• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

خبر كوتاه

 اگر برجام نبود، صادرات نفت به صفر مي‌رسيد

وزير نيرو با بيان اينكه اگر برجام نبود، امروز صادرات نفت ايران به صفر مي‌رسيد، گفت: صادرات نفت طي سال جاري نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يافته و اين بيانگر تلاش‌هاي شبانه‌روزي دولت تدبير و اميد در اجراي برجام است. به گزارش ايرنا، حميد چيت‌چيان در تشريح دستاوردهاي برجام افزود: صادرات اورانيوم غني‌سازي شده به كشورهاي اروپايي و امريكا نشان‌دهنده توانايي ديپلماسي ايران و تغيير نگرش نسبت به جمهوري اسلامي ايران است و اين نتيجه را مديون تلاش‌هاي شبانه روزي همكاران در وزارت امور خارجه هستيم.  
وي ثابت ماندن نسبي قيمت ارز را از ديگر دستاوردهاي دولت يازدهم دانست و گفت: قبل از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، قيمت ارز بيش از سه برابر افزايش يافت و اين امر سبب شد تا بسياري از واحدهاي توليدي و صنعتي كشور با مشكلات جدي رو به رو شود كه خوشبختانه سياستگذاري‌هاي اقتصادي دولت يازدهم توانست نرخ ارز را ثابت نگه داشته و چرخ‌هاي اقتصادي كشور را به حركت درآورد. وزير نيرو كاهش تورم 45 درصدي به زير 10 درصد را از دستاوردهاي ارزشمند دولت تدبير و اميد در عرصه اقتصادي عنوان كرد.


تورم نقطه به نقطه، 4/9 درصد
بر اساس محاسبه بانك مركزي، نرخ تورم در پايان مردادماه امسال با 3/0 درصد كاهش نسبت به ماه قبل 9/8 درصد و تورم نقطه به نقطه با 3/1 درصد افزايش به 4/9 درصد رسيد. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مردادماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهي به مردادماه 1394 معادل 9/8 درصد است. اين مهم حاكي از افزايش نرخ تورم در مرداد ماه نسبت به تير ماه است. خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1390 به شرح زير است: شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مردادماه 1395 به عدد 5/245 رسيد كه نسبت به ماه قبل 1/1 درصد افزايش يافت. شاخص مذكور در مردادماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4/9درصد افزايش داشته است. پيش از اين مركز آمار ايران در گزارشي نرخ تورم مرداد ماه در كشور را 7/8درصد اعلام كرده بود كه بر اين اساس، آمار مركز آمار 2/0 درصد تورم را كمتر از بانك مركزي نشان مي‌داد. همچنين در مرداد سال گذشته بانك مركزي نرخ تورم مرداد 1394 را 4/15درصد اعلام كرده بود. در همان زمان هم آمار ارايه شده از سوي مركز آمار ايران، نرخ تورم را در مرداد سال گذشته 8/13 درصد اعلام كرده بود. تفاوت نرخ آمار ميان بانك مركزي و مركز آمار سال‌ها است كه در ايران ادامه دارد و اين در حالي است كه تنها مراجع رسمي كه آمار اقتصاد را اعلام مي‌كنند اين دو هستند. اميد علي پارسا، درباره دلايل متفاوت بودن اعداد و ارقام مربوط به مركز آمار ايران و بانك مركزي، به ايسنا توضيح داد: وقتي به صورت نمونه‌اي كار انجام مي‌دهيم و به اطلاعات تعدادي از پرسش‌نامه‌ها كه از طريق پاسخگويان پر شده است، مراجعه مي‌كنيم چون نمونه‌هاي ما متفاوت است، پاسخ‌ها هم متفاوت است. وي بيان كرد: فرض كنيد قرار است نرخ تورم يا نرخ بيكاري اعلام شود. ما كه نمي‌توانيم همه آحاد مردم و كالاها و خدمات را بررسي كنيم. به صورت نمونه تعدادي كالا و خدمات را بر مي‌گزينيم و در مواردي اقلام منتخب ما با اقلام منتخب بانك مركزي متفاوت و وزن‌هاي آنها نيز متفاوت است و از آن‌ مهم‌تر اينكه پاسخگويان ما نيز متفاوت هستند و اعدادي كه بر اساس خود اظهاري ارايه مي‌كنند، ممكن است اختلافاتي با يكديگر داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون