• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3649 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۶ مهر

روز پر مصوبه و حاشيه شورا

از تصويب ساخت 4 حوزه علميه تا تشكيل كميته بررسي فرونشست‌ها

حميدرضا خالدي

ديروز جلسه شوراي شهر گرچه به صورت غيرعلني و پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد ولي شامل موضوعات مهمي بود كه هر كدام مي‌تواند در نوع خود قابل تامل باشد. از ساخت 4 حوزه علميه توسط شهرداري تهران تا تشكيل كارگروهي براي بررسي مساله فرونشست زمين در تهران.
شهرداري «حوزه علميه» مي‌سازد
ديروز موضوع بررسي احداث 4 حوزه علميه در چهارگوشه شهر تهران موضوع يكي از دستورات جلسه شورا بود كه درنهايت با راي اعضاي شوراي شهر تهران به تصويب رسيد و مقرر شد شهرداري كمك خود را براي ساخت اين حوزه‌هاي علميه با مشاركت همه‌جانبه مردم انجام داده و مديريت آن توسط مركز مديريت حوزه علميه انجام شود. عبدالمقيم ناصحي، رييس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران در اين خصوص گفت: با توجه به درخواستي كه رييس مركز مديريت حوزه‌هاي علميه داشت، طرحي نوشته شد تا به دليل كمبود حوزه‌هاي علميه در چهار گوشه تهران، 4 حوزه علميه از سوي شهرداري ايجاد شود. مجتبي شاكري، عضو شوراي اسلامي شهر تهران در همين خصوص گفت: ايجاد چهار حوزه علميه در شهر تنها حداقلي براي تهران است كه داراي مكتب فلسفي بوده است. وي در پايان در قالب پيشنهادي گفت: برخي از حوزه‌هاي علميه در حوزه ساخت مراحلي را طي كرده‌اند كه مي‌توان پس از بررسي، بودجه‌اي را براي آنان در نظر گرفت تا در سال جاري اقدامي در اين خصوص انجام داده باشيم. عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران در همين خصوص با اشاره به وظايف مديريت شهري در خصوص مساجد و حوزه‌هاي علميه پيشنهاد داد تا اين موضوع در قالب كمك به ساخت قرار گيرد.
اما دركنار اين موضوع، نخستين دستور جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران به بررسي يك فوريت طرح «اصلاحيه دستورالعمل اعزام ماموران و هيات‌هاي شهرداري به خارج از كشور» اختصاص داشت كه با راي اكثريت اعضاي حاضر در جلسه به تصويب رسيد. عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه در خصوص اين طرح گفت: هم‌اكنون دو عضو شوراي اسلامي شهر تهران در كميته‌اي كه به اين منظور ايجاد شده است، عضو هستند و اين اعضا با توجه به نواقص موجود طرحي كنوني را ارايه كرده‌اند. وي اظهار داشت: اين طرح با 25 امضا و با هدف ايجاد نظم بيشتر براي اين موضوع به صحن شوراي شهر ارايه شده است.
آيا پرونده علاءالدين بسته مي‌شود؟
در جلسه ديروز، اقبال شاكري همچنين خبري را در صحن شورا اعلام كرد كه يكي- دوسالي است نقل محافل شهري است؛ وي ديروز با اعلام خبر صدور حكم تخريب ساختمان علاءالدين توسط دادستان به اعتراض تعجب‌برانگيز فرمانداري در اين زمينه اشاره كرد وگفت: پيرو حكم دادستاني به شهرداري تهران پس از چندين بار مهلت مبني بر تخريب طبقه هفتم ساختمان علاءالدين كه به صورت غيرقانوني احداث شده بود، متاسفانه فرمانداري تهران به جاي حمايت از اين حكم و رفع خلاف قانون‌شكنان، به شوراي شهر اخطار كرده است كه ثبات اجراي حكم به عهده شهرداري است. رييس كميته عمران شوراي اسلامي شهر تهران در ادامه هشدار داد كه: قبل از آنكه علاءالدين مانند حقوق نجومي‌بگيران جزو ذخاير انقلاب شود، شهرداري تهران بايد هر چه زودتر با رعايت جوانب حكم قانوني را اجرا كند.
تشكيل كميته بررسي فرونشست زمين
ديروز چمران هم در بين سخنان خود به دو موضوع مهم اشاره كرد. يكي موضوع بررسي طرح انتخاب شهردار توسط اعضاي شوراي شهر و دوم، تشكيل كارگروه براي بررسي مساله فرونشست زمين در تهران. وي در همين خصوص و در زمينه بحث انتخاب شهردار كه براساس لايحه مديريت يكپارچه شهري قرار بود در شهرهاي بالاي 200 هزار نفر توسط شهروندان انتخاب شوند، گفت: يكي از اختلافات مهم در زمينه تدوين بندهاي لايحه مديريت يكپارچه شهري، نحوه انتخاب شهردار است كه عموم شوراهاي كشور موافق اين هستند كه شهردار توسط شوراها انتخاب شود. البته آنچه در كميته‌ها تصويب شده انتخاب شهردار توسط مردم است ولي از آنجا كه در كشور حزب وجود ندارد و انتخاب شهردار يك كار تخصصي است، بايد استدلال محكمي در اين زمينه ارايه دهيم تا اعضاي كميسيون مجاب شوند كه انتخاب شهردار يك كار تخصصي است و بايد از سوي شوراها صورت گيرد.
رييس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين گفت: موضوع ديگر پيشگيري هر چه بيشتر از دولتي شدن شهرداري‌ها است، در اين لايحه اصلاح امور مديريت شهري به سازمان شهرداري‌ها واگذار شده است و اين در حالي است كه دولتي شدن شهرداري موجب عدم خدمت‌رساني صحيح به شهروندان خواهد شد. ما عموما با اين موضوع موافق نبوده و نيستيم و بايد از دولتي شدن شهرداري جلوگيري كنيم.
وي همچنين با اشاره به فرونشست‌هاي اخير در تهران، گفت: اين فرونشست‌ها از دو عامل ناشي مي‌شوند يا اينكه در خيابان‌هايي كه در مسير احداث تونل‌هاي مترو قرار دارند، اتفاق مي‌افتند يا به دليل نشت لوله‌هاي آب، از اين رو بايد بررسي دقيقي در اين زمينه صورت گيرد. رييس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين افزود: در جلسات گذشته به شركت مترو تكليف كرديم كه مسير‌هاي احداث تونل‌هاي مترو بايد اسكن شوند و تشكيل اين كارگروه تخصصي نيز در راستاي بررسي دقيق‌تر علل و عوامل فرونشست‌ها خواهد بود.
35  يا 21؟ مساله اين است !
بعد از قطعي شدن كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر تهران از 31 نفر كنوني به 21 نفر از دوره پنجم، ديروز احمد دنيا مالي، چهره بانفوذ شوراي شهر خبري را اعلام كرد كه مي‌تواند تمام معادلات مديريت شهري را در اين زمينه برهم بزند. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران در اين جلسه با اشاره به آنچه در كميسيون فرعي دولت گذشته بود، گفت: در اين كميسيون پيشنهاد افزايش تعداد اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران تا 35 نفر را مطرح كرديم كه مورد قبول واقع شد و اين موضوع به كميسيون اصلي ارجاع داده شده است كه البته فكر نمي‌كنم به اين دوره برسد. در ادامه مهدي چمران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اگر اين موضوع طي چند هفته اخير بررسي شود در دوره آتي نيز قابل اجرا خواهد بود.
پيشنهاد اختصاص عنوان «شهيد خدمت» براي تصويب به دولت
ديروز بعد از اينكه تعدادي از اعضا نسبت به نحوه برخورد با حق و حقوق آتش نشان‌هاي جان باخته در جريان حوادث و حريق‌ها انتقاد كردند و خواستار اطلاق نام شهيد به آنها و برخورداري از حقوق و مزاياي اين عنوان شدند، مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با توجه به تعريف‌هاي موجود امكان اختصاص نام شهيد به اين افراد امكان‌پذير نيست.
وي ادامه داد: در جلسه‌اي كه به همين منظور با مسوولان مرتبط تشكيل شده بود نام «شهيد خدمت» را پيشنهاد دادم كه با استقبال آنان براي تصويب به هيات دولت ارايه داده شده است.
وي اظهار داشت: اگر اين موضوع به تصويب برسد جانباختگان آتش‌نشان و محيط زيست كه در زمان خدمت جان خود را از دست مي‌دهند به عنوان «شهيد خدمت» شناخته مي‌شوند و مي‌توان مزاياي مرتبط را به مانند افرادي كه در حين پرواز و در هواپيما جان خود را از دست مي‌دهند، برقرار كرد.
باز هم چگونگي واگذاري شهر آفتاب و شهروند
ديروز همچنين بارديگر موضوع واگذاري و فروش شهر آفتاب و فروشگاه شهروند از سوي محمد سالاري در صحن غير علني مطرح شد. وي ابتدا با مرتبط دانستن اين بحث با موضوع بدهي‌هاي شهرداري گفت: در جلسه‌اي كه منجر به تصويب طرح واگذاري شهروند و شهر آفتاب شد، طرحي مربوط به مشخص شدن ميزان دقيق بدهي‌هاي شهرداري مطرح شد كه مقرر شد اين مهم انجام شود اما هنوز ميزان دقيق بدهي‌هاي شهرداري مشخص نشده است.
وي ادامه داد: قطعا مشخص شدن دقيق بدهي‌ها تاثير مستقيم در برنامه‌ريزي‌ها و عملكرد معاونت‌ها خواهد داشت و بايد هرچه زودتر اين مهم صورت پذيرد.
سالاري در ادامه سخنان خود گفت: موضوع مورد تذكر ديگر اين است كه در طرح واگذاري فروش شهروند و شهر آفتاب صحبت از اين بود كه بخشي از اين دو، چه به صورت سهام يا عرصه فروخته شود و هيچ سخني از فروش تمام شهروند و شهر آفتاب نبود اين در حالي است كه در مصوبه‌اي كه به فرمانداري ارسال شده واگذاري تمام اين مجموعه‌ها مطرح شده كه بايد در اين زمينه روشنگري صورت گيرد.
كيفيت آسانسورها، در مرز هشدار
اسماعيل دوستي، عضو شوراي شهر ديروز براي چندمين بار به انتصاب‌هاي گسترده در معاونت فرهنگي – اجتماعي شهرداري تهران انتقاد كرد وگفت: درست است كه اعضاي شورا قانونا نمي‌توانند در عزل و نصب‌هاي شهرداري دخالت داشته باشند اما عملكرد معاونت اجتماعي در اين مدت زمان كوتاه در تغيير معاونت‌هاي اجتماعي مناطق جاي گله دارد.
دوستي با اشاره به اينكه اكثر نيرو‌هاي جايگزين از پرسنل غيرشهرداري هستند، افزود: آقاي عبدالهي توضيح دهند دليل اين همه جابه‌جايي و ايجاد نگراني در مديران معاونت اجتماعي چيست؟
وي در ادامه همچنين به موضوع سقوط آسانسورها در شهر اشاره كرد و گفت: متاسفانه رييس سازمان استاندارد اعلام كردند كه 95 درصد از آسانسورهاي شهر غيراستاندارد هستند كه اين موضوع جاي نگراني و بررسي فوري دارد. دوستي با اشاره به اينكه واردات دستگاه‌هاي بي‌كيفيت و ارزان قيمت، انگيزه را از متخصصين داخلي گرفته است، از رييس شورا خواست تا با دعوت از رييس سازمان استاندارد يا سنديكاي مربوطه علت اين موضوع بررسي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون