• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

موضع‌گيري هسته‌يي در اجلاس مجمع مدرسين

آيت‌الله مكارم: فروش سوخت نيروگاه‌ها حربه دشمن است

علي لاريجاني: بعد از انقلاب، مذاكراتي مشكل‌تر از اين نداشته‌ايم

گروه سياسي| نهمين اجلاسيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم و علماي بلاد در حالي برگزار شد كه اصولگرايان عزمي جدي‌تر براي اتحاد در عرصه سياسي پيدا كرده‌اند. اجلاسيه امسال اين مجموعه روحاني مهمان ويژه‌يي هم داشت؛ علي لاريجاني، رييس مجلس. چنين حضوري قبلا كمتر در اجلاسيه‌هايي اينچنين اتفاق مي‌افتاد، اما امسال سخنراني لاريجاني در جمع روحانيون و علماي عضو اين تشكل، از مهم‌ترين بخش‌هاي اين اجلاسيه بود. جايي كه وي به‌طور مفصل درباره مذاكرات هسته‌يي و سياست خارجي كشور سخن گفت. حتي سخنان آيت‌الله مكارم شيرازي، از مراجع تقليد شيعه قم هم در اين نشست رنگ و بويي هسته‌يي گرفت. جايي كه اين مرجع تقليد فروش سوخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي را حربه دشمن دانست.

دشمنان به فكر فيلتر سايت‌هاي نامناسب اينترنتي افتاده‌اند

آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي پيش از ظهر پنجشنبه در نهمين اجلاسيه سراسري جامعه مدرسين و علماي بلاد در مدرسه امام كاظم (ع) اظهار كرد: «دشمنان چهار نوع خطر اقتصادي، فرهنگي، نظامي و سياسي براي ما ايجاد مي‌كنند. » وي افزود: «در اين بين به دليل صنايع دفاعي و همچنين سياست‌هاي حكيمانه رهبر معظم انقلاب، مسوولان و نظام اسلامي، از نظر سياسي و نظامي خطر چنداني ما را تهديد نمي‌كند. » وي با اشاره به هجمه شديد دشمنان در شرايط كنوني به ويژه در حوزه فرهنگ ادامه داد: «امروزه شبكه‌هاي ماهواره‌يي و سايت‌هاي اينترنتي مفسده‌انگيز از جمله ابزارهاي دشمنان براي اين تهاجم به شمار مي‌روند؛ در اين شرايط بعضي عقيده دارند نمي‌توانيم جلوي گسترش ابزارهاي جديد را بگيريم، ولي وقتي اينترنت و ديگر ابزارها را گسترش دادند خودشان ديدند كه چه بمبي را در خانه‌ها كار گذاشته‌اند و البته در حال حاضر به فكر تصفيه و فيلتركردن موارد نامناسب افتاده‌اند. » آيت‌الله مكارم شيرازي افزود: «توجه داشته باشيم كه چنانچه دشمنان بتوانند نسل جوان را از نظر اعتقادي و اخلاقي منحرف كنند، سرمايه اصلي را از دست خواهيم داد. » آيت‌الله مكارم شيرازي وابستگي اقتصادي را يكي از نقشه‌هاي دشمنان دانست و تصريح كرد: «گاهي مي‌گويند سوخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي را به شما مي‌فروشيم ولي در حقيقت مي‌خواهند هرگاه بر خلاف منويات امريكا عمل و نگاه كج به صهيونيست‌ها كرديم جلوي واردات سوخت را بگيرند. » استاد برجسته حوزه علميه قم «گسترش زندگي تجملاتي و مصرفي در ميان جوامع ديگر از سوي غربي‌ها» را از ديگر توطئه‌هاي دشمنان عنوان كرد و افزود: «علماي بلاد بايد زندگي ساده را از خودشان شروع و اقتصاد مقاومتي را ابتدا در زندگي شخصي خود پياده كنند. » آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به ضرورت الگو بودن علما در زمينه اقتصاد مقاومتي گفت: «اگر اين‌گونه نباشيم نمي‌توانيم ديگران را به صرفه‌جويي دعوت كنيم. » وي با بيان اينكه تلاش و كوشش همگاني سبب مي‌شود محدوديت‌هاي اقتصادي دشمنان هيچ تاثير بر جامعه ما نداشته باشند خاطرنشان كرد: «قناعت پيشه كردن و عمل به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي هم در اين ميان عامل ديگر و تاثيرگذار است.»

طرح نمايندگان مجلس براي افزايش ميزان غني‌سازي

علي لاريجاني نيز بعد از سخنراني آيت‌الله مكارم شيرازي، در سخناني اظهار كرد: «دشمنان همواره به دنبال ايجاد مشكلات فراوان براي نظامي بوده‌اند كه بر روي اسلام و شعار نه شرقي و  نه غربي تاكيد دارد؛ نظام اسلامي به پيكره جريان استكباري لطمه مي‌زند و همين امر بسيج استكبار براي مقابله با انقلاب را در پي دارد. » رييس قوه مقننه با بيان اينكه دشمنان مي‌گويند ايران با طرح‌هاي ما در منطقه مبارزه مي‌كند و آنها را از بين مي‌برد، گفت: «در مذاكرات هسته‌يي نيز از زبان خودشان مي‌شنويم كه همين مسائل و نگراني‌ها را دارند. » وي افزود: «در يكي از مذاكراتي كه من در آن حاضر بودم به طرف مقابل گفتم مشكل اصلي خود را بگوييد و او هم گفت مي‌دانيم سلاح هسته‌يي نداريد و به دنبال آن نيستيد اما مساله اصلي ما اين است كه شما توازن منطقه‌يي را بر هم زده‌ايد. » لاريجاني با بيان اينكه درد دشمنان اين است كه وزن ايران بالا رفته است، گفت: «بيداري اسلامي طرح‌هاي دشمنان را بر هم زده و آنها نگران اين مسائل هستند. »
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه امروز در دالان مذاكرات هسته‌يي هستيم، خاطرنشان كرد: «دوره حساس و سرنوشت‌سازي را مي‌گذرانيم؛ دشمنان ابتدا به دنبال اين بودند كه ما دانش هسته‌يي را به دست نياوريم و در اين راستا گاهي تهديد نظامي هم مي‌كردند ولي مقاومت ملي، دستاوردي بزرگ براي جمهوري اسلامي داشت. » وي با تاكيد بر اينكه بايد با آرامش و عقلانيت در مذاكرات، برخي اشكالات گذشته را برطرف كرد، گفت: «البته بايد دستاوردها را هم حفظ كرد و مشكلات به وجود آمده براي كشور را برچيد؛ در طول تاريخ پس از انقلاب مذاكراتي مشكل‌تر از اين نداشته‌ايم. » لاريجاني با بيان اينكه توجه به حفظ ميراث ارزشمند هسته‌يي بسيار مهم است، تصريح كرد: «در اين ميان نبايد اطلاعات غلط را هم پمپاژ كرد؛ برخي مسائل اشتباه و غلط در جامعه منتشر مي‌شد كه صحيح نيست، گاهي سوء ظن‌ها و حدسيات نگراني‌هايي را در داخل كشور به وجود مي‌آورد؛ بدانيم كه اگر همبستگي بيشتر در داخل داشته باشيم طرف مقابل هم در مي‌يابد ما پاي دست‌آوردها و چارچوب‌هايي كه رهبري تعيين مي‌كنند همدلانه ايستاده‌ايم. »
وي تصريح كرد: «اخيراً برخي نمايندگان مجلس طرحي را دنبال مي‌كنند كه اگر غربي‌ها در زمينه تحريم‌ها گام جديدي برندارد ايران فناوري هسته‌يي را در هر درجه‌يي از غني‌سازي ادامه خواهد داد. » لاريجاني گفت: «بايد از فرصت به درستي استفاده كرد و دشمنان تصور نكنند با روحيه تاجرمآبانه مي‌توانند كلاهبرداري سياسي كنند زيرا در ايران مسائل براي تصميم‌گيران روشن است. » وي در بخش ديگري از سخنان خود به بيماري‌هاي مزمن اقتصادي در ايران اشاره كرد و گفت: «ورود نفت به اقتصاد ما طوري بود كه به سرمايه‌يي توليدي تبديل نشد بلكه جاي بودجه جاري كشور قرار گرفت و همين امر سبب شد به جاي اينكه چرخه توليد به راه بيفتد، با پول نفت فناوري‌هاي مختلف وارد كشور شدند. » لاريجاني گفت: «تنها راهي كه پيش رو داريم تا از اين گردنه عبور كنيم، جدي گرفتن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و فرهنگ ما بايد به رونق توليد كمك كند و سياست‌هاي داخلي در اين راستا باشند و صادرات مويد توليد شوند. » رييس قوه مقننه عنوان كرد: «نقش علما در اين زمينه بسيار مهم است؛ امكان استخدام در كشور وجود ندارد و معقول هم نيست كه بدنه دولت بزرگ شود؛ كارآفريني بايد در كشور رشد يابد و اگر مي‌خواهيم مقاومت كنيم و بر آرمان‌هاي‌مان بايستيم، بايد اقتصاد توليدمحور داشته باشيم و رسانه‌ها هم همين رويه را در پيش بگيرند و علماي اسلام مردم را در اين راستا بسيج كنند، البته بايد تسهيلات لازم را فراهم كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون