• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3634 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۵ مهر

سقوط دوباره قيمت نفت در بازار

در آستانه نشست مشورتي اوپك در الجزيره، قيمت تمامي شاخص‌هاي نفت جهان ارزان شد و در اين بين، قيمت نفت سبك و سنگين صادراتي ايران هم بيش از يك دلار كاهش يافت. در آستانه برگزاري نشست غيررسمي اعضاي اوپك به ميزباني الجزيره، قيمت اكثر شاخص‌هاي معتبر نفت خام جهان با كاهش بيش از يك دلاري روبه‌رو شد.
بر اين اساس در معاملات منتهي به ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۶ ميلادي و با احتمال قوت گرفتن عدم توافق كشورهاي عضو اوپك بر سر اجراي فريز نفتي، شاخص سبد نفتي اوپك با يك دلار و پنج سنت كاهش، به محدوده ۴۲ دلار و ۶۸ سنت سقوط كرد. علاوه بر اين، در اين مدت قيمت هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال با ۹۶ سنت كاهش در محدوده ۴۶ دلار و ۵۵ سنت و بهاي هر بشكه نفت خام وست تگزاس امريكا با يك دلار و ۳۱ سنت كاهش در محدوده ۴۴ دلار و ۳۴ سنت در بازار داد و ستد شده است. از سوي ديگر، قيمت شاخص نفت دوبي هم با ثبت يك دلار و يك سنت كاهش در محدوده بشكه‌اي ۴۳ دلار و ۵۸ سنت و بهاي شاخص نفت عمان با ۹۰ سنت كاهش، در محدوده ۴۳ دلار و ۹۲ سنت در بازار معامله شده است. همزمان با كاهش قيمت تمامي شاخص‌هاي معتبر نفت جهان در معاملات منتهي به ۱۶ سپتامبر امسال، بهاي هر بشكه نفت خام سبك صادراتي ايران با يك دلار و ۵۰ سنت در محدوده ۴۲ دلار و ۱۵ سنت به مشتريان اروپايي و آسيايي عرضه شده است. از سوي ديگر، قيمت هر بشكه نفت خام سنگين صادراتي ايران هم در اين مدت با ثبت قيمت يك دلار و ۴۸ سنتي، در محدوده ۴۰ دلار و ۳۸ سنت در بازار عرضه شده است. در مجموع از ابتداي سال ۲۰۱۶ ميلادي تاكنون، متوسط قيمت فروش هر بشكه نفت خام سبك صادراتي ايران ۳۸ دلار و ۵۹ سنت و متوسط قيمت فروش نفت خام سنگين صادراتي ايران ۳۶ دلار و ۴۲ سنت بوده كه با قيمت ۵۰ دلاري سال ۲۰۱۵ ميلادي، كماكان فاصله ۱۲ تا ۱۴ دلاري دارد.
مهم‌ترين دلايل كاهش قيمت نفت در بازار
بهره‌برداري از فاز جديد توسعه ميدان نفتي كاشاگان قزاقستان در درياي خزر، افزايش صد دستگاه دكل فعال حفاري در صنايع نفت و گاز امريكا از ماه مه ميلادي تاكنون، رشد آرام تقاضا برخلاف پيش‌بيني آژانس بين‌المللي انرژي براي ربع چهارم سال ۲۰۱۶ ميلادي و اواسط سال ۲۰۱۷ ميلادي و نيز افزايش تقاضا براي نفت خام توليدي كشورهاي آفريقايي از سوي پالايشگران هند و چين، در كنار افزايش توليد نفت نيجريه را مي‌توان از مهم‌ترين دلايل كاهش قيمت نفت در معاملات منتهي به ۱۶ سپتامبر اعلام كرد.
علاوه بر اين، هفته آينده يكي از مهم‌ترين نشست‌هاي غيررسمي تاريخ اوپك براي نهايي كردن مذاكرات بر سر اجرا يا عدم اجراي طرح فريز نفتي برگزار مي‌شود كه اظهارنظرهاي ضد و نقيض از همكاري كشورها به ويژه پيوستن عربستان سعودي و روسيه، از ديگر دلايل تضعيف بهاي طلاي سياه در بازار به شمار مي‌رود. پيش‌بيني مي‌شود در صورت توافق اعضاي اوپك و نانو اوپك به ويژه روسيه و قزاقستان بر سر اجراي طرح فريز نفتي پس از نشست الجزيره، قيمت طلاي سياه در بازار افزايش چند درصدي را ارزيابي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون