پيشنهادهاي يك تشكل معلمي اصولگرا براي برنامه ششم توسعه
در سايت صداي معلم آمده است: كانون تربيت اسلامي كه يك تشكل اصولگراي آموزش و پرورش است و دبيركلي آن را محمود فرشيدي، وزير اسبق آموزش و پرورش برعهده دارد، گنجاندن اين 9 بند در برنامه ششم توسعه را عامل غنيسازي محيط يادگيري عنوان كرده است:
1- دولت موظف است تا پايان برنامه هر سال 20 درصد محيط يادگيري غني و متنوع را (كتابخانه، آزمايشگاه، كارگاه، شبكه ملي اطلاعات و ارتباطات، سالن ورزشي) برابر برنامه درسي حوزههاي تربيت و يادگيري تمام دورههاي تحصيلي تاسيس، تكميل و توسعه دهد. 2 - شايستگيهاي پايه و ويژه مرتبط با علوم انساني دانشآموزان در دوره عمومي و متوسطه دوم تا پايان سال دوم برنامه به پيشنهاد سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش برسد و تا پايان برنامه، كليه برنامههاي درسي و مواد و رسانههاي آموزشي با تاكيد بر متون كتابهاي درسي بر اساس آن بازبيني شود. 3 - دولت موظف است در سال اول اجراي برنامه رديف اعتباري مستقل (همانند دانشگاه) در بودجه سالانه براي مدارسي كه داراي بيش از چهارصد نفر هستند پيشبيني كند و اختيارات مدارس به هيات امنا برابر با بند ب ماده 20 برنامه پنجم توسعه واگذار شود به طوري كه در پايان برنامه، تمام اين مدارس را پوشش دهد. (بند 8 سياستهاي كلي ايجاد تحول در آموزش و پرورش) 4 - وزارت آموزش و پرورش موظف است براي تربيت انسانهايي با هويت اسلامي ـ ايراني ـ انقلابي مفاهيم ارزشي ايمان، پرهيزكاري، متخلق به اخلاق اسلامي، بلند همت، اميدوار، خيرخواه، بانشاط، حقيقتجو، آزادمنش، مسووليتپذير، قانونگرا، عدالتخواه، خردورز، خلاق، وطندوست، ظلمستيز، جمعگرا، خودباور و ايثارگر برنامهريزي كند و اين مفاهيم در كليه مواد و رسانههاي آموزشي ـ تربيتي گنجانده شود و معلمان ـ مربيان نيز در اين زمينه توانمند شوند (بند اول سياستهاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش) 5- تمام دستگاههاي اجرايي موظفند به طور رايگان 20 درصد استفاده از فضاهاي ورزشي، تفريحي، آموزشي، پژوهشي را براي توانمندسازي نيروي انساني فرهنگيان و تربيتبدني دانشآموزان در اختيار آموزش و پرورش قرار دهند (بند 2 سياستهاي ابلاغي) / كليه دستگاههاي اجرايي ميتوانند حداكثر تا 20 درصد از محل اعتبارات خدمات رفاهي دستگاه را براي گراميداشت معلم و توجه به منزلت اجتماعي آن اختصاص دهند و اين كمك به عنوان هزينه قطعي گرفته شود. (بند 2 سياستهاي كلي) 6- آموزش و پرورش فقط ميتواند واحدهاي عملي رشته فني و حرفهاي و كاردانش را از بخش خصوصي خريد خدمت آموزشي كند و بقيه موارد ديگر امور آموزشي ـ تربيتي برابر با بند 2 سياستهاي كلي ايجاد تحول در آموزش و پرورش امور حاكميتي محسوب ميشود و واگذاري آن به بخش خصوصي اعم از خريد خدمات آموزشي پيمان مديريت، اجاره فضا و تجهيزات آموزشي ممنوع است (بند 2 سياستهاي ابلاغي) 7- دولت موظف است تمام نيروهاي آموزشي ـ تربيتي مورد نياز مدارس به جز رشتههاي مشمول ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگيان را از طريق آزمون سراسري و با طي موفقيت دوره كارشناسي چهارساله در دانشگاه فرهنگيان جذب كند (بند 3-2 سياستهاي ابلاغي) 8- دولت موظف است براي اجراي كتابهاي جديدالتاليف با ميانگين حداقل 50 ساعت آموزش و براي حفظ و نگهداري نيروهاي آموزشي ـ تربيتي حداقل با ميانگين 100 ساعت آموزش سالانه ضمن خدمت اجرا كند. تبصره – دولت موظف است در لايحه بودجه سالانه رديف مستقل با بودجه معين براي اين امر اختصاص دهد. (بند 3-2 و 3-3 سياستهاي ابلاغي) 9- حداقل به ميزان 20 درصد اعتبارات پرسنلي آموزش و پرورش اعتبارات غيرپرسنلي با رديف مستقل در بودجه سنواتي آموزش و پرورش براي تحقق اهداف و ماموريتهاي مندرج در سياستهاي كلي ايجاد تحول در نظام آموزش و پرورش با تاكيد بر بندهاي 4-5-9 منظور شود.