• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3646 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۹ مهر

چهره‌ها - خبرها

افشاگري الجزيره از مذاكرات نفتي واشنگتن با طالبان
شبكه خبري الجزيره در گزارشي به تشريح ماجراي مذاكرات محرمانه دولت امريكا با دولت طالبان در افغانستان در زمان پس از سقوط شوروي سابق براي احداث پروژه خط لوله انتقال نفت و گاز از خاك افغانستان پرداخته است. به گزارش ايسنا، به نقل از الجزيره، پس از سقوط شوروي سابق يك شركت اكتشاف نفت و گاز امريكايي به نام شركت اتحاد نفت كاليفرنيا (يونوكال) به تجسس در اراضي كشورهاي متعلق به اتحاد شوروي سابق براي يافتن ذخاير نفت و گاز پرداخت و در همين راستا به يك ميدان گازي بزرگ در تركمنستان برخورد كرد. جان ايمله، رييس سابق يونوكال گفت: تركمنستان مملو از ذخاير بود و هيچ بازاري براي فروش آن نداشت، اين شركت قصد داشت تا دو خط لوله يكي براي نفت و يكي براي گاز احداث كند كه از خاك كشورهاي تركمنستان، افغانستان، پاكستان وهند در طي مسافت 1700 كيلومتري عبور كند. قرار بود افغانستان كه در آن زمان طالبان در آن در قدرت بودند 400 ميليون دلار در سال هزينه اين نقل وانتقال نفت و گاز را كسب كند و اين باعث افزايش چشمگير درآمد دولت طالبان در آن زمان مي‌شد. جولي سيرس، مقام سابق آژانس اطلاعات دفاعي امريكا گفت: در جهان اين برداشت كلي به وجود آمده بود كه شركت يونوكال با همكاري دولت امريكا مي‌خواهد طالبان را به عنوان يك منبع احتمالي ثبات و تنها گروهي كه افغانستان را كنترل مي‌كند مورد حمايت قرار دهد. همچنين عده‌اي اميدوار بودند با ساخت اين خط لوله يك منبع ثبات و توسعه در افغانستان به وجود آيد. با اين حال توصيه به دولت طالبان براي تشكيل يك دولت متحد و به رسميت شناخته شدن توسط سازمان ملل عملي نشد و طالبان دست به حمله زده و به طور علني محمد نجيب‌الله، رييس‌جمهور سابق را اعدام كرد. با اين حال يونوكال به طرح‌هايش ادامه مي‌داد واعضاي اصلي طالبان را به تگزاس و مقر اين شركت منتقل مي‌كرد تا تغييرات بيشتر درباره پروژه انجام شود اما همزمان يك رهبر جديد در افغانستان سر برآورد و او كسي به جز اسامه بن‌لادن نبود. دولت وقت امريكا تحت رياست‌جمهوري بيل كلينتون از ارزش اين پروژه آگاه بود و تلاش‌هايش را براي تحت تاثير قرار دادن حكومت طالبان ادامه مي‌داد اما بمب گذاري سال 1998 در سفارت امريكا در نايروبي كه القاعده به عنوان يك گروه تحت‌الحمايه طالبان مسووليت آن را به عهده گرفت، باعث تغيير همه‌چيز شد و طرح‌هاي دولت امريكا براي حمايت از به قدرت رسيدن طالبان به اميد ايجاد ثبات در افغانستان نتيجه عكس داد.


به زودي عمليات موصل آغاز مي‌شود

احمد الاسدي، سخنگوي حشد شعبي عراق در سخناني گفت: حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق چند ماه پيش اعلام كرد كه حشد شعبي از جمله نيروهاي اصلي شركت كننده در عمليات موصل هستند. عبادي در مناسبت‌هاي مختلف اين را اعلام كرده كه در نتيجه اين يك تصميم است. وي گفت: نيروهاي ما در حال استقرار و آمادگي براي عمليات موصل هستند و موضوع مشاركت ما ديگر تقريبا نهايي شده است. عمليات موصل طي روزهاي آينده آغاز خواهد شد. اسدي درباره حضور نيروهاي تركيه در عراق گفت: ما با حضور هرگونه نيروي خارجي در عراق مخالفيم. نيروهاي ما قادرند خاك عراق را آزاد كنند. عراق در تمامي محافل بين المللي اعلام كرده است كه حضور نيروهاي تركيه در عراق قانوني نيست. روزنامه ساندي تايمز انگليس نيز روز گذشته پيش‌بيني كرد كه عمليات آزادسازي شهر موصل هفته آينده آغاز شود. پيش‌تر مسوولان امريكايي گفته بودند كه عمليات موصل اواسط ماه اكتبر آغاز مي‌شود.


عمليات استشهادي در سرزمين‌هاي اشغالي

مبارزان فلسطيني كه سوار بر خودرو بودند، گروهي از صهيونيست‌ها را در خيابان شماره يك قدس هدف تيراندازي قرار داده و ۱۰ تن از آنها را به‌شدت زخمي كردند كه دو تن از آنها بعدا بر اثر شدت جراحت جان دادند. رسانه‌هاي اسراييلي نيز از شهادت يك جوان فلسطيني كه به روي صهيونيست‌ها آتش گشوده بود، خبر دادند. اين رسانه‌ها اعلام كردند كه دو تن از زخمي‌ها كه يكي شهرك‌نشين‌ و ديگري از نيروهاي گارد مرزي اسراييل بود بر اثر شدت جراحت جان دادند. پليس اسراييل اعلام كرده است عامل اين تيراندازي اسير آزاد شده ۳۹ ساله به نام مصباح ابو صبيح و از ساكنان شهرك سلوان بود. از سوي ديگر، گروه‌هاي فلسطيني عمليات استشهادي امروز در محله شيخ جراح در قدس اشغالي كه به زخمي شدن هشت نظامي صهيونيست و شهادت مجري اين عمليات منجر شد را تبريك گفته و آن را واكنشي طبيعي به جنايت‌هاي دشمن صهيونيستي عليه ملت فلسطين دانستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون