• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

با غذاي نذري آلوده دو عضو خانواده دكتر صلحي كشته و سه عضو بستري شدند

روايت‌هاي مرگ خانواده پزشك تبريزي

يزدان مرادي

عليرضا صلحي، پزشك تبريزي كه يك سال پيش با توصيه «گوش دادن به صداي شجريان براي بهبود بيماري» و «تقبل هزينه درمان برخي از بيمارانش» مشهور شده بود، هرگز تصور نمي‌كرد كه روزي خانواده‌اش مورد سوء قصد افرادي ناشناس قرار گيرند و اين‌بار نامش، با كشته شدن همسر و مادربزرگش بر سر زبان‌ها بيفتد. اين حادثه مرگبار تا اين لحظه علت نامشخصي دارد اما يكي از نزديكانش به «اعتماد» مي‌گويد كه دليل وقوع آن بيش از هرچيز ديگري مي‌تواند «يك تسويه حساب پزشكي» باشد.  روز شنبه (17 مهر) خبر رسيد كه پنج عضو خانواده دكتر صلحي شامل همسر، مادر، پدر، برادر و مادربزرگش با خوردن غذاي نذري آلوده دچار تنگي نفس شده‌اند و همسر و مادربزرگش پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داده‌اند. يكي از نزديكان آقاي صلحي با اشاره به بستري بودن مادر و پدر و مرخص شدن برادر آقاي صلحي درباره جزييات حادثه به «اعتماد» گفت: «يك روز قبل از حادثه، زماني كه عليرضا جلوي درمانگاه ايستاده بود و مي‌خواست سوار ماشينش شود، مردي ناشناس سراغش رفت و با بهانه اينكه مي‌خواهد غذاي نذري بدهد، تعداد اعضاي خانواده‌اش را پرسيد. عليرضا آن مرد را نمي‌شناخت اما با تصور اينكه او از بيماران قبلي‌اش است و حتما غذاي نذري دارد، گفت شش نفر هستند. روز بعد، همان مرد دوباره به درمانگاه رفت و زماني كه عليرضا قصد خروج داشت، شش غذاي نذري به او داد. عليرضا آنها را به خانه برد و خودش دوباره به درمانگاه برگشت. عصر كه شد، دوباره به خانه برگشت اما ديد كه همه اعضاي خانواده‌اش دچار مسموميت شده‌اند و بي‌حال افتاده‌اند. سريع همه‌شان را به بيمارستان سينا منتقل كردند اما همسر و مادربزرگ عليرضا جان خود را از دست دادند. در حال حاضر هم مادر و پدرش در بيمارستان بستري‌اند اما برادرش يك روز پس از حادثه مرخص شد. »  به گفته او درمانگاه محل كار دكتر صلحي دوربين مداربسته ندارد به همين دليل چهره مردي كه غذاي نذري را داده هنوز شناسايي نشده است. او با بيان اينكه عليرضا و همسرش چهار سال با هم نامزد بودند و قرار بود بعد از ايام محرم و صفر به خانه شان بروند، به شكايت خانواده نزد پليس اشاره كرد و درباره علت وقوع حادثه گفت: «عليرضا عضو حزب اتحاد ملت است و قبلا هم رييس انجمن اسلامي دانشگاه آزاد تبريز بود اما آنچنان فعال سياسي محسوب نمي‌شد. الان همه بيشتر مي‌گويند كه ممكن است يك تسويه‌حساب پزشكي علت وقوع حادثه باشد. » او مدعي است كه كسي منتظر مرگ اعضاي خانواده آقاي صلحي بوده است: «همسر عليرضا ساعت 10 شب يكشنبه فوت كرد اما ظهر همان روز اتفاق عجيبي افتاد. طرف‌هاي ساعت 13 زني ناشناس با پليس تماس گرفته و گفته بود كه الميرا (همسر دكتر صلحي) در بيمارستان فوت كرده است، در حالي كه آن‌زمان او هنوز زنده بود. انگار كه كسي منتظر مرگ خانواده عليرضا بوده باشد. » پيش از اين روابط عمومي پزشكي قانوني آذربايجان شرقي اعلام كرده است كه «نمونه‌هاي سم‌شناسي و آسيب‌شناسي از جسد مادربزرگ آقاي صلحي گرفته شده و در حال بررسي است» اما اينكه غذاي نذري مسموم بوده، تقريبا حتمي است. به گفته محمد اسماعيل سعيدي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس «بر اساس آخرين اخبار و اطلاعات به دست آمده، غذاي نذري مسموم بوده اما بايد عمدي و غيرعمدي بودن آن به‌طور دقيق بررسي شود. »
واكنش مسوولان پس از حادثه
حسين قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت پس از وقوع حادثه در پيامي خطاب به دكتر صلحي، ضمن بيان تسليت از پيگيري ماجرا تا حصول نتيجه نهايي خبر داد و نوشت: «با عرض تسليت اين ضايعه تاسف‌بار، جناب آقاي دكتر صومي، رياست محترم دانشگاه علوم پزشكي تبريز به عنوان نماينده اينجانب، پيگيري علت وقوع اين حادثه را تا حصول نتيجه نهايي برعهده خواهند داشت.» همزمان عليرضا حريرچي، قائم مقام وزير بهداشت نيز كه به عنوان نماينده ويژه او به عيادت اعضاي خانواده صلحي رفته بود، گفت: «دانشگاه علوم پزشكي تبريز پيگير اين حادثه است و دستگاه‌هاي امنيتي و قضايي استان نيز در حال بررسي موضوع هستند. از همه به ويژه رسانه‌ها مي‌خواهيم تا از هر گونه گمانه‌زني و قضاوت‌هاي شتابزده خودداري كنند.» «سوء قصد به جان اعضاي خانواده دكتر صلحي» يكي از گمانه‌زني‌هايي است كه در چند روز اخير به وفور در شبكه‌هاي اجتماعي نقل شده است. سعيد شبستري خياباني، معاون سياسي و امنيتي استاندار آذربايجان شرقي در واكنش به آن گفته است: «درگذشت اعضاي خانواده پزشك تبريزي، به هيچ عنوان، مساله‌اي امنيتي نيست و  از طريق مراجع ذي‌صلاح در حال پيگيري است. »
دكتر تبريزي چگونه مشهور شد؟
عليرضا صلحي از سال گذشته با انتشار يك نسخه جنجالي در شبكه‌هاي اجتماعي كه در آن به شنيدن آهنگ‌هاي شجريان براي بهبود بيماري توصيه كرده بود مشهور شد. اوايل فروردين امسال نيز نسخه ديگري از او منتشر شد كه نشان مي‌داد او در حال كمك به يكي از بيمارانش براي تامين داروست. او درباره توصيه به شنيدن آهنگ‌هاي شجريان‌ به «اعتماد» گفته بود: «گوش دادن به آهنگ‌هاي آقاي شجريان يك توصيه بود نه يك نسخه، در واقع اين نوشته براي هيچ بيمار خاصي نوشته نشده.  من براي بيماران، صداي شجريان را تجويز نمي‌كنم اما حتما توصيه مي‌كنم كه به صداي او گوش دهند. » چند ماهي كه از انتشار بي‌وقفه اين پيشنهاد در فضاي مجازي گذشت، بار ديگر نام دكتر صلحي، اين‌بار با انتشار نسخه‌اي كه در آن تامين بخشي از هزينه تامين داروي يكي از بيمارانش را بر عهده گرفته بود، بر زبان‌ها افتاد. اتفاقي كه شايبه شهرت طلبي او را نيز به ميان كشيد اما خودش با رد اين موضوع به «ايسنا» گفت: «قرار نبود اين نامه رسانه‌اي شود. من فكر مي‌كنم اگر هرفرد ديگري جاي من بود و آن بيمار را مي‌ديد حتما همين كار را انجام مي‌داد، من هم چون نياز بيمار به دارو را مي‌دانستم اين كار را انجام دادم كاري كه من انجام دادم يك كار بديهي بود و نبايد از انجامش تعجب كنيم. 15 فروردين ماه بود كه در راهروي مركز سلامت شهيد تيموري، مردي ميانسال به اتاق من آمد تا ويزيت شود، ديابت داشت و بايد پنج يا شش قلم دارو برايش تجويز مي‌شد. در همان مدت از زندگي‌اش گفت و اينكه سواد ندارد و با از دست دادن شغلش در يكي از شهرستان‌هاي اطراف مجبور به مهاجرت به تبريز شده است. پس از صحبت با مرد بيمار ، آن نامه را در كنار نسخه‌اش نوشتم و همان‌طور كه گفتم هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم رسانه‌اي شود. » حالا عليرضا صلحي روزهاي سختي را پشت سر مي‌گذارد، يكي از آشنايانش مي‌گويد «شرايط مساعدي ندارد و حتي نمي‌تواند حرف بزند». شايد بهترين دارويي كه او اكنون احتياج داشته باشد، مشخص شدن علت و مقصران حادثه و چرايي مرگ همسر و مادربزرگش باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون