• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3597 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۱ مرداد

آيا صندلي وزارت آموزش و پرورش خالي مي‌شود؟

استيضاح فاني با 70 امضا تحويل هيات‌رييسه مجلس شد

 

طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش دومين طرح استيضاحي است كه در عمر كمتر از چهار ماه مجلس دهم كليد مي‌خورد و حالا به گفته عزت‌الله يوسفيان ملا با 70 امضا تحويل هيات‌رييسه شده است. آ‌ن‌گونه كه او به روزنامه اعتماد گفته است دليل عمده اين استيضاح بي‌اعتنايي وزارت آموزش و پرورش به خواست نمايندگان و فرهنگيان است. بعد هم توضيح مي‌دهد كه براي استيضاح‌كنندگان مسلم شده است وزير آموزش و پرورش در وزارتخانه كاره‌اي نيست و عده‌اي در بيرون از وزارتخانه به آن خط مي‌دهند. به گفته اين نماينده مجلس امضا‌كنندگان متعهد شده‌اند كه امضاي خود را پس نگيرند. گفت‌وگوي كوتاه «اعتماد» با عزت‌الله يوسفيان ملا را در ادامه مي‌خوانيد:

‌ آقاي يوسفيان ملا ظاهرا جزو امضا‌كنندگان طرح استيضاح وزير آموزش و پروش هستيد...
بله. اين طرح را حدود هفتاد نفر امضا كرده‌اند. كساني كه امضا كرده‌اند متعهد شده‌اند كه امضا را پس نگيرند.
‌ فكر نمي‌كنيد پيگيري اين استيضاح در سال پاياني كار دولت نوعي مانع تراشي در مسير فعاليت دولت باشد؟
بيني و بين‌الله اين اقدام نه برخورد با دولت است و نه برخورد با فرد خاصي است. ما واقعا انتظار نداشتيم وزارت آموزش و پرورش تا اين اندازه نسبت به خواست مردم، فرهنگيان و معلمان و خواست نمايندگان بي‌اعتنا باشد. ما همان نمايندگاني هستيم كه اين وزير را استيضاح كرديم و به مجلس كشانيديم و بعد راي بيشتري به او داديم تا برگردد و كار را با قدرت و قوت بيشتري پي بگيرد. اما اتفاقاتي كه بايد مي‌افتاد نيفتاد.
‌ محورهاي عمده اين استيضاح چه مواردي است؟
ببينيد الان براي مجلس جا افتاده است كه خود آقاي وزير در وزارتخانه اوضاع را در دست ندارد. عده‌ ديگري در وزارتخانه تصميم‌گيرنده هستند. تمركز وزير از بين رفته. ما ابتدا تصور مي‌كرديم برخي از معاونين وزير تصميم‌گيرنده و همه‌كاره وزارتخانه هستند اما الان متوجه شديم آنها هم كاره‌اي نيستند.
‌ فكر مي‌كنيد چه كساني امور وزارتخانه را انجام مي‌دهند؟
ما فكر مي‌كنيم عده‌اي از بيرون و حواشي به دست‌اندركاران وزارتخانه خط مي‌دهند. به اين دليل كه ما در اين مدت ديديم كه ما جلسه مي‌گذاريم و با وزيرصحبت مي‌كنيم و درباره موضوعي به تصميمي نهايي مي‌رسيم. اما فرداي آن روز مي‌بينيم كه به نحو ديگري و درست به عكس آنچه توافق كرديم عمل مي‌شود. پس معلوم است كه تصميم‌گيري و اجرا به دست وزير نيست. اگر بود حتما به آنچه توافق كرده بود و تصميم گرفته عمل مي‌كرد و درباره آنچه امكان انجام دادنش را نداشت قولي نمي‌داد. اين اتفاقات كه مكرر هم رخ داد ما را به اين نتيجه رسانده كه ايشان در وزارتخانه كاره‌اي نيست. علاوه بر اين كميسيون آموزش و تحقيقات مطالب بيشتري از وزير آموزش و پرورش دارد كه نارسايي‌هاي زيادتري را نشان مي‌دهد.
‌ الان در چه مرحله‌اش است؟
اين طرح را روز گذشته تحويل هيات‌رييسه داديم. اما هنوز اعلام وصول نشده است.

 

پيش‌بيني سرنوشت استيضاح‌مشخص‌نيست

بهروز نعمتي، سخنگوي هيات‌رييسه مجلس به «اعتماد» گفت: طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش هنوز اعلام وصول نشده است. روز گذشته يكي از دوستان مطرح كرد كه اين طرح تقديم هيات‌رييسه شود اما مطلع نيستم كه تقديم شده يا خير. در واقع اگر اعلام وصول انجام شود مي‌توان گفت طرح استيضاح جدي و در دستور كار قرار گرفته است. به هر حال بنابر آنچه من شنيده‌ام حدود 60 نفر اين طرح را امضا كرده‌اند. اما اينكه تا چه ميزان تهديد جدي براي وزير باشد بستگي به راي و نظر نمايندگان دارد و از الان نمي‌توان آن را پيش‌بيني كرد. بايد ديد نمايندگان استيضاح‌كننده چه گزارش‌ها و مطالبي براي ارايه دارند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون