• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3634 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۵ مهر

واكنش محمدعلي رامين به نهي كانديداتوري احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با «اعتماد»:

دوستداران احمدي نژاد غافلگير شدند

محمدحسين مهرزاد|  محمدعلي رامين، معاون مطبوعاتي دولت دهم و يكي از نزديكان احمدي‌نژاد اين روزها برخلاف برخي ديگر از نزديكان احمدي‌نژاد با موضوع نهي احمدي‌نژاد از كانديداتوري و فعاليت انتخاباتي تلاش مي‌كند تا صحت موضوع را زير سوال ببرد. او از محتواي جلسه احمدي‌نژاد با رهبري اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند اما در ادامه به تحليل تذكر داده شده به احمدي‌نژاد مي‌پردازد و مي‌گويد وارد بحث مولوي يا ارشادي بودن بيانات رهبري نمي‌شود. گفت‌وگوي تلگرامي «اعتماد» با رامين به اين شرح است:

آيا نهي احمدي‌نژاد از كانديداتوري در انتخابات 96 توسط مقام معظم رهبري صحت دارد؟
از محتواي ديدار احمدي‌نژاد با امام خامنه‌اي، اطلاعي ندارم و اينكه نهي بوده يا توصيه يا تذكر، قضاوتي نمي‌كنم. اما چون تبليغات انتخاباتي زودهنگام، طبق قانون ممنوع است؛ بنابراين هر حركتي كه شائبه تبليغاتي داشته باشد، قطعا امام امت با آن مخالفت خواهند داشت.
تحليل حضرتعالي پيرامون موضوع نهي آقاي احمدي‌نژاد از فعاليت انتخاباتي و كانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري توسط مقام معظم رهبري چيست؟
امام خامنه‌اي معمولا در مورد حضور يا عدم حضور افراد در انتخابات نظر نمي‌دهند تا اشخاص خودشان مستقلا تصميم بگيرند و فضاي آزاد انتخاباتي حفظ بشود؛ مگر در مواردي كه ضرورت داشته و خطراتي براي مملكت مترتب باشد كه در آن صورت با فرض استمزاج شخص، امام هم نظر خودشان را از باب تذكر و ارشاد مطرح مي‌كنند كه گاهي پذيرفته مي‌شود و گاهي هم نه !
  به نظر حضرتعالي در نهايت عكس العمل آقاي احمدي نژاد چه خواهد بود؟
اگر امام خامنه‌اي آقاي احمدي‌نژاد را از حضور در انتخابات به دلايلي مانند جلوگيري از تكرار فتنه 88 منع كرده باشند، قطعا دكتر احمدي‌نژاد مي‌پذيرد؛ ترديد ندارم.
  جناب آقاي اميري فر موضع رهبري را ارشادي دانسته‌اند. به نظر شما آيا فرمايشات ايشان در اين موضوع خاص لازم الاجرا قلمداد مي‌شود و به عنوان يك امر مولوي حتما بايد مورد اطاعت قرار گيرد يا يك امر ارشادي است؟
بنده وارد مبحث «مولوي-ارشادي» نمي‌شوم؛ اگر كسي اهل ولايت باشد، نيازي به حكم و دستور نائب امام زمان ندارد، بلكه يك اشاره و تذكر هم براي او كافيست.
  در نهايت با توجه به نزديكي شما به آقاي دكتر احمدي‌نژاد خروج ايشان از عرصه انتخابات سال 96 را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
 

بنده از يك سال پيش به دوستان گفته‌ام كه فارغ از هر مساله ديگري، احمدي‌نژاد نبايد در انتخابات شركت كند، زيرا به نظر بنده خلاف راهبرد اساسي امام خامنه‌اي در پويايي و پايايي نظام اسلامي است. اينجانب در سال 1383 همين مطلب را به هاشمي‌رفسنجاني گفتم؛ در سال 1387 طي يك نامه سرگشاده به سيدمحمد خاتمي گفتم و امروز هم به احمدي‌نژاد مي‌گويم كه آمدن ايشان به عرصه انتخابات، به مصلحت نظام و خودش نيست. بايد به نيروهاي تازه نفس مهلت حضور داد و نبايد نظام را در انظار جهانيان ناتوان از توليد و عرضه نيروي انساني جديد نماياند. به آقايان هاشمي، خاتمي و احمدي‌نژاد يك حرف را زده‌ام و آن اينكه در زير پرچم ولايت‌اللهي، از توان و ظرفيت خود در عرصه جهاني براي گسترش منافع ملي بهره بگيريد.
با خروج ايشان، اصولگرايان براي انتخابات بايد چگونه به انسجام لازم برسند؟
در مورد تقسم‌بندي سياسيون به اصولگرا و اصلاح‌طلب، با شما موافق نيستم؛ تقسيم‌بندي «انقلابيون و غيرانقلابيون» را درست‌تر مي‌دانم؛ اما از طرف ديگر صميمانه به رسانه‌ها توصيه مي‌كنم، جدا به مشكلات مردم توجه كنند و فضاي كشور را زودهنگام، انتخاباتي نكنند؛ در ضمن هركسي زودهنگام معرفي بشود، تخريب خواهد شد؛ همان‌طور كه ناطق نوري در همين ايام سال 1375 معين و معرفي شد و در نهايت آن كسي كه ديرهنگام آمد، پيروز شد. انقلابيون حتما به جمع‌بندي خواهند رسيد.
آقاي ميرتاج الديني اعلام كرده‌اند اين موضوع در نهايت به نفع اصولگرايان است چون آقاي احمدي‌نژاد يكي از موارد مورد اختلاف در جبهه اصولگرايي است. آيا فكر مي‌كنيد اين اتفاق در نهايت به نفع اصولگرايان باشد؟
سخن آقاي ميرتاج‌الديني صحيح است و عدم حضور احمدي‌نژاد در عرصه انتخابات خللي در اتحاد نيروهاي انقلابي نخواهد داشت.
واكنش حاميان و اطرافيان آقاي احمدي‌نژاد را به اين موضوع چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
واكنش اكثريت قريب به اتفاق دوستداران احمدي‌نژاد كه خيلي با صحنه سياسي ملي و منطقه‌اي وجهاني مرتبط نيستند، به هرحال نوعي غافلگيري را نشان مي‌دهد؛ ليكن چون همگي تابع ولايت هستند، مانند فتنه گران سال 88 آشوب به پا نمي‌كنند و به جز اندكي افراد متملق كه براي خودشيريني، ممكن است حرف‌هايي بزنند؛ اما دوستداران احمدي‌نژاد او را براي مديريت كشور مي‌خواسته‌اند، نه اينكه كشور را براي مديريت او؛ لذا از اين بابت هيچ واكنش منفي نامطلوبي كه به زيان مصالح مملكت باشد، از دوستداران دكتر احمدي‌نژاد مشاهده نخواهد شد و هيچ منافقي هم در مجموعه او قدرت عرض اندام ندارد؛ چون خودش مطيع امام خامنه‌اي است.
با توجه به اينكه ما به علت اين تذكر و نهي آگاهي نداريم فارغ از حدس و گمان‌ها از جمله آنچه فرموديد فكر مي‌كنيد نهايتا آقاي احمدي‌نژاد تبعيت كند؟
با شناختي كه بنده از دكتر احمدي‌نژاد دارم، قطعا نظر امام خامنه‌اي را تبعيت مي‌كند. من فكر مي‌كنم فعاليت ايشان هم صرفا در راستاي تبيين گفتمان انقلاب اسلامي بر اساس فرمايشات امام خميني و امام خامنه‌اي بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون