• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3623 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۱ شهريور

صحبت‌هاي رييس سازمان سينمايي در واكنش به حاشيه‌ها در آستانه روز ملي سينما

ايوبي: پرونده هيچ فيلمي بسته نيست

گروه فرهنگ و هنر

21 شهريورماه، روز ملي سينما بهانه‌اي است تا با نزديكي به آن همه در مورد سينما و فعاليت‌هايي كه در اين حوزه صورت گرفته حرف بزنند و بعضا از حاشيه‌هايي ياد كنند كه در طول سال‌هاي گذشته در سينما اتفاق افتاده است. يكي از اين افراد حجت‌الله ايوبي، رييس سازمان سينمايي است كه از سال 1392 عهده‌دار اين سمت شده است. او در گفت‌وگويي كه در آستانه روز ملي سينما با «ايسنا» انجام داده از اتفاقاتي صحبت كرده كه در دوران مسووليت او در سازمان سينمايي رخ داده و باعث آشتي مخاطبان با سينما شده است. فروش بالاي فيلم‌ها در طول شش ماهي كه از سال 95 گذشته از «من سالوادور نيستم» و «50 كيلو آلبالو» گرفته تا «فروشنده» اصغر فرهادي كه يك هفته از اكران آن گذشته باعث شده كه سينما تا اينجاي كار دست‌كم در بخش فروش سال متفاوتي را پشت‌سر بگذارد. توجه و استقبال مخاطبان از فيلم‌هايي غير از سينماي بدنه يكي ديگر از اتفاقاتي است كه در ماه‌هاي گذشته شاهد بوديم و همين‌ها باعث شده تا ايوبي در صحبت‌هايش از تغيير ذائقه و سليقه مخاطبان سينماي ايران در كنار افزايش فروش و تعداد تماشاگران به عنوان يك اتفاق مهم در حوزه سينما ياد كند و آنها را جزو تغييراتي بداند كه در دوران مديريت او در سينما رخ داده است. رييس سازمان سينمايي با اعلام اينكه به‌زودي گزارشي را درباره سينما خدمت مقام معظم رهبري ارسال خواهد كرد از بدگماني‌هايي گله كرده كه نسبت به سينما وجود دارد، بدگماني‌هايي كه باعث ايجاد حاشيه‌هاي زيادي در طول مدت فعاليت او شده است. به گفته او همين موجب شده تا وقتي كه بايد صرف كارهاي اساسي در سينما شود تلف شود.
پاسخ به انتقادها
ايوبي در بخشي از اين گفت‌وگو درباره‌ اتفاقات حاشيه‌اي سينما در طول چند ماه گذشته صحبت كرده و به انتقادهايي كه نسبت به عملكرد سازمان سينمايي در زمان مديريت او مي‌شود پاسخ داده است. بخش عمده‌اي از اين انتقادات اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه در طول سه‌سالي كه از مديريت ايوبي مي‌گذرد جز تلاش براي بازگشايي خانه سينما اتفاق مهمي در سازمان سينمايي نيفتاده است. حجت‌الله ايوبي در پاسخ به اينكه آيا قرار نيست در ماه‌هاي باقيمانده از دولت يازدهم اقدام مهم ديگري همچون بازگشايي خانه سينما لااقل براي فيلم‌هاي توقيف شده انجام شود، گفته: «از آمار دادن خوشم نمي‌آيد وگرنه مي‌شد چيز ديگري نشان داد.»  او با اين حال مهم‌ترين اتفاق را راه افتادن صنعت سينما دانسته است و اين موضوع را مهم‌ترين دستاورد سازمان سينمايي ذكر كرده و از آمارهاي اميدبخش حرف زده است؛ در بخش تعداد فيلم‌هاي نمايش داده شده از ۸۲ فيلم در سال 91 به ۲۱۳ رسيده‌ايم.
پرونده هيچ فيلمي بسته نيست
او در ادامه همين صحبت‌ها به فيلم‌هايي اشاره كرده كه همچنان در توقيف به سر مي‌برند و امكان نمايش آنها موجود نيست. يكي از اين فيلم‌ها «رستاخيز» احمدرضا درويش است كه در طول هفته گذشته و بعد از اعلام حكم بدوي اين فيلم به جدال بين وزارت ارشاد و عوامل اين فيلم تبديل شده است. ايوبي با اشاره به اين اتفاقاتي كه براي برخي فيلم‌ها پيش آمده گفته است: «واقعيت اين است كه پيگيري برخي از آنها در حد توان بنده به عنوان رييس سازمان سينمايي نيست. بخشي هم در اختيار حتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيست، ولي تاكيد مي‌كنم پرونده هيچ‌كدام از فيلم‌هايي كه براي اكران مشكل داشتند بسته نشده است و يكي از مثال‌هايي كه مي‌توانم مطرح كنم فيلم «رستاخيز» است كه از اكران عمومي آن خيلي دور نيستيم.»
حكم‌ها درباره سينما سياسي نيست
ممنوع‌الكاري تعدادي از سينماگران در پي پخش تيزرهاي فيلم‌هاي آنها از شبكه‌هاي ماهواره‌اي يكي ديگر از اتفاقات حاشيه‌اي سينما در طول چند ماه گذشته بود؛ اتفاقي كه به گفته خيلي‌ها بيشتر نوعي كاركرد سياسي داشت. ايوبي در توضيح اينكه چقدر از اتفاقات و حاشيه‌ها سياسي هستند توضيح داده كه اين اعتقاد را ندارد كه اين اتفاقات سياسي است؛ يا قضاتي عليه سينما حكم مي‌دهند اما پذيرفته كه همچنان در ذهن بخشي از بدنه مديريت كشور، سينما روي صندلي بدگماني است. او اين پيشنهاد را براي بار چندم مطرح كرده كه بايد اين مشكلات را با گفت‌وگو حل كرد.  پيگيري وضعيت اين سينماگران ممنوع‌الكار يكي ديگر از موضوعاتي بود كه ايوبي دو هفته پيش قول آن را داده بود. ايوبي از جلسه ديگري خبر داده كه به‌زودي با قاضي صادركننده‌ حكم خواهد داشت و گفته كه علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با رييس قوه قضاييه در اين باره صحبت كرده است و از پارادوكسي كه در اين ميان هست سخن گفته است، ‌اينكه سينماگران مي‌گويند تيزري به شبكه‌هاي ماهواره‌اي نداده‌اند و كساني از سر انتقام تيزرهاي آنها را پخش مي‌كنند، او گفت كه نمي‌داند چطور مي‌شود اين موضوع را ثابت كرد. به همين دليل در شرايط فعلي به نظر مي‌رسد همچنان خطر براي سينماگران وجود داشته باشد.» ايوبي از وقت زيادي كه در سازمان سينمايي صرف اين حاشيه‌ها مي‌شود گله كرده است. او در اين بين فيلم «فروشنده» اصغر فرهادي و مسائلي كه پشت سر گذاشته شد تا اكران شود را مثال زده است و گفته نمي‌داند چرا فيلمي مثل فروشنده و كارگرداني مثل فرهادي كه آداب و ادب فيلمسازي ايراني را رعايت كرده بايد با حاشيه‌هايي براي اكران روبه‌رو شود و وقت مسوولان صرف صحبت‌ با افراد مختلف براي حل مشكل شود.  او يكي از آفات را نگاه سياسي عده‌اي به ماجرا دانسته و خطاب به كساني كه در مجلس يا قوه قضاييه هستند گفته است: «بايد اين مساله را در نظر بگيرند كه آيا گرفتن وقت و انرژي مديريت كشور حيف‌وميل كردن بيت‌المال نيست؟»  ايوبي درباره ميزان تفاهم و تعامل سازمان سينمايي با كميسيون فرهنگي مجلس دهم در مقايسه با كميسيون‌هاي قبلي نيز صحبت كرده است و تعامل با كميسيون فرهنگي مجلس فعلي را بسيار خوب ارزيابي كرده و درباره كميسيون فرهنگي قبلي مجلس گفته است: «در كميسيون قبلي با توجه به بسته شدن خانه سينما تصوراتي داشتند كه بايد براي هر موضوعي به آنها توضيح مي‌داديم و سوءتفاهم‌ها را برطرف مي‌كرديم. البته من نمايندگان مجلس را مقصر نمي‌دانم، بلكه مقصر را كساني مي‌دانم كه در راستاي نظرات و منافع خود و براي توجيه بستن خانه سينما آنها را بدگمان كرده بودند.»
موضع ايوبي نسبت به حوزه هنري
عدم نمايش برخي فيلم‌ها در سالن‌هاي حوزه هنري يكي ديگر از حاشيه‌هايي بوده كه در طول يكي دو ماه اخير در حوزه سينما اتفاق افتاده است. سينماهاي حوزه فيلم لانتوري درميشيان را اكران نكردند و در تازه‌ترين اقدام هم تعداد سانس‌هاي فيلم «فروشنده» در سينما آزادي كمتر شد. ايوبي درباره همكاري با حوزه هنري و در واكنش به اينكه برخي فيلم‌ها را در سينماهايش اكران نمي‌كند، توضيح داد: «بناي حوزه هنري با ما بر سر تفاهم است و شرايط با گذشته فرق دارد، چون آن زمان بنابر عدم تفاهم و درگيري شديد بود و دستاورد آن جز تنش براي اهالي سينما نبود. الان واقعا حوزه قصد بر همكاري با ما دارد و در اين بين فيلم‌هايي هم بوده كه حوزه براساس مشكلات خاص خودش ترديدهايي براي اكران آنها داشته، ولي كار با مذاكره حل شده است.»
سينما سيار در راه است
ايوبي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو از خبرهاي خوشي صحبت كرده كه اهالي سينما در آينده خواهند شنيد. «كارهايي كه خودم منتظرم زودتر ثمر بدهند و به آنها اميدوار هستم دو پروژه مهم سينما است. يكي از آنها سينما سيار است كه بخش‌هاي سخت‌افزاري آن به اتمام رسيده است. پروژه‌ ديگر هم مجتمع‌هاي فرهنگي است كه قرار است به سالن‌هاي سينمايي تجهيز شوند.» به گفته او يك پروژه ديگر با هماهنگي شوراي عالي تهيه‌كنندگان در دست اقدام است تا سيستم مكانيزه‌ از حالت آفلاين به آنلاين تبديل شود.
صحبتي با بدگمان‌هاي سينما
رييس سازمان سينمايي در بخشي ديگر در پاسخ به اينكه در آستانه روز ملي سينما چه صحبتي با كساني كه به سينما بدگمان هستند دارد، توضيح داد: «خطاب به آنهايي كه دغدغه‌مند واقعي هستند و صادقانه نگراني دارند مي‌گويم كه در حال آماده كردن گزارشي براي اين جمع شريف و قابل اعتنا هستم تا با آمار و ارقام و تحليل محتوايي بگويم كه چه تعداد فيلم و با چه محتوايي توليد شده و ذائقه مخاطب به چه شكل در اين سال‌ها تغيير كرده است.»  او گفته قصد دارد اين گزارش را ابتدا براي مقام معظم رهبري، به‌عنوان بزرگ‌ترين پشتوانه و حامي سينماي ايران و دفتر ايشان بفرستد كه چطور اين سينما در اين سه سال در راستاي دغدغه‌هاي فكري ايشان حركت كرده است.
اتفاقات تلخ سينما براي ايوبي
او در بخش پاياني اين گفت‌وگو تلخ‌ترين اتفاقي را كه در اين سال در سينماي ايران تجربه كرده است به كار بردن ادبيات و واژه‌اي كثيف و غيرزيبنده براي شريف‌ترين افراد اين مملكت دانسته و پس از آن به درگذشت عباس كيارستمي، داوود رشيدي و شماري ديگر از اهالي سينما در طول ماه‌هاي گذشته اشاره كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون