• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

فراكسيون نمايندگان ترك تقويت انسجام ملي افزايش كارآمدي مجلس

ميثم قهوه چيان

چندي است تشكيل فراكسيون نمايندگان ترك مجلس استارت خورده است. در ادوار گذشته نيز فراكسيون نمايندگان كرد و اهل سنت تشكيل يافته بود. آيا تشكيل فراكسيون‌هاي مجلس بر اساس قوميت يا هويت‌هاي مذهبي مي‌تواند نقش مثبتي در نظام سياسي و كاركرد مجلس داشته باشد؟
كارآمدي مجلس و مطالبات مردم
پارلمان جايگاه ويژه‌اي در تحقق مطالبات مردم دارد و ميزان كارآمدي مجلس را نيز بايد با اين ميزان سنجيد. در خصوص مطالبات مردم بايد توجه كرد كه هر خواسته فردي اگر چه ممكن است خواسته‌ يك بخش باشد اما با توجه به اينكه مطالبات مردم مجموعي از مطالبات بخش‌هاي مختلف است، نفس مطالبات بخشي حيثيتي فراتر از جز در برابر كل خواهد داشت.
منتقدان فراكسيون نمايندگان ترك مجلس
برخي سخن از فراكسيون نمايندگان ترك را مخل وحدت ملي مي‌دانند. گذشته از اينكه در هنگام تشكيل فراكسيون‌هايي مانند فراكسيون نمايندگان كرد چنين انتقاداتي مطرح نشده بود، اين اشكال چقدر مي‌تواند پذيرفتني باشد؟ با تاسف برخي با نفي وجود حتي جمعيتي به نام تركان ايران، ايده‌‌اي نژادپرستانه از ايران را بازتوليد مي‌كنند. اين افراد به اين نكته بي‌توجه هستند كه اين نفي، انزواي بيشتر خود را فراهم خواهد ساخت. نقد فراكسيون نمايندگان ترك به خاطر اينكه تركي در ايران وجود ندارد، تنها به تعميق شكاف قومي منجر خواهد شد كه از دوران پهلوي ايجاد شده است. بخشي ديگر از منتقدان اما فراكسيون‌هايي مانند تركان، كردها يا اهل سنت را در مجلس مخل منافع ملت مي‌دانند، چه به زعم منتقدان مجلس نماينده شهروندان است و دخالت دادن صفاتي مانند قوميت و مذهب يا جنسيت در مفهوم شهروندي منجر به تبعيض مي‌شود. تامل در اين نقد ما را به راهيافتي متفاوت در خصوص فراكسيون نمايندگان ترك مجلس مي‌رساند كه فراكسيون نمايندگان ترك مجلس عاملي براي افزايش انسجام ملي و كارآمدتر شدن مجلس است.
فراكسيون نمايندگان ترك و كارآمدي پارلمان
شهروندان ترك ايراني همواره به دنبال خواست‌هاي واحدي از جمله توسعه مناطق ترك‌نشين و نيز اجرايي شدن تدريس زبان‌مادري‌شان در مدارس بوده‌‌اند. اين خواست‌ها پيشتر محلي قلمداد مي‌شد. تاسيس فراكسيون نمايندگان ترك مجلس تلاشي در راستاي هم‌افزايي براي حل مشكلات شهروندان ترك ايران فارغ از گسست‌هاي جناحي است و به كارآمد‌تر شدن مجلس از طريق هم‌افزايي براي حل مطالبات مردم خواهد پرداخت. اينكه فراكسيوني مانند نمايندگان ترك و كرد در مجلس در كنار فراكسيون‌هاي جناحي تشكيل شده و از آن دو نيز عضو بگيرد نشان مي‌دهد، مطالبات مردم تنها از مجراي جناحين در جمهوري اسلامي قابليت طرح ندارد و مجاري ديگري را نيز مي‌توان تاسيس كرد. از سوي ديگر همين مساله موجبات انسجام ملي را فراهم مي‌كند.  از سويي تشكيل فراكسيون‌هايي مشابه فراكسيون نمايندگان ترك مجلس نشان مي‌دهد، جدايي اصلاح‌طلبان و اصولگرايان، نه يك جدايي تمام‌عيار كه جدايي‌اي بخشي و موردي است. به اين معنا كه اصولگرايان و اصلاح‌طلبان نه در همه موارد ممكن در خصوص مسائل سياسي كه تنها در مواردي با هم اختلاف دارند و مي‌توانند در مواردي ديگر هم‌افزايي كرده و فراكسيوني را نيز در اين جهت تاسيس كنند.
انسجام ملي، دستاورد ديگر فراكسيون
چنانچه پيشتر گفته شد سخن از مطالبات مردم به صورت كلي و عدم ورود به مطالبات بخشي به ابهام كشيده و منجر به شنيدن نشدن همان مطالبات خواهد شد. با تشكيل فراكسيون نمايندگان ترك مجلس، بخشي از مطالبات مردم كه تركان ايران باشند، در پارلمان شنيده شده و با تقنين در اين راستا به كارآمدي مجلس خواهد افزود. همچنين با به رسميت شناخته شدن بخشي از مطالبات مردم، احساس تعلق ايشان به پارلمان و در نتيجه نظام حكومتي افزايش خواهد يافت. شهروندان ترك ايران در كنار دغدغه‌هاي خاص خود مي‌توانند مطالبات واحدي داشته باشند و تشكيل يك فراكسيون در مجلس در همين راستا مي‌تواند ميزان مشاركت‌شان را در مجلس افزايش دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون