• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

وزير راه اعلام كرد

ورود هواپيماهاي نو، ژانويه 2017

گروه اقتصادي |ماجراي خريد هواپيما براي نوسازي ناوگان هوايي ايران كه تا پيش از برجام و ابراز تمايل اروپايي‌ها به فروش اين هواپيماها تنها در حد آرزو بود در چند ماه گذشته به آرزوي دست يافتني اما با مشكلات زياد مبدل شده است. هر چند كه هنوز اين آرزو قطعا محقق نشده است اما با ابراز اميدواري عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي ايران به نظر مي‌رسد كم كم به تحقق آن نزديك‌تر خواهيم شد.  عباس آخوندي كه بارها و بارها در مورد اين موضوع خاص به رسانه‌ها و نمايندگان پاسخ داده است اين‌بار ابراز اميدواري كرده است كه در ژانويه 2017 ايران بتواند خريدهاي انجام شده از دو شركت معتبرغربي را به آسفالت‌هاي فرودگاه‌هاي ايران آشتي دهد و بالاخره ايران هم داراي ناوگاني نو شود. اين وزير كابينه كه همواره نظرات مختلف اقتصادي جالبي را ارايه كرده است زماني كه در چارچوب رسانه ملي ظاهر شد در مورد موضوع خريد هواپيما با گفتن اينكه «اميدواريم تا پيش از پايان سال 2016 تعدادي از هواپيماهاي خريداري شده ايران، به خاك ايران بيايند»، نشان داد كه قصد دارد پرونده ناوگان هوايي را يك بار براي هميشه ببندد.
يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي كشور كه در دوران تحريم‌ها آسيب ديد، بخش حمل و نقل كشور بود و به همين دليل پس از برجام و در نخستين سفر رييس‌جمهوري به غرب، نوسازي ناوگان هوايي در دستور كار قرار گرفت و قراردادهايي با شركت فرانسوي ايرباس بسته شد. هر چند كه اجراي اين قرارداد به دليل مشكلاتي كه همچنان در بخش بانكي وجود دارد، در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته، اما به نظر مي‌رسد كه وزارت راه و شهرسازي، به اهميت بخش‌هاي ديگر حمل و نقل، به ويژه حمل و نقل ريلي و دريايي واقف است و به همين دليل، آخوندي در آستانه هفته دولت به استان هرمزگان رفت تا خود پيشرفت پروژه‌هاي حمل و نقل دريايي و توسعه بنادر كشور را مشاهده كند.
عباس آخوندي هرچند در قواعد رسانه ملي صحبت مي‌كرد فرصت را مغتنم شمرد و در مورد عملكرد سه ساله وزارتخانه تحت مديريتش صحبت كرد و با بيان اينكه اتفاقات مهمي در حوزه‌هاي حمل و نقل و مسكن افتاده است، گفت: «در حوزه حمل و نقل بزرگ‌ترين اتفاق موضوع هوانوردي است و موفق شديم در بحث ايرباس موضوع تامين مالي آن را نهايي كنيم كه پيشرفت بسيار بزرگي است و قرارداد با ايرباس در مراحل نهايي قرار دارد. پس از ماه آگوست نمايندگان ايرباس به ايران مي‌آيند و قرارداد نهايي مي‌شود. با اين حال همچنان منتظر تاييديه سازمان اوفك (OFAC) هستيم البته از آنجا خبرهاي مثبتي رسيده است كه به زودي مجوز اوفك داده خواهد شد.»
وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه دو بار نمايندگان شركت بوئينگ به ايران آمدند و پيشنهادات را ارايه كردند، اظهار داشت: «مذاكرات به خوبي پيش مي‌رود و اميدواريم قبل از پايان سال ۲۰۱۶ هواپيماها وارد كشور شود. البته عاملي در اين بين وجود دارد كه در كنترل ما نيست و آن اوفك است، چنانچه بوئينگ و ايرباس در اسرع وقت مجوز اوفك را بگيرند مسائل نهايي مي‌شود.»آخوندي كه همچون ديگر هم‌كابينه‌اي خود جزو وزراي پر سفر كابينه يازدهم است در سفر به استان هرمزگان هم ضمن تاكيد بر اهميت نقش حمل و نقل ريلي كشور، با اميدواري از رقابت بنادر ايران و بنادر ديگر خليج فارس صحبت كرد. رقابتي كه به نظر آخوندي نيازمند رشد و توسعه در حمل و نقل كشور و همچنين بهبود زندگي مردم بومي در اين استان است تا سرمايه‌گذاران و شركاي خارجي با ديد مثبت‌تري ايران را به عنوان يكي از كريدورهاي بين‌المللي بپذيرند.
وي، با بيان اينكه بنادر استان‌هاي جنوبي كشور، بايد قدرت با ديگر بنادر خليج فارس را داشته باشند، بر اهميت مزيت رقابتي اين بنادر به عنوان يكي از استراتژي‌هاي كشور نام برد و خواهان حضور فعال در بازار تجارت جهاني شد و آن را يك هدف اصلي دانست و با اشاره به نقش ديپلماسي در اقتصاد ايران، به نقش مهم دستگاه ديپلماسي در رشد بنادر كشور كاهش هزينه‌هاي مبادلات ايران در منطقه اشاره كرد.
كاهش هزينه‌اي كه به زعم وزير راه حاصل مذاكرات هسته‌اي با 6 قدرت جهاني بود كه هم به رفع مخاطره منجر شد و هم توانست كشور را با كاهش هزينه مبادلات تجاري رو به‌رو سازد.
تجهيز فاز دو بندر شهيد رجايي است
او ادامه داد: «نكته مهم تجهيز فاز دو بندر شهيد رجايي است كه درحال حاضر فقط از يال جنوبي استفاده و از يال شرقي و غربي استفاده نمي‌كنيم. خوشبختانه با استفاده از شرايط بعد از تحريم مناقصات بين‌المللي را انجام داده‌ايم كه رقم مناقصه ۱۰۷ ميليون يورو بود. كارهاي مناقصه برگزار، ال سي‌ها گشايش و تمام تضامين توسط بانك‌هاي مهم اروپايي داده شده و اميدواريم ظرف ۱۸ ماه آينده فاز دو كاملا تجهيز و ظرفيت آن به‌شدت گسترش يابد. اين مهم از سوي دولت و وزارت راه وشهرسازي دنبال مي‌شود كه بايد با مجموعه بنادر كشور كار كنيم نه فقط يك بندر بزرگ چون بندر شهيد رجايي.»
عضو كابينه دولت تدبيرو اميد درباره سهم حمل و نقل ريلي در بنادر كشور، اعلام كرد كه اين سهم تاكنون پنج درصد بوده ولي پتانسيل افزايش اين سهم به پانزده درصد هم وجود دارد ولي وزارت راه به دنبال افزايش حمل و نقل چهار وجهي، هوا، ريل، بندر و زمين است.
رشد ۲۴ درصدي پروازها در ۵ ماه امسال
نسبت به سال قبل
وزير راه وشهرسازي ادامه داد: « نتيجه بازسازي كامل فرودگاه در بخش هوايي و هم ترمينالي رشد ۲۴ درصدي پروازها در ۵ ماه امسال نسبت به سال گذشته و همچنين رشد ۱۶ درصدي مسافر را داشته است كه اين آمار اميد ما براي امكان حمل ونقل تركيبي بين دريا و هوا را فراهم مي‌كند. اگر مي‌خواهيد بندرعباس با كشورهاي جنوب خليج فارس رقابت كند بايد مساله كيفيت زندگي در بندر عباس را در دستور كار قرار دهيم و به سمت ارتقاي كيفي زندگي مردم برويم. ۴۰ درصد حاشيه‌نشين و بدمسكن در بندرعباس داريم چيزي كه ما دنبال مي‌كنيم اين است كه بتوانيم رويكرد محله محور را داشته باشيم كه براين اساس براي هر محله بايد يك طرح نوسازي و بازسازي داشته باشيم. امكان جابه‌جايي جمعيتي كه در اين محله‌ها زندگي مي‌كنند وجود ندارد بنابراين راه‌حل آن است كه كيفيت زندگي را در اين محله‌ها ارتقا دهيم.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون