• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

طيب‌نيا در ديدار با مراجع تقليد خبر داد

حساب دولت روي نفت 40 دلاري

گروه اقتصادي |روزهاي ابتدايي دي ماه بود كه نمايندگان مجلس در حالي شروع به بررسي لايحه بودجه 94 كردند كه زمزمه در‌خواست كاهش قيمت نفت در بودجه در ميان نمايندگان مجلس به گوش مي‌رسيد. درآن زمان روند كاهشي قيمت نفت همچنان ادامه داشت و نمايندگان مجلس نيز از بيم كاهش‌هاي بيش از انتظار بهاي نفت در گپ و گفت‌هاي خود با نمايندگان، و معاونان پارلماني دولت خواهان كاهش قيمت نفت در بودجه بودند.
اين موضوع در همان زمان دست‌آويز گزارشي از سوي «اعتماد» براي بررسي سناريوهاي كاهش قيمت نفت در بودجه شد تا اينكه محمد باقر نوبخت، رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و سخنگوي اقتصادي دولت كه در روزهاي ابتداي ارايه بودجه به مجلس و بررسي آن در كميسيون‌ها بر منطقي بودن قيمت نفت در بودجه پافشاري مي‌كرد با ادامه روند نزولي قيمت نفت در بازارهاي جهاني و رسيدن آن به اعداد زير 60 و 55 دلار اين اظهارنظر خود را پس نگرفت اما در اظهارنظري بدون اينكه بخواهد كاهش قيمت نفت در بودجه را رد كند به «اعتماد» گفت: «بحث درخواست كاهش قيمت نفت در بودجه به گوش ما هم رسيده است. اين موضوع فعلا در هيات دولت در حال بررسي است ولي هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌ايم.»
در اين فاصله زماني نزديك به 40 روزه از زمان ارايه بودجه به مجلس تا بررسي و اظهارنظرهاي نمايندگان نفت از 67 دلار به 40 دلار كاهش يافته است و برخي كارشناسان بازار نفت معتقدند كه امكان دارد قيمت نفت حتي به 25‌دلار نيز كاهش يابد.
كاهش چشمگير بهاي نفت در بازار جهاني و رسيدن آن به مرز 40 دلار موجب شد تا بالاخره پرچم سفيد از سوي دولت بالا رفته و علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصاد و دارايي دولت يازدهم در ديدار آيات عظام قم از كاهش قيمت نفت در بودجه آن هم 40 دلار خبر دهد.
علي طيب‌نيا، وزير امور اقتصاد و دارايي در ديدار با مراجع تقليد در قم با اشاره به ارايه لايحه بودجه امسال بر مبناي نفت ٧٢ دلاري به مجلس گفت: «با در نظر گرفتن شرايط جديد، در نظر داريم قيمت نفت را به ٤٠ دلار تغيير دهيم و بازتنظيم كنيم. با توجه به كاهش قيمت نفت و آثار تحريم‌ها بايد تصميم‌هاي منطقي منطبق بر اقتصاد مقاومتي گرفته شود.»
وي افزوده است: «به خاطر كاهش قيمت نفت و تحريم‌ها فروش بشكه‌هاي نفت كه سال گذشته 4/2 ميليون بشكه بود اكنون به يك ميليون بشكه رسيده كه پول اينها نيز به خاطر تحريم مستقيما در اختيار ما قرار نمي‌گيرد و در اختيار كشورهايي است كه به آنها مجوز فروش نفت داده شده است. در شش ماهه اول سال قيمت نفت ۱۰۵ دلار به فروش مي‌رفت در حال حاضر ما نفت را به ۴۰‌دلار مي‌فروشيم كه در اين مورد جلسات زيادي با مسوولان دولتي برگزار كرده‌ايم.»
طيب‌نيا حتي گفته است: «در روزهاي اول كه سر كار آمديم گفته مي‌شد كه فروش نفت از ۹۰ دلار كاهش پيدا نكند اما بعد‌ها به ۸۰ دلار و اكنون به ۴۰ دلار رسيده است كه بعضي محافل تا ۲۵‌دلار نيز پيش‌بيني كرده‌اند اما ممكن است اين امر تا ۷۰ دلار افزايش پيدا كند ولي چيزي مشخص نيست. بودجه‌يي كه ما به مجلس داده بوديم بر‌اساس نفت ۷۲ دلار بود اما حالا با ۴۰ دلار تصميم‌گيري مي‌كنيم و اميدواريم بتوانيم در اين شرايط تصميمات درستي بگيريم. مهم‌ترين چيز كه مي‌تواند به ما ضربه بزند اختلاف مجلس، دولت و صداوسيماست كه اين امر بايد تصميم‌گيري شده تا همه با هم باشيم و اختلاف و بحث‌هاي سياسي و گروهي را كنار بگذاريم.»
 
نفت روي سكوي 48 دلار
در شرايطي كه مسوولان اقتصادي قيمت نفت در بودجه را يكباره 32 دلار كاهش دادند روز گذشته بهاي نفت در معاملات اندكي افزايش يافت و به 50/48 دلار در هر بشكه رسيد. همچنين برخي تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند يك بهبود قيمتي قوي به زودي رخ خواهد داد. قيمت نفت در معاملات روزجمعه به دلايل فني اندكي افزايش يافت و به بالاي 48 دلار در هر بشكه رسيد.  برخي تحليلگران بر اين باورند در حالي كه توليد جهاني بيش از تقاضاست اما يك بهبود قيمتي قوي به زودي رخ خواهد داد. به گفته تحليلگران، در حالي كه قيمت‌ها در اين سطح كنوني تقويت شده‌اند، هنوز ممكن است كه بازارهاي نفتي به پايين‌ترين حد خود برسند. موسسه فيليپ فيوچر در يادداشتي نوشت، ما پيش‌بيني مي‌كنيم در هفته‌هاي آتي (قيمت ها) به سوي مرحله‌يي با ثبات پيش روند. از اين‌رو پيش‌بيني مي‌كنيم كه نفت برنت در محدوده قيمتي 4/46 تا 89/52 دلار و نفت خام امريكا در محدوده قيمتي 75/44 تا 69/50 دلار فروخته شوند. هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 23‌سنت افزايش 50/48 دلار معامله شد و نفت خام امريكا نيز با 38 سنت افزايش 63/46 دلار به ازاي هر بشكه فروخته شد.
با وجود افزايش اندك قيمت‌ها، بازارهاي نفتي به دنبال اقدامات ارزي سوييس كه بازارهاي سرگردان كالاهاي اساسي را به لرزه درآورد، با آشفتگي آغاز به كار كردند. اين اقدام سبب شد تا بيشترين كاهش روزانه يورو در برابر فرانك سوييس در تاريخ رخ دهد و ارزش يورو به پايين‌ترين حد در 11‌سال گذشته در برابر دلار برسد.
سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند كه اتفاقات سبب شود تا بانك مركزي اروپا طي هفته آينده براي خريد وسيع اوراق قرضه اقدام كند. بانك اُسي بي‌سي سنگاپور اعلام كرد، تقويت احتمالي دلار در سال 2015 ممكن است عامل ديگري براي كاهش بيشتر قيمت نفت باشد.

پيش‌بيني بهبود قيمت‌ها
قيمت نفت در معاملات ديروز بازارها اندكي افزايش يافت و به 50/48 دلار در هر بشكه رسيد. همچنين برخي تحليلگران پيش‌بيني مي‌كنند يك بهبود قيمتي قوي به زودي رخ خواهد داد.  به گزارش رويترز، قيمت نفت در معاملات ديروز به دلايل فني اندكي افزايش يافت و به بالاي 48 دلار در هر بشكه رسيد.  برخي تحليلگران بر اين باورند در حالي كه توليد جهاني بيش از تقاضاست اما يك بهبود قيمتي قوي به زودي رخ خواهد داد.
به گفته تحليلگران، در حالي كه قيمت‌ها در اين سطح كنوني تقويت شده، هنوز ممكن است كه بازارهاي نفتي به پايين‌ترين حد خود برسند.  موسسه فيليپ فيوچر در يادداشتي نوشت: ما پيش‌بيني مي‌كنيم در هفته‌هاي آتي (قيمت‌ها) به سوي مرحله‌يي با ثبات پيش روند. از اين‌رو پيش‌بيني مي‌كنيم كه نفت برنت در محدوده قيمتي 4/46 تا 89/52 دلار و نفت خام امريكا در محدوده قيمتي75/44 تا 69/50 دلار فروخته شود.  هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 23 سنت افزايش 50/48دلار معامله شد و نفت خام امريكا نيز با 38 سنت افزايش 63/46 دلار به ازاي هر بشكه فروخته شد.
با وجود افزايش اندك قيمت‌ها، بازارهاي نفتي به دنبال اقدامات ارزي سوييس كه بازارهاي سرگردان كالاهاي اساسي را به لرزه درآورد، با آشفتگي آغاز به كار كردند. اين اقدام سبب شد تا بيشترين كاهش روزانه يورو در برابر فرانك سوييس در تاريخ رخ دهد و ارزش يورو به پايين‌ترين حد در 11 سال گذشته در برابر دلار برسد.
سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند كه اتفاقات سبب شود تا بانك مركزي اروپا طي هفته آينده براي خريد وسيع اوراق قرضه اقدام كند.
بانك اُسي بي‌سي سنگاپور اعلام كرد، تقويت احتمالي دلار در سال 2015 ممكن است عامل ديگري براي كاهش بيشتر قيمت نفت باشد.

 

توصيه‌هاي علما به تيم اقتصادي دولت

آيت‌الله صافي گلپايگاني با اشاره به روايتي از امام محمدباقر (ع) خطاب به طيب نيا گفت: تقدير معشيت مردم وظيفه دولت است و همه سياست‌ها و مسائل بايد با محور معيشت مردم اجرا شود.  
آيت‌الله موسوي اردبيلي با اشاره به شرايط دشوار اقتصادي حاكم بر كشور با توجه به تداوم تحريم‌ها و كاهش قيمت نفت از عملكرد مطلوب و تدبير دولت يازدهم ابراز رضايت كرد.  
آيت‌الله وحيد خراساني، طي سخناني در اين ديدار بيان كرد: تمام امور به گونه‌يي به اقتصاد وابسته است و اگر بتوانيد كسب و كار مردم را به وضعي برسانيد كه هزينه زندگي آنها را تامين كند، بسياري از مشكلات حل مي‌شود.  وي افزود: ما بايد از هم‌اكنون به فكر آينده باشيم و با طراحي برنامه‌هاي دراز مدت حتي ۱۰۰ سال آينده را نيز در نظر داشته باشيم.  وي گفت: بايد توجه داشته باشيم كه مشكلات معيشتي حتي روي اعتقادات مردم هم تاثير مي‌گذارد به نحوي كه خيلي از جريانات انحرافي مذهبي از مشكلات معيشتي مردم براي پيشبرد برنامه‌هاي خود سوءاستفاده كرده‌اند.  
آيت‌الله ناصر مكارم‌شيرازي با بيان اينكه هم‌اكنون تهديد نظامي و سياسي عليه نظام كاملا مرتفع شده گفت: دشمن همه تمركز خود را بر حوزه اقتصاد و فرهنگ به عنوان نقاط آسيب پذير قرار داده است.  وي با بيان اينكه انسان از هر اتفاق و تهديدي بايد تاثير مثبت بگيرد گفت: بنابراين ما نيز بايد از تنگناها و فشارهاي دشمن عليه كشور در راستاي توسعه صنعت و اقتصاد ايران از طريق تكيه بر استعدادهاي بومي خود بهره مثبت ببريم.
آيت‌الله شبيري زنجاني گفت: مسووليتي كه شما در شرايط كنوني كشور پذيرفته‌ايد، يك مجاهدت در برابر مشكلات است. وي اظهار اميدواري كرد: دولت در مسيري كه براي تامين معيشت و رفع مشكلات مردم در پيش گرفته بتواند به دستاوردهاي موفقيت آميز بيشتري برسد.  
آيت‌الله سبحاني گفت: اسلام دنيا را «وسيله» آخرت معرفي كرده ولي به اين معنا نيست كه به دنيا هيچ توجهي نداشته باشد. وي با بيان اينكه در اسلام «علم اقتصاد» به معناي عام آن وجود ندارد، افزود: علت اين امر آن است كه علم اقتصاد متحول و در حال تغيير است و نمي‌توان قوانين ثابتي براي آن تعيين كرد. به همين خاطر هم هست كه اسلام، علم اقتصاد را به خود اقتصاددانان مسلمان واگذار كرده است. وي گفت: اصلا واژه اقتصاد از ريشه «قصد» به معناي ميانه روي گرفته شده كه خود مبين اعتدال بين دنيا و آخرت است.  
آيت‌الله جوادي آملي گفت: در اين مملكت كافر و مسلمان بايد حداقل معيشت را داشته باشند. هدف شيطان نه تنها گرفتن دين، بلكه گرفتن آبروي ما است. آيت‌الله جوادي آملي خواستار نظارت بيشتر بر بازارهاي پولي و بانكي كشور جهت جلوگيري از بروز تخلفات شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون