• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3639 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۱ مهر

فوتسال ايران با خيره كردن چشم‌ جهانيان نخستين مدال جهاني در ورزش‌هاي تيمي را براي ايران ثبت كرد

پاداش‌شيرين شجاعان آسيا

حسين قهار | رسانه‌هاي جهان به پسران فوتسال ايران لقب شگفتي‌ساز و جاه‌طلب‌هاي دوست‌داشتني را داده  بودند. در ايران اما همه از آنها به عنوان بهترين نسل طلايي تاريخ فوتسال كشور ياد مي‌كردند. نسلي كه با بدترين امكانات وبرنامه‌ريزي و لباس‌هاي پاره و وصله‌دار به جام جهاني رفت و تاريخ‌سازي كرد. از آنجايي كه تاريخ را هميشه برنده ها مي‌نويسند‌،پسران دوست‌داشتني فوتسال ايران با برتري مقابل پرتغال در ضربات پنالتي و كسب مقام سومي جام جهاني،‌ نام خود را در تاريخ ورزش ايران ثبت كردند تا براي هميشه در ياد وخاطر مردم ايران ماندگار باشند. از اين پس هيچ ايراني فراموش نخواهد كرد كه تيم ملي فوتسال ايران، اولين تيمي بود كه توانست در يك رشته گروهي در جام جهاني به جمع چهار تيم برتر راه پيدا كند و در نهايت سوم جهان شود.تیم ملی فوتسال در دیدار رده‌بندی جام جهانی 2016 کلمبیا از ساعت 20:30 روز گذشته برای کسب مدال برنز و مقام سومی این رقابت‌ها در سالن کولیسئو ال پوبلو شهر کالی به مصاف پرتغال رفت.جايي كه بهترين نسل تاريخ فوتسال ايران توانست شگفتي‌ وتاريخ‌سازي خود را تكميل كند. محمد ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال در این دیدار و از ابتدا از علیرضا صمیمی، احمد اسماعیل‌پور، اصغر حسن‌زاده، فرهاد توکلی و مهدی جاوید در ترکیب استفاده کرد.این دیدار در حالی که در نیمه نخست با تساوی بدون گل به رغم برتري محسوس ايران به پايان رسيد كه  مسابقه در نیمه دوم با نمایش خوب پرتغالی‌ها آغاز شد. دو گل زودهنگام کاردینال در 48 ثانیه ابتدایی نیمه دوم، بازیکنان ایران را غافلگیر کرد. تا جايي كه نگراني‌ها درباره نتيجه بازي به اوج خود رسيد. نقطه عطف مسابقه بعداز دوگل پرتغال به دقيقه 25اختصاص داشت كه محمد سنگ‌سفیدی از ایران و میگوئل از پرتغال به دلیل درگیری با یکدیگر با کارت قرمز مستقیم داور مواجه شدند.


اتفاقي كه باعث شد دوتيم چهار نفره كارخود را دنبال كنند. ايران از اين فرصت به دست آمده نهايت استفاده را كرد وتوانست يكي از گل‌‌ها را روي شوت غافل‌گير كننده افشين كاظمي جبران كنند.
در ادامه فشار بازیکنان ایران وتلاش زياد آنها براي زدن گل تساوي باعث شد كه پرتغالي‌‌ها تعداد خطاهايشان به عدد پنج برسد.در چنين شرايطي خطاي ششم حريف قدرتمند ايران باعث شد كه مهدي جاويد بتواند از روي يك ضربه ايستگاهي گل دوم وتساوي را به ثمربرساند.
اين اتفاق نظم تيمي و تمركز بالاي تيم ملي ايران را نشان داد كه  شاگردان ناظم‌الشريعه باز به همه ثابت كردند تا لحظه آخر اميد دارند و تلاش خود را مي‌‌كنند. آنها با توجه به مصدوميت قدرت بهادري و محمد كشاورز كه به دليل مصدوميت شرايط حضور دربازي را نداشتند  وهمچنين اخراج سنگ‌سفيدي كار بسيار بزرگي انجام دادند. درنهايت اما بازي در دو وقت مفيد 20 دقيقه‌اي با نتيجه دوبر دو به پايان رسيد. با توجه به تصميم فيفا كه بايد بازي فينال راس ساعت 22:30 به وقت ايران برگزار مي‌شد،‌از قبل به عوامل تيم‌ها اعلام شده بود در صورت مساوي شدن بازي اگر مسابقه با شروع بازي فينال تداخل داشته باشد،‌برنده مستقيم بدون برگزاري بازي در وقت‌هاي اضافي 5 دقيقه‌اي در ضربات پنالتي مشخص خواهد شد. به اين ترتيب كار به ضربات حساس و سرنوشت‌ساز پنالتي رسيد.
در ضربات پنالتي کاردینال اولین ضربه را برای پرتغال تبدیل به گل کرد و اولین پنالتی ایران هم توسط حسن‌زاده گل شد. ضربه دوم پنالتی پرتغالی‌ها توسط سپهر محمدی مهار شد و پنالتی دوم ایران هم توسط محمد طاهری به تیر دروازه خود. در سومین ضربه پرتغالی‌ها موفق شدند ضربه خود را تبدیل به گل کنند و طیبی هم برای ایران گلزنی کرد. پس از تساوی در سه ضربه ابتدایی، کار به ضربات تک تک رسید که اولین پنالتی پرتغالی‌ها در این ضربات تبدیل به گل شد و افشین کاظمی هم به زیبایی پنالتی خود را گل کرد. سپهر محمدی دومین ضربه پنالتی تکی و پنجمین پنالتی پرتغالی‌ها را مهار کرد و احمدی هم پنالتی ایران را به تیر کوبید. ششمین ضربه پنالتی پرتغالی‌ها به تیر دروازه برخورد کرد و به بیرون رفت تا مهدی جاوید پنالتی خود را تبدیل به گل کند تا ایران در جام جهانی سوم شود و به مدال برنز برسد.گفتني است در پايان اين مسابقه جياني اينفانتينو رييس فيفا هم با حضور در زمين مسابقه مقام سومي ايران را تبريك گفت وهم‌‌چنيناز فالكائو اسطوره تكرار نشدني تيم ملي برزيل هم تقدير به عمل آمد. محمد كشاورز هم مراسم خداحافظي خود را با پاي مصدوم در شرايطي كه توانايي راه رفتن نداشت‌، با چشماني اشك‌بار برگزار كرد تا روز خداحافظي‌اش هم‌زمان شود با تاريخ سازي  دوست‌داشتني‌ترين تيم تاريخ فوتسال ايران.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون