• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3645 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۸ مهر

انتشار رماني درباره سرگذشت شاعره دوران سلجوقيان

كتاب «صخره ماه» نوشته هلن افشار، رماني مدرن است كه با سبكي تازه به سرگذشت مهستي گنجوي، شاعره دوران سلجوقيان پرداخته است. گنجوي در يكي از پرهرج‌ومرج‌ترين دوران‌هاي تاريخ ايران چشم به جهان گشود؛ زمانه‌اي كه زنگ پايان شكوه تمدن اسلامي نواخته شده بود. با اين حال او توانست بر علوم زمانه خويش تسلط يافته و سبك رباعي شهرآشوب را ابداع كند.
ديدگاه متفاوت‌ اين زن در دوران تملق و چاپلوسي‌ها از نخستين اشعار واقع‌گرايانه فارسي است كه به زندگي مردم كوچه و بازار پرداخته است. شعرهاي او بيان عشق، شوخ‌طبعي و رعنايي يك زن در جهاني خشن و بي‌رحم است؛ بانويي كه از زيباترين زنان عصر خويش است و پژواك مهرورزي‌اش در دل قرون و اعصار برجاي مانده است. با اين حال «صخره ماه» تنها يك رمان تاريخي نيست بلكه كتابي است كه با شيوه‌اي نو به دغدغه‌هاي انسان جست‌وجوگر در زمان حال نيز پرداخته است. كتاب با روزمرّگي‌هاي فردي به نام وصال آغاز مي‌شود كه تا پايان از جنس و سنش، توصيفي نخواهيم خواند. وصال در پي هم‌صحبتي با نويسنده محبوبش زندگي روزمره را براي چند روزي رها مي‌كند تا به قلعه رودخان گيلان برود. اين دژ كه از شگفتي‌هاي معماري ايران است، تخت جمشيد گيلان لقب گرفته و در نوك كوهستان، در اعماق جنگل‌هاي گيلان از ديد مردم رهگذر نهان است.
وصال پس از آشنايي با نويسنده محبوبش (سپيد شبان) فرصتي اندك مي‌يابد تا تنها سرگذشت مهستي گنجوي كه به قلم همان بانو به زبان فارسي دري است را بخواند اما دستاوردي بيش از آنچه در آغاز سفر مي‌پنداشت، به دست مي‌آورد. وصال امكان آن را مي‌يابد تا در كنار سپيد شبان و خاطرات مهستي به بهانه آفرينش خويش آگاهي يابد و اين آگاهي او را به آرامش هدايت مي‌كند.
«صخره ماه» با سه داستانك آغاز مي‌شود كه مي‌توان روزمرّگي و پرسش‌هاي اين داستانك‌ها را با سرگذشت هر فردي عوض كرد. در حقيقت كتاب به‌گونه‌اي است كه خواننده مي‌تواند زندگي خودش را به جاي داستانك‌ها تعريف كرده و با اين تصور كه شخصيت اصلي است تا به آخر كتاب پيش رود و در آرامش حاصل از آگاهي به گنجينه‌هاي دروني خويش، دست يابد.
«صخره ماه»، نوشته هلن افشار در 213 صفحه با تيراژ 500 نسخه و قيمت 14000 تومان توسط نشر جوانه توس منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون