• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

وزير صنعت اعلام كرد

برجام 6/1 ميليارد سرمايه خارجي آورد

وزير صنعت، معدن و تجارت رشد هشت‌درصدي اقتصادي را بدون جذب سرمايه خارجي غيرممكن عنوان كرد و گفت: براي رسيدن به اين هدف بايد هر ساله به طور متوسط ۴۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كنيم كه از اجرايي شدن برجام تاكنون يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار سرمايه خارجي تعهد شده است. محمدرضا نعمت‌زاده گفت: بازديدهاي امروز از واحدهاي صنعتي استان و گزارش‌هايي كه مديران استاني ارايه كردند، حكايت از عملكرد خوب البرز در جهت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دارد. جمعيت البرز نسبت به اول انقلاب با رشدي 5/3 درصدي ۱۰ برابر شده است كه در هيچ جاي كشور نظير ندارد؛ مديريت اين رشد تدبير زيادي نياز دارد و نشان مي‌دهد كه البرز زمينه رشد خوبي دارد. وي گزارشي از عملكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت ارايه داد و گفت: طي سه سالي كه از دولت تدبير و اميد مي‌گذرد، با وجود محدوديت‌ها و تحريم‌هاي موجود بيش از ۹۰۰۰ واحد صنعتي كوچك، متوسط و بزرگ تكميل و به بهره‌برداري رسيد. با تكميل شدن اين واحدها در كنار اشتغالي كه از توسعه واحدهاي موجود ايجاد شد، حدود ۲۳۰ هزار نفر نيز از طريق واحدهاي جديد به كار گرفته شدند. وي به واحدهاي راكد و پايين‌تر از طرفيت توليد كشور اشاره و با بيان اينكه نظام بانكي تمهيداتي را براي رفع مشكل اين واحدها انديشيده است، گفت: عمده مشكل اين واحدها كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش است؛ از همين رو تا پايان وقت اداري امروز حدود ۵۰۰۰ واحد صنعتي با شرايط مذكور موفق به دريافت تسهيلات بانكي شدند؛ اين آمار هر ساعت افزايش مي‌يابد. كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد در همه استان‌ها تلاش مي‌كند اقدامات لازم در خصوص اين واحدها را انجام دهد؛ بر همين اساس تا پايان شهريور ماه تعداد واحدهاي دريافت‌كننده تسهيلات به ۱۰ هزار واحد خواهد رسيد. نعمت‌زاده از نظام بانكي خواست تا به روند اعطاي تسهيلات به واحدهاي راكد و نيمه‌فعال سرعت ببخشد و گفت: معوقات و بدهي‌هاي بانكي اين واحدهاي توليدي در دريافت اين تسهيلات مانعي ايجاد نمي‌كند.
پاسخ به دلواپسان برجام
وزير صنعت، معدن و تجارت در سخني خطاب به دلواپسان داخلي كه برجام را بي‌حاصل مي‌دانند، گفت: از زمان اجرايي شدن برجام تاكنون يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار تعهد سرمايه‌گذاري به امضا رسيده است و مقدمات براي به نتيجه رسيدن آن انجام شده است. نعمت‌زاده با اشاره به اهميت تعامل با دنيا تصريح كرد: علاوه بر بخش صنعت در زمينه ساخت نيروگاه نيز پس از مذاكره، يك شركت بلژيكي براي ساخت نيروگاه متعهد شده است. در زمان تحريم ما براي انعقاد قرارداد ليسانس با يك شركت و وارد كردن تكنولوژي تحت ليسانس آن شركت با مشكل مواجه بوديم؛ اما اكنون همان شركت قصد دارد شش ميليارد يورو در كشور سرمايه‌گذاري كند.
براي رسيدن به رشد ۸ درصدي بايد سالي
۴۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كنيم
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بدون جذب سرمايه خارجي رشد هشت درصدي كه در برنامه ششم هدفگذاري شده غيرممكن است، افزود: براي رسيدن به اين هدف بايد هر ساله به طور متوسط ۴۵ ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب كنيم. بدون جذب سرمايه خارجي اين رشد غيرممكن است؛ اما ورود سرمايه خارجي كشور با شروطي همچون صدور بخشي از محصول به بازارهاي خارجي و آوردن تكنولوژي روز به كشور همراه است. نعمت‌زاده افزود: برخي از توليدات ناشي از سرمايه‌گذاري خارجي مانند خودرو شرط شده است كه حداقل ۳۰ درصد از توليد را به خارجي از كشور صادر كنند. برخي از توليدات نيز اين شرط روي ۵۰ درصد و بيشتر تعيين شده است. وي در خصوص ورود تكنولوژي به كشور نيز گفت: با كره‌اي‌ها براي ورود تكنولوژي و انجام بخشي از پژوهش‌هاي‌شان در كشور مذاكراتي انجام داده‌ايم. وزير صنعت، معدن و تجارت به موقعيت ويژه ترانزيتي ايران در جنوب غرب آسيا اشاره و اعلام كرد: با تعدادي از كشورها مذاكراتي براي ايجاد راه ابريشم هوايي با مركزيت ايران صورت گرفته است. وي از لزوم توسعه سواحل مكران گفت و تصريح كرد: عماني‌ها در مكران در حال ساخت تاسيساتي براي صادرات كالا هستند، اخيرا نيز براي توسعه مكران يك قرارداد سه جانبه ميان ايران، افغانستان و هند به امضا رسيد.  نعمت‌زاده در ادامه با بيان اينكه صنعت، معدن و تجارت ۳۶ درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را به خود اختصاص داده است، گفت: اگر وضعيت اين سه بخش بهبود يابد بر بيش از يك‌سوم از اقتصاد كشور تاثير مثبت خواهد داشت. اگرچه سال گذشته رشد اقتصادي كشور نزديك به صفر بود اما امسال وضعيت خوبي را تجربه خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون