• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3596 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۰ مرداد

سه‌گانه ساختار، محتوا و معلم و نقش تشكل‌هاي معلمي

عبدالرزاق موسوي دبيركل انجمن اسلامي معلمان

 

 

اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن اﯾﺮان، از ﺟﻤﻠﻪ تشكل‌هاي ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﺻﻨﻔﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ فعاليت‌هاي آن ﺑﻪ روزهاي ﻗﺒﻞ از اﻧﻘﻼب ﺑﺮﻣﯽ‌ﮔﺮدد ﮐﻪ ﺑﻪ همت ﺷﻬﯿﺪان ﺑﻬﺸﺘﯽ، باهنر و رﺟﺎﯾﯽ و دﯾﮕﺮان راﻩ‌اﻧﺪازي ﺷﺪ و در سال‌هاي آﻏﺎزﯾﻦ اﻧﻘﻼب در ادارﻩ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ وﯾﮋﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﻘﺶ اﺻﻠﯽ را اﯾﻔﺎ مي‌ﮐﺮد و ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﺣﺰاب از ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﺎدﻩ 10 اﺣﺰاب، ﻣﺠﻮز رﺳﻤﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮔﺮﻓﺖ. در اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ اﻧﺠﻤﻦ دو ماموريت ﻋﻤﻮﻣﯽ و اختصاصي ﺑﺮاي اﻧﺠﻤﻦ پيش‌بيني ﺷﺪﻩ اﺳﺖ: در ﺣﻮزﻩ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ تشكل‌هاي ﺳﯿﺎﺳﯽ در حوزه‌هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، ﺑﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ گروه‌هاي ﻣﻮﺳﻮم ﺑﻪ ﺧﻂ اﻣﺎم، اﻧﺠﻤﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از گروه‌هاي ﻣﺬﮐﻮر، ﺣﻀﻮري ﻓﻌﺎل در ﻋﺮﺻﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺸﻮر داﺷﺘﻪ اﺳﺖ و ﭘﺲ از روي ﮐﺎر آﻣﺪن دوﻟﺖ اﺻﻼﺣﺎت و ﺷﮑﻞ‌ﮔﯿﺮي گروه‌ها و اﺣﺰاب اصلاح‌طلب ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان ﺷﻮراي هماهنگي اﺣﺰاب اصلاح‌طلب ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از تشكل‌هاي ﻓﻌﺎل در ﺷﻮراي ﻣﺬﮐﻮر ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. در ﺣﻮزﻩ اختصاصي و از آنجا ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ اﻋﻀﺎي آن مي‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ از فرهنگيان ﺑﺎﺷﻨﺪ و از ﻃﺮﻓﯽ، ﺗﻌﺎﻟﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان هدف اﺻﻠﯽ اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و فرهنگيان ﻣﻮاﺿﻊ ﺧﻮد را در فرصت‌هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﺎن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺸﺨﺺ در حوزه‌هاي ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ فعاليت‌هاي ﺧﻮد در ﺳﺮاﺳﺮ ﮐﺸﻮر ﺗﻼش كرده اﺳﺖ ﺗﺎ زﻣﯿﻨﻪ ﺣﻀﻮر 450 ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن و ﻣﻨﻄﻘﻪ آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺸﻮر را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﺴﺠﻢ و ﺗﺸﮑﯿﻼﺗﯽ در فعاليت‌هاي ﺳﯿﺎﺳﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮاهم كند. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﺑﺮﮔﺰاري ﻣﺠﺎﻣﻊ ﻣﻨﻈﻢ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﯽ و اﺳﺘﺎﻧﯽ، ﺣﻀﻮر ﻓﻌﺎل در ﻋﺮﺻﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در ﺷﻮراي هماهنگي ﺟﺒﻬﻪ اﺻﻼﺣﺎت و اﻋﻼم ﻣﻮاﺿﻊ در فعاليت‌هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ از ﺟﻤﻠﻪ فعاليت‌هاي آن است. ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﻤﯿﺘﻪ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت اﻧﺠﻤﻦ در دو ﺳﺎل اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراي اﺳﻼﻣﯽ و ﭘﺲ از آن ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎﺑﺎت رﯾﺎﺳﺖ ﺟﻤﻬﻮري و شوراهاي آﺗﯽ مهم‌ترين فعاليت‌هاي ﺳﯿﺎﺳﯽ اﻧﺠﻤﻦ در ﮐﻨﺎر ﺳﺎﯾﺮ گروه‌هاي اصلاح‌طلب ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ. در ﺣﻮزﻩ اختصاصي ﯾﺎ ﺻﻨﻔﯽ: در اﯾﻦ سال‌ها و ﺑﻪ وﯾﮋﻩ ﯾﮏ‌ﺳﺎﻟﻪ اﺧﯿﺮ، اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ اهداف در ﺣﻮزﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش فعاليت‌هاي ﺧﻮﯾﺶ را ﺳﺎﻣﺎن دادﻩ اﺳﺖ. ﺗﺸﮑﯿﻞ كميته‌هاي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺣﻘﻮق ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺷﻮراي ﻣﺮﮐﺰي و ﺷﻌﺐ اﺳﺘﺎﻧﯽ و ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺴﺘﺮي ﺑﺮاي ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و فرهنگيان، ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﻮراي هماهنگي تشكل‌هاي ﺻﻨﻔﯽ ﺑﺎ همكاري ﺳﺎﯾﺮ تشكل‌هاي فرهنگي ﯾﮑﯽ از فعاليت‌هاي ﻣﻬﻢ و ﺗاﺛﯿﺮﮔﺬار اﻧﺠﻤﻦ در اﺳﺘﻔﺎدﻩ از ﻇﺮﻓﯿﺖ فرهنگيان ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و فرهنگيان است. ﺑﺮﮔﺰاري نشست‌هاي ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻋﻠﻤﯽ و آﻣﻮزﺷﯽ در ﺷﻮراي ﻣﺮﮐﺰي و استان‌ها و ﺑﯿﺎن ديدگاه‌ها در حوزه‌هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از فعاليت‌هاي اﻧﺠﻤﻦ ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ. ﺗﻼش ﺑﺮاي ﺣﻀﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن فرهنگي در ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراي اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ دﯾﮕﺮ تشكل‌ها و ﭘﯿﮕﯿﺮي ﻣﺴﺎﺋﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و فرهنگيان از ﻃﺮﯾﻖ آﻧﺎن ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﺗﻮﻓﯿﻘﺎت اﻧﺠﻤﻦ ﺑﻮدﻩ اﺳﺖ. اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺳﺎل ﺟﺎري ﺑﺮ اﺳﺎس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﯾﮏ ﺳﺎﻟﻪ ﻣﺼﻮب ﺧﻮد فعاليت‌هاي اﻧﺠﻤﻦ را در ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر برنامه‌ريزي ﮐﺮدﻩ اﺳﺖ. اﻧﺠﻤﻦ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼت اﺳﺎﺳﯽ روبه‌رو اﺳﺖ، ﮐﻪ منشا اﺻﻠﯽ آن را در ﻧﻮع ﻧﮕﺎﻩ مسوولان و دوﻟﺘﻤﺮدان ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺎم ﺑﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﻧﻘﺶ آن در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮر مي‌داﻧﯿﻢ. ﺻﺮف ﺑﯿﺎن اﻋﻼم ﺣﻤﺎﯾﺖ و تاكيد ﺑﺮ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﺗﺤﻮﻻت ﮐﺸﻮر نمي‌ﺗﻮاﻧﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺜﺒﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻣﺮدم و فرهنگيان در ﺣﻮزﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﺎﺷﺪ، آﻧﭽﻪ ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد دوﻟﺖ و مسوولان اﺳﺖ. ﻣﺸﮑﻼت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در ﺳﻪ ﺣﻮزﻩ ﻗﺎﺑﻞ دسته‌بندي اﺳﺖ:
 اﻟﻒ) ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺣﻘﻮﻗﯽ آﻣﻮزش وﭘﺮورش: ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﺣﻘﻮﻗﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﻠﯿﻘﻪ‌اي اﺳﺖ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺻﻮل و دستاوردهاي ﻋﻠﻤﯽ، پژوهشي و ﺗﺤﻮﻻت ﻣﺜﺒﺖ نيست. از نمونه‌هاي آن مي‌ﺗﻮان ﻧﻮع ﻧﮕﺎﻩ ﺑﻪ ﻣﺪارس ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ، ﻧﺤﻮﻩ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدم در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﺣﺬف ﯾﺎ وﺟﻮد ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﭘﺮورﺷﯽ، دﺧﺎﻟﺖ و ﯾﺎ ﺗﻌﺎﻣﻞ دستگاه‌هاي ﺑﯿﺮون از آﻣﻮزش و ﭘﺮورش در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش، ﻃﺒﻘﺎﺗﯽ ﺷﺪن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﻣﺪارس، وﺟﻮد ﻗﻮاﻧﯿﻦ و اﺳﻨﺎد ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﻌﻀﺎ ﻣﺘﻌﺎرض و ﻣﺮاﺟﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﺼﻤﯿﻢ‌ﮔﯿﺮي نمونه‌هاﯾﯽ از ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎري آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺻﻮﻟﯽ و ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ اﺻﻼح و از ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺳﻠﯿﻘﻪ‌اي و ﻣﻘﻄﻌﯽ در اﯾﻦ ﺣﻮزﻩ ﺧﻮدداري ﮐﺮد.
 ب) ﻣﺤﺘﻮاي آﻣﻮزﺷﯽ و ﭘﺮورﺷﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش: در ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﯽ و ﺑﻪ وﯾﮋﻩ در بندهاﯾﯽ از اﺻﻞ ﺳﻮم آن وﻇﺎﯾﻔﯽ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻧﻬﺎد رﺳﻤﯽ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺸﻮر ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺎﻧﻮن اهداف و وﻇﺎﯾﻒ وزارت آﻣﻮزش و 1366آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار دادﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. در اﺟﺮاي اﯾﻦ وﻇﺎﯾﻒ در ﺳﺎل ﭘﺮورش ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮراي اﺳﻼﻣﯽ رﺳﯿﺪﻩ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن اهداف آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﺪوﯾﻦ و ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ آنها وﻇﺎﯾﻔﯽ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار دادﻩ ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. شوراي‌عالي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ قانونگذاري و سياستگذاري در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﺘﻌﺪدي ﺗﺎ ﮐﻨﻮن داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. از ﺟﻤﻠﻪ مهم‌ترين ﻣﺼﻮﺑﺎت اﯾﻦ ﺷﻮرا ﺗﺼﻮﯾﺐ اهداف ﮐﻠﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در دوره‌هاي ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ اﺳﺖ. ﺑﻨﺪي كه ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ شوراي‌عالي رﺳﯿﺪﻩ اﺳﺖ. در ﭘﺎﯾﺎن دورﻩ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺑﺎﯾﺪ اهداف رﻓﺘﺎري ﻣﺼﻮب شوراي‌عالي ﻣﺤﻘﻖ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﮐﻪ آﯾﺎ ﻣﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ اهداف رﺳﯿﺪﻩ اﯾﻢ و ﯾﺎ ﺧﯿﺮ، ﺑﻪ ﻧﻈﺮ مي‌رﺳﺪ ﭘﺎﺳﺦ روﺷﻦ اﺳﺖ. اﯾﻦ مهم‌ترين ماموريت شوراي‌عالي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ ﭼﻮن ﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ اﯾﻦ اهداف، مي‌خواهيم ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ از ﻧﮕﺎﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﻧﺴﺎن ﺗﺮاز ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎﯾﺪ از ﭼﻨﯿﻦ مهارت‌هاﯾﯽ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﺎﺷﺪ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﮐﺸﻮر را او رﻗﻢ خواهد زد. ﻣﺎ هيچ ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم و ﻣﻌﯿﺎري ﺑﺮاي ارزﯾﺎﺑﯽ ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ اهداف ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻧﮑﺮدﻩ‌اﯾﻢ.
 ج) ﻣﻌﻠﻤﺎن: هر ﺳﺎﻟﻪ ﻣﯿﻠﯿﺎردها ﺗﻮﻣﺎن ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻣﺎدي و ﻣﻌﻨﻮي ﺗﻮﺳﻂ دوﻟﺖ و ﻣﺮدم هزينه مي‌ﺷﻮد، ﮐﻪ هزينه ﻣﺮدم ﺑﺮاي ﺗﺤﺼﯿﻞ ﻓﺮزﻧﺪان ﮐﻤﺘﺮ از دوﻟﺖ ﻧﯿﺴﺖ. هزينه ﻣﺎدي ﺗﺤﺼﯿﻞ در ﻣﺪارس ﻣﺨﺘﻠﻒ، كلاس‌هاي ﺧﺼﻮﺻﯽ، كتاب‌هاي ﮐﻤﮏ آﻣﻮزﺷﯽ و... را ﺗﺎﮐﻨﻮن ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻧﮑﺮدﻩ‌اﯾﻢ. اﻣﺎ اﮐﺜﺮﯾﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن، داﻧﺶ آﻣﻮزان و اوﻟﯿﺎي آﻧﻬﺎ ﻧﺎراﺿﯽ هستند و آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﺑﺎزار ﮐﺎر ﻧﯿﺰ از ﺧﺮوﺟﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮوش راﺿﯽ ﻧﯿﺴﺖ، اﯾﻦ ﯾﮏ ﻋﻼﻣﺖ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﻮﻓﻖ ﻧﺒﻮدﻩ اﺳﺖ. ﭼﻨﺪ روز ﭘﯿﺶ ﺑﻪ ﺣﺴﺐ همكاري ﺑﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﻀﺎﯾﯽ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان وﮐﯿﻞ ﺗﺴﺨﯿﺮي ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﺑﻪ دادﮔﺎﻩ ﻓﺮاﺧﻮاﻧﺪﻩ ﺷﺪم، ﻣﻮﮐﻞ صغر ﺳﻦ داﺷﺖ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﮔﺮﻓﺘﻦ وﮐﯿﻞ ﻧﺪاﺷﺖ، ﻗﺎﻧﻮن دﺳﺘﮕﺎﻩ ﻗﻀﺎﯾﯽ را ﻣﮑﻠﻒ ﮐﺮد ﺑﺮاي او وﮐﯿﻞ ﺑﮕﯿﺮد. ﭼﻮن زﯾﺮ 17سال سن دارد هنگام ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﺮوﻧﺪﻩ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪم ﮐﻪ اﮔﺮ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ وﻇﯿﻔﻪ ﺧﻮد ﻋﻤﻞ ﮐﺮدﻩ ﺑﻮد، اﯾﻦ ﻧﻮﺟﻮان اﻣﺮوز در دادﮔﺎﻩ ﻧﺒﻮد و ﺑﺮاي ﻧﻈﺎم هزينه تحميل نمي‌ﺷﺪ. ﻣﻌﻠﻢ از اﻧﮕﯿﺰﻩ ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺖ و اﯾﻦ ﻣﻌﻀﻠﯽ ﺟﺪي اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ بي‌انگيزگي ﺻﺮﻓﺎ رﯾﺸﻪ ﻣﺎدي ﻧﺪارد؛ ﯾﮑﯽ از همكاران فرهنگي ﺑﺎ ﻣﺪرك ﻓﻮق ﻟﯿﺴﺎﻧﺲ و ﺳﺎﺑﻘﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻮزﻩ ﯾﮏ اﺳﺘﺎن، ﺑﻪ دﺳﺘﮕﺎﻩ دﯾﮕﺮي ﻣﻨﺘﻘﻞ مي‌ﺷﻮد و ﺣﻘﻮق و ﻣﺰاﯾﺎي ﻣﺎدي ﺳﻪ ﺑﺮاﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿﺪا مي‌ﮐﻨﺪ. ﺷﻤﺎ مي‌خواهيد ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ؟ مي‌ﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ ﺑﻮدﺟﻪ ﻧﺪارﯾﻢ؟! او ﻗﺒﻮل نمي‌ﮐﻨﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ رﯾﺸﻪ بي‌انگيزگي ﻣﻌﻠﻤﺎن در دو ﻣﻮرد اﺳﺖ:
اول) ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي و ﺗﺒﻌﯿﺾ: ﺗﺒﻌﯿﺾ و ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي هر ﺟﺎﻣﻌﻪ‌اي را ﻓﺎﺳﺪ خواهد ﮐﺮد آنچه اﻣﺮوز ﻣﻮﺟﺐ ﻧﺎرﺿﺎﯾﺘﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺷﺪﻩ ﻧﺎﺑﺮاﺑﺮي درﯾﺎﻓﺘﯽ آﻧﺎن ﮐﺎرﮐﻨﺎن بخش‌هاي ﻣﺨﺘﻠﻒ دوﻟﺖ در ﺷﺮاﯾﻂ ﯾﮑﺴﺎن اﺳﺖ. ﻟﺬا اﺻﻞ ﺗﺒﻌﯿﺾ ﻣﻮﺟﺐ كاهش اﻧﮕﯿﺰﻩ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺷﺪﻩ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﯿﻪ ﻧﯿﺴﺖ.
دوم) بي‌توجهي ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺗﺤﻮﻻت و تصميم‌گيري‌هاي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن: اﮔﺮ در ﻣﻮﺿﻮع نخست ﻋﻠﺖ ﻓﻘﺪان ﺑﻮدﺟﻪ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﻮﺟﯿﻬﯽ ﻧﺎﻣﻮﺟﻪ ﻣﻄﺮح مي‌ﺷﻮد، در ﻣﻮﺿﻮع ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻌﻠﻤﺎن در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺤﻤﯿﻞ هزينه‌اي نخواهد ﺷﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﺿﻤﻦ ﻣﻮﺟﺒﺎت رﺷﺪ، ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ و ﻧﺸﺎط در آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻓﺮاهم خواهد ﺷﺪ. ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺧﻮد را تاثيرﮔﺬار در، كاهش هزينه‌ها ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮﯾﺶ و آﻣﻮزش و ﭘﺮورش نمي‌ﺑﯿﻨﻨﺪ. او سوال مي‌ﮐﻨﺪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻦ در ادارﻩ ﻣﺪرﺳﻪ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﻮرد اﻋﺘﻤﺎد ﻧﯿﺴﺘﻢ ﭼﮕﻮﻧﻪ مي‌ﺗﻮاﻧﻢ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺧﻮﯾﺶ و آﻣﻮزش و ﭘﺮورش را ﯾﮑﯽ ﺑﺪاﻧﻢ. اﻣﺮوز ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺪﯾﺮ ﯾﮏ واﺣﺪ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺪﯾﺮ ﮐﻞ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﺼﻤﯿﻢ مي‌ﮔﯿﺮد. ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ادارﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻮدﺟﻪ نمي‌خواهد ﺑﻠﮑﻪ ارادﻩ مسوولان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﯾﻦ اﻣﺮ را ﻣﺤﻘﻖ مي‌ﮐﻨﺪ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ در ﻧﻮع ﻧﮕﺎﻩ مسوولان آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻢ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮان ﺧﻮد و تصميم‌گيري‌هاي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻧﻘﺶ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ هم ﻣﺸﮑﻼت را از ﻧﺰدﯾﮏ ﻟﻤﺲ خواهند ﮐﺮد، هم ﺧﻮد را ﺳﻬﯿﻢ مي‌داﻧﻨﺪ و هم در ارايه راﻩ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت ﮐﻤﮏ خواهند ﮐﺮد. ﻣﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن مي‌ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و اﻓﺰاﯾﺶ اﻧﮕﯿﺰﻩ ﺷﻐﻠﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺷﻮد، ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻃﺮح ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎم ﻣﻌﻠﻤﯽ ﺑﺮاي تامين ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ادارﻩ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش و تامين ﺣﻘﻮق فرهنگيان مي‌ﺗﻮاﻧﺪ اﻗﺪام ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ و تاثيرﮔﺬاري ﺑﺎﺷﺪ، در اﯾﻦ ﺟﻬﺖ اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﮐﻤﮏ دﯾﮕﺮ تشكل‌هاي فرهنگي ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ ﺗﻼش خواهد ﮐﺮد. در اينجا ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از تلاش‌هاي اﻧﺠﻤﻦ در اﯾﻦ ﺣﻮزﻩ ﻧﯿﺰ اﺷﺎرﻩ‌اي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ: ﺻﻨﺪوق ذﺧﯿﺮﻩ فرهنگيان ﺑﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻗﺎﻧﻮن و ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ فرهنگيان و ﮐﻤﮏ دوﻟﺖ تاسيس ﺷﺪﻩ اﺳﺖ. در اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺻﻨﺪوق اﺷﮑﺎﻻت ﺣﻘﻮﻗﯽ وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ مي‌رﺳﺪ ﻣﻮﺟﺐ اﺷﮑﺎﻻﺗﯽ در ﻧﺤﻮﻩ ادارﻩ ﺻﻨﺪوق و ﺳﻬﺎﻣﺪاران ﺻﻨﺪوق هستند و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎﯾﺪ در ادارﻩ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻠﻤﺎن ﻧﯿﺰ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. فرهنگيان ﻋﻀﻮ ﺻﻨﺪوق ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن آﻧﺎن ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
 اﺻﻼح اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﻪ ﺻﻨﺪوق ﺑﺎ هدف ﺣﻀﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن فرهنگيان در ادارﻩ ﺻﻨﺪوق و همچنين ارايه ﮔﺰارش ﻣﺴﺘﻨﺪ و ﺷﻔﺎف ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺻﻨﺪوق از ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﺟﺪي اﻧﺠﻤﻦ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻌﻠﻤﺎن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون