملي مدرك مربيگري ندارد، اما اخباري كه از راهروهاي فدراسيون فوتبال به بيرون درز پيدا كرده نشان مي‌دهد نكونام با مهدي تاج بر سر موضوع مدرك مربيگري به توافق رسيده‌اند. جواد نكونام از اواسط حضورش در فوتبال اسپانيا در دو دوره كلاس مربيگري شركت كرده و اين موضوع را به فدراسيون فوتبال هم اعلام كرده است. نكونام در هفته‌هاي اخير هيچ‌وقت در مصاحبه‌هاي رسمي‌اش درباره اينكه در اسپانيا دوره مربيگري ديده و از اين به بعد هم طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده‌ قرار است در كلاس‌هاي مربيگري پيشرفته شركت كند ‌حرفي نزده است. اما همان طور كه اشاره شد در شرايط كنوني او با مهدي تاج و محمدرضا ساكت به اين نتيجه رسيده كه در شرايط كنوني شرايط لازم براي حضور در كادر فني تيم ملي را دارد.
 
جواد نكونام ركورد‌دار حضور در بازي‌هاي ملي در تاريخ فوتبال ايران است. او سال‌ها در بالاترين سطح فوتبال باشگاهي ايران و اروپا بازي كرده و عملكرد او به خوبي نشان مي‌دهد كه مي‌تواند در قامت يك مربي هم دوران موفقي را سپري كند. نكته مهمي كه درباره او نبايد ناديده گرفت اين است كه در دوران‌ بازيگري‌اش با مربيان بزرگ و صاحب‌نام فوتبال دنيا تجربه كار كردن داشته و بدون ترديد دانش زيادي از قبل آنها به دست آورده است. نكونام با شاخصه‌ها، هوش بالا و قدرت مديريتي كه در تمام سال‌هاي دوران فوتبالش از خود نشان داد، از شاگردي نام‌هايي چون مصطفي دنيزلي، كاماچو، برانكو ايوانكوويچ و كارلوس كي‌روش آنچه بايد را از فوتبال روز دنيا ياد گرفته است. رابطه بسيار نزديك با كارلوس كي‌روش و حضور طولاني‌مدت در لاليگاي اسپانيا نقطه اوج كارنامه‌اش به حساب مي‌آيد تا بسياري از نگراني‌ها درباره آينده او برطرف شود.
 
در شرايط كنوني كه بازي‌هاي تيم ملي براي حضور در مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه آغاز خواهد شد، حضور نكونام در تيم ملي قطعا بسياري از مشكلات پيش روي كي روش را هم برطرف خواهد كرد. نكونام ارتباط بسيار خوبي با بازيكنان فوتبال ايران دارد و به واسطه سال‌ها كاپيتاني در تيم‌ملي مورد احترام اهالي فوتبال و به ويژه بازيكناني خواهد بود كه به تيم ملي در اردوهاي مختلف دعوت خواهند شد. تجربيات او هم قطعا در شرايط حساس مي‌تواند به كمك بازيكنان و تيم‌ملي بيايد. همين نكات مثبت باعث شده كه در جلسه آخري كه بين نكونام با مديران فدراسيون فوتبال برگزار شد، توافقات نهايي براي حضور جواد در تيم ملي فراهم شود. به هر صورت كي‌روش به مهدي تاج تاكيد كرده بود كه تحت هر شرايطي بايد مقدمات حضور نكونام در كادر فني تيم ملي را فراهم كند. خواست اين مرد پرتغالي هم به قدري جدي بود كه رييس جديد فدراسيون فوتبال در سريع‌ترين زمان ممكن مقدمات اين اتفاق را فراهم كرد. نكته قابل تامل اينجا است كه نكونام در مذاكره با تاج و ساكت به آنها تاكيد كرده كه بايد شان اعضاي كادر فني تيم ملي حفظ شود و همه‌چيز شفاف و قانوني پيش برود. آنها رسما به اين توافق رسيده‌اند كه قبل از شروع كار قرارداد رسمي منعقد شود و از طرفي جواد نكونام در كنار تجربياتي كه حالا به عنوان مربي در كنار كي‌روش به دست خواهد آورد، دوره‌هاي پيشرفته مربيگري‌ خود را هم در زمان مناسب با حمايت فدراسيون پشت سر بگذارد. به هر حال اين تئوري وجود دارد كه مديران فدراسيون فوتبال از حالا برنامه‌ريزي بلندمدتي براي سرمايه‌گذاري روي جواد نكونام در دستور كار خود قرار داده‌‌اند تا بلافاصله بعد از پايان كار كي روش در فوتبال ايران اگر شرايط مهيا بود، ‌جواد نكونام هدايت تيم ملي را بر عهده بگيرد.
 
صحبت‌هاي مهدي تاج درباره حضور جواد نكونام در تيم‌ملي و انتقاداتي را كه بعضي كارشناسان مطرح مي‌كنند در نوع خود جالب توجه است. رييس فدراسيون فوتبال در گفت‌وگوي كوتاه اختصاصي خود با «اعتماد» مي‌گويد: «ما جلسه خوبي با جواد نكونام برگزار كرديم. عقيده شخصي من اين است كه فوتبال ايران بايد قدر داشته‌هاي با ارزش خود را بداند. كي‌روش تاكيد ويژه‌اي دارد كه نكونام به كادر فني تيم ملي اضافه شود. جواد سال‌ها كاپيتان تيم ملي بوده و از نظر انجام بازي‌هاي ملي ركورددار است. ما در شرايط فعلي بايد نيمه پر ليوان را ببينيم. جمع‌بندي ما اين بوده كه حضور نكونام در تيم ملي قطعا مثبت خواهد بود.» تاج در ادامه صحبت‌هايش مي‌گويد: «در قرارداد كي‌روش هم به صراحت آمده كه سرمربي تيم ملي بايد از دو مربي ايراني در كادرفني‌اش استفاده كند و تجربياتش را در اختيار او قرار دهد. من كاري به اتفاقات گذشته و افرادي كه به عنوان مربي به كادر فني تيم ملي آمده‌اند ندارم. اما در شرايط كنوني چه كسي بهتر از نكونام كه اتفاقا رابطه بسيار نزديكي با كي‌روش دارد و چهره‌اي بين‌المللي براي فوتبال ايران است؟ او مي‌تواند هم به تيم ملي و بازيكنان كمك كند و هم به عنوان مربي از كي‌روش كار ياد بگيرد. بدون ترديد حضورش در كادر فني تيم‌‌ملي در آينده نزديك به نفع فوتبال ايران خواهد بود. ضمن اينكه ما با نكونام و افرادي كه با تيم‌هاي ملي كار مي‌كنند حتما قرارداد امضا خواهيم كرد. آنها دارند زحمت مي‌كشند و اين توهين به فوتبال ايران است كه بدون قرارداد كار كنند. بماند اينكه براي فدراسيون مشكلات حقوقي ايجاد خواهد شد. من كاري به اتفاقات گذشته ندارم. اما در زمينه قرارداد‌ها حتما همه‌چيز را ساماندهي خواهيم كرد.»
 
رييس فدراسيون فوتبال در گفت‌وگوي خود با‌«اعتماد» صحبت‌هاي مهمي‌ هم درباره انتقادات اخير مطرح شده در رسانه‌ها پيرامون انتخاب نكونام به عنوان مربي تيم ملي دارد و مي‌گويد: « نكونام چند دوره مربيگري در اسپانيا در زماني كه فوتبال بازي مي‌كرد ديده است. او با مربيان بزرگي هم كار كرده و حتما توانايي و شرايط لازم را دارد كه كي‌روش و فدراسيون فوتبال روي انتخابش نظر مثبت دارند. اتفاقا همين‌جا بايد به يك نكته مهم‌ اشاره كنم. از قول من بنويسيد كه جواد نكونام همين الان هم مدارك مورد نياز و كافي براي اينكه مربيگري در تيم‌ملي را شروع كند دارد. با اين حال حتما فدراسيون حمايت‌هاي لازم را انجام خواهد داد تا او در فرصت مناسب در كلاس‌هاي مربيگري پيشرفته هم شركت كند. » صحبت‌هاي تاج به خوبي نشان مي‌دهد كه نكونام را حالا ديگر بايد مربي تيم‌ملي فوتبال ايران بدانيم. اما نفر اول فوتبال ايران به يك نكته مهم ديگر هم اشاره كرد: «نكونام كه به كادر فني تيم ملي اضافه مي‌شود؛ نه‌تنها نكونام بلكه من معتقدم بايد از توانايي‌هاي علي كريمي، وحيد هاشميان و مهدي مهدوي‌كيا و چهره‌هاي محبوب و نام‌آشناي فوتبال ايران استفاده شود. اين ضعف مديريتي است كه بخواهيم توجهي به آنها نداشته‌ باشيم. به عنوان مثال خود من علاقه زيادي دارم تا مديريت كميته جوانان فدراسيون فوتبال را به مهدي مهدوي‌كيا بدهم تا با تجاربي كه دارد يك تحول عظيم در فوتبال رده ملي پايه ايجاد كند. امثال كريمي و هاشميان و مهدوي‌كيا و نكونام افرادي هستند كه مي‌توانند تغييرات مثبت در ساختار فني فوتبال ايران را به وجود بياورند. فقط بايد براي آنها برنامه‌ريزي درست داشت. ما اميدواريم با كمك همه اهالي فوتبال بتوانيم تمام اين مشكلات را از پيش رو‌ برداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون