• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3610 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۶ شهريور

حمايت بي‌منطق حقوقي ها

بي‌اعتمادي فعالان بازار

ميترا فرخ‌پورلنگرودي كارشناس ارشد مديريت و فعال بازار سرمايه

معاملات بازار سهام كه اين روزها همانند ديگر بخش‌هاي بازار، روندي كم‌حجم و بي‌رمق را ادامه مي‌دهد، چندي است كه به مدد حقوقي‌هاي بازار سرمايه، با افزايش و رشد روبه‌رو است. هرچند ارزش معاملات بازار همچنان پايين بوده ولي معاملات درون‌گروهي و بلوكي حقوقي‌ها، نماگر بازار را مثبت جلوه داد و شاخص توانست با رشد 26/0 درصدي نسبت به هفته گذشته، به كانال 78 هزار برگشته و رقم 78081 واحد را به ثبت رساند. گرچه معاملاتي كه در اين گروه‌ها رقم خورد، همچنان سايه رخوت و ركود را بر سر خود دارد، به نظر مي‌رسد دغدغه اين حمايت‌كنندگان، حفظ سطح شاخص، براي مناسب نشان دادن وضعيت بازار در انظار عمومي باشد. كارشناسان و فعالان بازار نسبت به اين حمايت‌ها معترض بوده و به نظر آنها، چنين فضايي ترس را ميان معامله‌گران افزايش داده و نگراني‌هايي را در خصوص تشديد ركود، به وجود مي‌آورد كه تاوان اين گونه تحرك‌ها چيزي جز احتياط خريداران و كاهش فعاليت آنها نيست.
روزهاي آغازين هفته گذشته با وجود انتشار تعديل مثبت ٣٩ درصدي ايران خودرو، با معاملات متعادل و منفي گروه خودرويي مواجه شد. در طول هفته، قطعه‌سازها همچنان از اقبال زيادي برخوردار و در اكثر نمادها با صف خريد همراه بودند. در اين ميان نماد «خچرخش» بعد از رشدي خيره‌كننده و حدود ١٠٠ درصدي معاملاتي منفي را دنبال كرد و با صف فروش روانه هفته دوم شهريورماه شد. البته اين امر پس از چندين روز رشد پياپي، طبيعي به نظر مي‌رسد. همچنين در روزهاي پاياني افزايش تقاضا در نماد «خاور» محسوس بود. انتظار مي‌رود معاملات مثبت اين هفته گروه خودرويي، موجب بهبود جو بازار و افزايش تقاضا در مابقي گروه‌ها شود.
گروه پالايشگاهي نيز در هفته گذشته، معاملات خود را مثبت آغاز كرده كه در اين ميان نماد «شتران» با عرضه‌هاي مكرر صف خريد و معاملات پرحجم حدود 47 ميليون، چشم‌نوازي مي‌كرد. در طول هفته گروه مذكور تحت تاثير ادامه رشد قيمت‌هاي جهاني نفت قرار گرفته و با وجود شرايط تكنيكي صعودي و احتمال تعديل مثبت گزارشات پيش روي آنها، با فروش حقوقي‌ها به خصوص حقوقي پارسان در نمادهاي «شبندر» و شبريز ريزش قابل تاملي داشت كه البته به نظر مي‌رسد مجددا روند مثبت و صعودي را تجربه كرده و استراحت و اصلاح آنها خيلي زود پايان يابد. در روز پاياني معاملات، افزايش موجودي مخازن نفت و بنزين امريكا و رشد تعداد چاه‌هاي نفت و كاهش مصرف پالايشگاه‌ها عامل سقوط قيمت نفت شد. همچنين گلدمن ساكس با توجه به اختلاف بين اعضاي اوپك، «عربستان سعودي و ايران» و همچنين عدم اطمينان به همكاري اعضاي غيراوپك مثل روسيه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان نفت، احتمال دستيابي به يك توافق را بعيد دانست.  
گروه فلزي- معدني در اوايل هفته و در پي افزايش قيمت‌هاي جهاني و تعطيلي برخي كارخانه‌هاي چيني در راستاي مشكلات زيست‌محيطي، معاملاتي پرتقاضا و همراه با صف خريد را دنبال كرد و در اواسط هفته و با افت قيمت‌هاي جهاني اكثر نمادهاي آن منفي شد كه اين امر با توجه به رشد قيمتي آنها در روزهاي گذشته با فشار فروش بالايي نيز مواجه بود تا جايي كه نمادهاي «كبافق»، «كدما»، «هرمز» و «فرآور» در درصدهاي كاملا منفي مورد معامله قرار گرفتند. در اواخر هفته با وجود افزايش قيمت جهاني كاموديتي‌ها، روند نزولي و معاملات منفي اين گروه قابل تامل بود. در اين گروه، شركت معدني و صنعتي گل‌گهر توانست ركورد جديدي در توليد ماهانه در خطوط ١، ٢ و ٣ مگنتيت و همچنين خطوط توليد ٥ و ٦ كنسانتره به‌ثبت برساند. ركورد توليد ماهانه در خطوط ١، ٢ و ٣ مگنتيت در مردادماه گذشته بالغ بر ٦١٢٧٦٦ تن بوده است. همچنين ركورد توليد خطوط ٥ و ٦ كنسانتره با توليد ٣٣٩٧١١ تن در مردادماه امسال شكسته شد. در مورد فولاد ايران در روز چهارشنبه، پلاتس گزارشي منتشر كرد كه نشان داد سهم ايران از توليد فولاد در منطقه به 68 درصد افزايش يافته كه در سال 2015 اين سهم 58 درصد بود. انتظار مي‌رود قيمت سهام شركت‌هاي وابسته بهتر از قبل شده و با رشد همراه شود.  در هفته گذشته همچنان نمادهاي تازه وارد «اپرداز» و «تليسه» پراقبال بودند و نماد «اپرداز» رشدي بيش از 100 درصد را تقديم سهامداران خود كرده و در روزهاي پاياني، صف خريد خود را براي ساعاتي عرضه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون