• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

جهان حمله عربستان سعودي به مراسم ترحيم در يمن را محكوم كرد

جنايت بي‌پايان

حمله عربستان 155 كشته، 610 زخمي و 150 مفقود بر جا گذاشت

گروه جهان| كاخ سفيد روزگذشته حملات هوايي ائتلاف به رهبري عربستان در پي حمله به يك مراسم ترحيم در يمن را محكوم كرد. آنگونه كه مقامات محلي رسما اعلام كردند اين حمله 155 نفر كشته شده‌اند. ند پرايس سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد: همكاري‌هاي امنيتي ايالات متحده با عربستان سعودي يك چك سفيد امضا نيست. وي ادامه داد ما به كمك‌هاي خود به عربستان سعودي در راستاي دفاع از تماميت ارضي خود ادامه خواهيم داد و ما به‌طور جدي نگراني‌هاي خود را از شرايط به وجود آمده در يمن در ميان مي‌گذاريم.
گفتني است از زمان آغاز جنگ يمن در مارس2015 عليه مردم يمن ايالات متحده امريكا حمايت خود را از ائتلاف تحت رهبري عربستان رسما اعلام كرد اما حالا به نظر مي‌رسد با توجه به جنايات گسترده عربستان سعودي در يمن امريكا نيز با توجه به فشار افكار عمومي نمي‌تواند بي‌تفاوت از آن عبور كند. پرايس در بيانيه خود همچنين تاكيد كرد: با توجه به حوادث اخير در يمن اين حملات را به صورت دقيق بررسي مي‌كنيم و در پشتيباني‌هاي امريكا در قبال ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي به سرعت بازنگري انجام خواهيم داد تا مشخص شود كه پشتيباني‌هاي ما با اصول، ارزش‌ها و منافع امريكا همخواني داشته باشد. وي افزود ما خواهان پايان فوري و با دوام درگيري‌هاي غم‌انگيز در يمن هستيم.
اين بيانيه در حالي صادر شد كه پس از محكوميت امريكا، عربستان سعودي در بيانيه‌اي اعلام كرد كه مسوول حمله به مراسم ترحيم در يمن نبوده و آن را تكذيب مي‌كند. اين در حالي است كه خبرگزاري رسمي عربستان سعودي اعلام كرده است كه اين حملات توسط هواپيماهاي جنگنده صورت گرفته است. با اين وجود ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي در بيانيه‌اي تاكيد كرد كه ما به نيروهاي خود دستور داديم تا مناطق پرجمعيت را براي جلوگيري از تلفات غير نظامي هدف قرار ندهند. اما اين اقدامي است كه تاكنون بارها و بارها توسط جنگنده‌هاي عربستاني انجام شده است. با اين حال عربستان اعلام كرده است كه قصد دارد با ايالات متحده تحقيقات جدي و فوري را در مورد حمله اخير به صنعا انجام دهد.
در واكنش به اين حملات نيز بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل حمله ائتلاف سعودي به مراسم ختم در صنعا را كه به كشته و زخمي شدن صدها تن منجر شد، محكوم كرد. وي به خانواده‌هاي قربانيان اين حادثه تسليت گفت و براي زخمي‌شدگان شفاي عاجل از خداوند خواست. بان كي‌مون خواهان تحقيقات فوري و بي‌طرفانه درباره اين جنايت شد و بر لزوم محاكمه عاملان آن تاكيد كرد. دبير ديده‌بان حقوق بشر كه در نيويورك مستقر است، در صفحه توييتر خود ضمن محكوم كردن حمله مرگبار به مراسم خاكسپاري صنعا، از امريكا و انگليس به‌شدت انتقاد كرد. كنت روث نوشت: براي امريكا و بريتانيا ديگر زمان براي توقف تسليح و دفاع از بمباران به رهبري عربستان سعودي به يمن گذشته است.
محمد عبدالسلام سخنگوي حوثي‌ها نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اين حملات يك نوع نسل‌كشي است. جك مك گلودريك مسوول كمك‌هاي بشردوستانه به يمن نيز اين حمله را وحشتناك خواند و آن را محكوم كرد. او گفت كه امدادگران وقتي وارد صحنه بمباران شدند، شوكه و خشمگين شدند. كميته بين‌المللي صليب سرخ نيز گفت كه پس از اين حمله سيصد كيسه حمل جنازه آماده كرده بود. ريما كمال رييس كميته بين‌المللي صليب سرخ به بي‌بي‌سي گفت: در حملات هوايي عربستان صدها نفر از شهروندان و ساختمان‌هاي اطراف آن آسيب‌هاي شديدي ديده‌اند. اسماعيل ولد شيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن نيز به‌شدت اين حمله را محكوم و تاكيد كرد: جنگ در يمن بايد در اسرع وقت پايان يابد. ولد شيخ احمد در توييت‌هايي اعلام كرد: به‌شدت آنچه را در مراسم ختم در يمن رخ داد، محكوم كرده و تاكيد مي‌كنيم جنگ بايد در اسرع وقت پايان يابد. وي افزود: سازمان ملل بار ديگر يادآوري مي‌كند كه هدف قرار دادن جمع‌هاي خانوادگي اقدامي غيرانساني و برخلاف قوانين بين‌المللي است و محاكمه عاملان اين جنايت يك ضرورت است. فرستاده سازمان ملل به يمن تسليت خود را به خانواده‌هاي قربانيان اين حمله ابلاغ و نسبت به فوت عبدالقادر هلال، شهردار صنعا در اين حمله به‌شدت ابراز ناراحتي و تاسف كرد.
حمله دردناك
شاهدان حمله هوايي روز شنبه عربستان در صنعا اعلام كردند در مراسمي كه مردم حضور داشتند صدها نفر از مردم در حال سوگواري براي پدر جلال الرويشان وزير كشور دولت يمن بودند كه به ناگاه اين حمله صورت مي‌گيرد. مقامات محلي اعلام كردند علاوه بر مرگ تعدادي از حاضران، صدها نفر از شركت‌كنندگان نيز در اين حمله زخمي شدند و حتي آنگونه كه مقامات پزشكي اعلام كردند 20نفر از زخمي‌ها اندام‌هاي خود را از دست دادند. رابرت مارديني مدير منطقه‌اي صليب سرخ در بيانيه‌اي از دست دادن ظالمانه زندگي غير نظاميان را به‌شدت محكوم كرد. او در بيانيه خود گفت: در اين 18 ماه غير نظاميان بهاي سنگيني را پرداخت كردند.
بحران فزاينده
بحران يمن از زماني آغاز شد كه در سال 2015 عبدربه منصورهادي در ميان اعتراض شديد مردم از سمت رياست‌جمهوري يمن استعفا داد و از كشور گريخت و پس از آن نيروهاي مردمي انصارالله اداره امور در كشور را بر عهده گرفتند. از آنجايي كه عربستان انصارالله و نيروهاي حوثي را تحت حمايت ايران مي‌داند جنگ نابرابري را توسط جنگنده‌هاي خود عليه مردم بي‌گناه يمن آغاز كرد تا بتواند منصورهادي رييس‌جمهور مستعفي يمن را به صنعا باز گرداند. اما عربستان هيچگاه تصور نمي‌كرد آتشي را كه روشن كرده هجده ماه به طول بينجامد و در باتلاق يمن به تله بيفتد. حالا جنگ در يمن يك درگيري و بحران داخلي نيست بلكه تبديل به بحراني چندجانبه شده است. القاعده و داعش به سرعت در حال رشد در جنوب يمن هستند و از هرج و مرج به وجود آمده كمال استفاده را كردند كه حالا امريكا قصد دارد تا اجازه ندهد داعش و القاعده در اين هرج و مرج رشد پيدا كند كه اين موضوع خود تبديل به يك چالش جدي براي امريكا شده و از طرفي ادامه بحران از سمت عربستان سعودي، امريكا را به‌شدت براي پشتيباني از عربستان تحت فشار قرار داده است. تاكنون در اين بحران ده‌ها هزار يمني جان خود را از دست داده‌اند و ميليون‌ها نفر آواره و نيازمند كمك‌هاي بين‌المللي هستند و از آنجايي كه مذاكرات صلح كويت در ماه آگوست به شكست انجاميد پس از آن ائتلاف به حملات هوايي خود شدت بخشيد. اين در حالي بود كه گروه‌هاي حقوق بشري به‌شدت نسبت به بمباران‌هاي بي‌رويه و جنايات‌هاي جنگي عربستان معترض هستند. حملاتي كه اغلب در راستاي حمله به نظاميان نيست بلكه نتايج ويرانگري را برجا مي‌گذارد و غيرنظاميان قرباني اصلي اين حملات هستند.  حالا ايالات متحده به‌شدت براي جلوگيري از فروش سلاح به عربستان سعودي تحت فشار قرار دارد. مجلس سناي ايالات متحده ماه گذشته ميلاي پيشنهادي را ارايه داد تا از يك قرارداد ميليارد دلاري تسليحاتي رياض با واشنگتن را متوقف كند كه اين طرح توسط اكثريت سناتورها رد شد. منتقدان اين معامله نظامي معتقدند هستند كه پاي امريكا هرچه بيشتر به جنگ يمن كشيده مي‌شود و بحراني انساني به وجود آمده در يمن را افزايش مي‌دهد. به گفته بسياري از تحليلگران تلفات فردي تنها بخشي از بحران يمن است. طبق گزارش يونيسف، تاكنون نزديك به ده هزار كودك كمتر از پنج سال در طول يك سال گذشته به دليل بيماري‌هاي قابل پيشگري و درمان جان خود را از دست داده است. در حال حاضر 5/1ميليون كودك در يمن دچار سوءتغذيه هستند كه 370هزار تن از آنها با سوءتغذيه حاد و شديد دست و پنجه نرم مي‌كنند. زيرساخت‌هاي حداقلي اقتصادي يمن نيز به وسيله جنگ از بين رفته است. حداقل 430كارخانه توسط حملات هوايي ائتلاف از بين رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون