• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

اعلام آمادگي بورس براي كاهش نرخ سود

صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري عقب‌نشيني كردند

گروه اقتصادي
صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري با نرخ سود 20 و 22 درصد، انگيزه سرمايه‌گذاران را براي بردن منابع به بانك‌ها به قدري كاهش داده كه حتي مسوولان پولي كشور تاكيد كردند تا زماني كه نرخ‌ها در بازار سرمايه و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري تعديل نشود؛ كاهش دستوري نرخ سود بانكي كاري بيهوده است. كاهش چندين باره نرخ سود بانكي در ظاهر و عدم اجراي آن در بانك‌ها سبب شد؛ سرانجام سازمان بورس با بانك‌ها پاي ميز مذاكره بنشينند و براي كاهش نرخ سود صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اعلام آمادگي كنند. شاپور محمدي پس از پذيرش رياست سازمان بورس در نخستين جلسه مطبوعاتي خود بر اين نكته تاكيد كرد كه در راستاي تعامل با بانك مركزي براي تحقق كاهش نرخ سود بانكي، گام‌هاي جدي برداشته شده و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري پيشنهادات خوبي را براي كاهش نرخ ارايه كرده‌اند كه سازمان با آنها موافقت كرده و كمك مي‌كند كه پياده‌سازي كاهش نرخ سود را داشته باشند. البته در راستاي اين امر، صندوق‌ها بايد ساختار خود را اصلاح كنند. در اين ميان سقف سپرده‌گذاري آنها را از ۷۰ درصد به ۶۰ درصد كاهش داده‌ايم. او معتقد است: با توجه به كاهش نرخ تورم، سود بانكي نيز بايد متناسب با آن كاهش يابد و به نظر مي‌رسد اگر سهم سنگيني از صندوق‌ها روي سپرده‌ها باشد، به آنها فشار خواهد آورد كه اين اصلاح ساختار نيز در همين راستا انجام شده است.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: تقويت فرآيند اطلاع‌رساني و افشا در دستور كار قرار گرفته كه در دو هفته آتي يكي از الزامات افشا مربوط به توليد و فروش‌هاي ماهانه را اجرايي خواهيم كرد كه قبلا يك اختيار براي شركت‌هاي بورس به شمار مي‌آمد اما از اين پس اجباري خواهد شد و هر شركت بايد آمار فروش و توليد خود را اعلام كند و البته در ادامه هم الزامات ديگري براي افشاي بهتر در نظر خواهيم گرفت.
محمدي، اطلاع‌رساني بين‌المللي و شفافيت در الگوهاي جهاني را لازمه معاملات بورسي دانست و گفت: امسال بانك‌ها و شركت‌هاي مشمول تلفيق كه حدود ۲۰ شركت هستند، الزام به رعايت شفافيت خواهند شد و بايد گزارش‌هاي سال ۹۵ خود را كه در سال آينده ارايه مي‌كنند، با اين استانداردها هماهنگ كنند. بر اساس توافقات صورت گرفته با مقامات كشور آلمان، مقرر شده شركت‌هاي ايران در بورس‌هاي آلمان و شركت‌هاي آلمان در بورس‌هاي ايران حضور پيدا كنند اما اين موضوع نياز به فراهم‌سازي زيرساخت‌ها دارد و تلاش داريم آن را سرعت بخشيم؛ ضمن اينكه موضوع تسريع در پذيرش شركت‌هاي بورسي و فرآيندهاي مربوط به تاسيس صندوق‌ها نيز در دستور كار قرار گرفته و جلسات هيات پذيرش را نيز افزايش داده‌ايم.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: تقويت بازارگرداني براي ما مهم است كه بايد جذابيت آن ارتقا يابد و اگر لازم باشد صندوق‌ها نيز بازارگرداني كنند كه اين موضوع در حال بررسي است و اميدواريم شركت‌هاي سرمايه و نهادهاي مالي به تناسب فعاليت خود بازارگرداني كنند. او با تاكيد بر ضرورت كاهش مقررات خاطرنشان كرد: تصور بر اين است كه مقررات بورس زياد است؛ اما در برخي مواقع كسري مقررات نيز وجود دارد كه خلأهاي آن بايد جبران شود؛ بنابراين تمام تلاش ما اين است كه مقررات زايد را حذف كرده و زيرساخت‌هاي مقرراتي لازم را تكميل كنيم، ضمن اينكه حداكثر تلاش در راستاي شفاف‌سازي صورت گيرد.
پيگيري شكايت سهامداران بابت عدم دريافت سود از شركت‌ها
محمدي در ادامه با بيان اينكه سود سهام برخي سهامداران از سوي شركت‌ها پرداخت نمي‌شود، گفت: اين يكي از مسائل كليدي است كه معاونت حقوقي سازمان بورس، سامانه‌اي را براي آن طراحي كرده كه رسيدگي به شكايات و حمايت از سهامداران خرد در دستور كار قرار دارد. او در خصوص پرسشي مبني بر اينكه چه راهكارهايي براي تزريق نقدينگي جديد از طريق مجراهاي مختلف به بازار سرمايه دارد، گفت: تزريق نقدينگي هم‌اكنون دغدغه اصلي بازار سرمايه است؛ در ايران هم، ‌اكنون بيش از يك تريليارد تومان نقدينگي وجود دارد كه 3/1 تريليارد تومان نيز از محل توليد ناخالص داخلي تامين مي‌شود؛ بنابراين پول و نقدينگي در كشور وجود دارد؛ اما در برخي حوزه‌ها به دليل ايجاد بازدهي بي‌دردسر از محل تورم، نقدينگي زمينگير شده است. وي افزود: بازار سرمايه از محل‌هاي مختلف سودآوري خود را حاصل مي‌كند و اين سودآوري‌ها از محل افزايش قيمت محصولات، ريسك افراد يا ساير مولفه‌هاي كلان اقتصادي تامين مي‌شود، از اين رو قدرت بازار سرمايه در مقايسه با ساير بازارها بالاتر است.
مخالف خروج پتروشيمي‌ها از بورس هستيم
محمدي ادامه داد: مكانيزم بورس كالا بسيار شفاف‌تر از راهكارهاي ديگر بوده و در اين زمينه براي حل مشكلات پتروشيمي‌ها انعطاف لازم را خواهيم داشت؛ اين در حالي است كه با خروج پتروشيمي‌ها از بورس كالا به‌شدت مخالف هستيم و به هيچ‌وجه اين حركت صحيح، معقول و منطقي نيست و به‌طور حتم راجع به حمايت بورس كالا و ماندن پتروشيمي‌ها در اين بازار همچنان دفاع خواهيم كرد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين در خصوص راه‌اندازي بورس ارز افزود: همه تلاش بانك مركزي اين است كه يكسان‌سازي نرخ ارز را به بهترين شكل انجام دهد كه بر اين اساس به نظر مي‌رسد اجراي سياست مذكور مي‌تواند زمينه مناسبي براي راه‌اندازي بورس ارز باشد. او در خصوص اوراق سلف موازي گندم نيز گفت: سلف موازي گندم در هيات پذيرش بورس كالا مطرح شده و سازمان هم با آن موافقت كرد؛ در اين ميان قراردادهايي بايد به عنوان تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني بين شركت‌هاي بازرگاني دولتي و بورس انجام مي‌شود؛ اما از نظر سازمان بورس مانعي در اين كار وجود ندارد و به‌زودي منتشر خواهد شد و مي‌توان در قالب آن مطالبات كشاورزان را پرداخت كرد. محمدي در ادامه در خصوص معاملات بلوكي در بورس و انتقادهاي مطرح شده نسبت به آن نيز گفت: معاملات بلوكي در بورس دستورالعمل دارد و اگر در چارچوب ضوابط خود انجام شود، موضوع غيرعادي به شمار نمي‌رود ولي اگر خارج از ضابطه باشد، با آن برخورد خواهد شد؛ اين در شرايطي است كه قيمت سهام است كه سود مردم را تعيين مي‌كند و شاخص نيست.
رتبه‌بندي شركت‌هاي بورس انجام مي‌شود
او راه‌اندازي موسسات رتبه‌بندي را از جمله اولويت‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار دانست و خاطرنشان كرد: دستورالعمل رتبه‌بندي شركت‌ها در هيات‌مديره سازمان به تصويب رسيده و اولويت ما اين است كه شركت‌هايي وارد فرآيند رتبه‌بندي شوند كه علاوه بر رتبه‌بندي محلي، رتبه‌بندي بين‌المللي نيز داشته باشند. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: اصلاح ساختارهاي بازار سرمايه جزو دستوركار ما قرار دارد و در اين رابطه مطالعات جدي در حال انجام است و ممكن است برخي از اين ساختارها تغيير يابد و برخي ديگر نياز به زمان بيشتري براي بررسي داشته باشند. او اظهار داشت: بايد عملكرد شركت‌ها در قيمت‌ها منعكس شود و نظر سهامداران از طريق خريدوفروش سهام به مديران منتقل شود؛ به اين معنا كه مديران بايد بدانند كه بازار سرمايه نسبت به تصميمات آنها چه واكنشي نشان مي‌دهد؛ اين امر منجر به شفافيت در بازار مي‌شود؛ استانداردهاي آن هم ابلاغ و تصويب مي‌شود كه اگر قيمت‌ها حركت‌هايي دارند كه لازم است سرمايه‌گذاران از آن مطلع شوند و آيا اين حركت‌ها متناسب با توان شركت‌ها هست يا خير، به سهامداران اطلاع‌رساني شود.
 وي درخصوص رشد سريع شاخص و ارتباط آن با تحليل‌هاي بنيادين در اقتصاد گفت: بازار هميشه نوسانات كوتاه‌مدتي دارد و در بلندمدت است كه نوسانات بلندمدت جذب مي‌شوند؛ به همين دليل بازار سرمايه به خاطر اخبار واكنش نشان مي‌دهد ولي تحليل‌هاي بنيادين اقتصاد، روند بلندمدت را مشخص مي‌كند. در بلندمدت بازار ما سودآور بوده و شاخص سازگار با اقتصاد است. محمدي درباره سهام‌عدالت گفت: وقتي سهام‌عدالت عملياتي شود، بايد به مردم و كانون اعتماد داشته باشيم. در دنيا نهاد ناظر اين مدارك حرفه‌اي را نمي‌دهد، بلكه ارگان‌هايي مي‌دهند كه خودشان اعتبار دارند و اعتبار مدارك از اعتبار آنها است؛ ضمن اينكه بعضي از سرمايه‌گذاران وقتي قيمت كاهش پيدا مي‌كند، نگران مي‌شوند و سهام خود را مي‌فروشند، ولي بايد آنها دقت كنند كه در هر صورت سود سهام در پايان سال سر جاي خودش است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون