• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

40 دلار قابل دستيابي است

حسين دهدشتي٭

از زمان ارايه و تصويب برنامه پنجم توسعه همواره صحبت از كاهش وابستگي نفت مطرح بوده است. اما متاسفانه اراده اين كار در دولت‌هاي پيشين نبود و بخشي از درآمدهاي نفتي كشور در هزينه‌هاي جاري صرف مي‌شد و اين مساله پشت گوش مي‌افتاد. اين شرايط ادامه پيدا كرد تا اينكه به امروز رسيديم.
 دشمنان ايران به درستي دريافتند براي تحت فشار قرار دادن ما مي‌توانند از اهرم نفت استفاده كنند. ما هم مي‌دانيم كه با توجه به تحريم‌ها منطقي نيست كه به نفت وابسته ماند، مساله‌يي كه در برنامه پنجم توسعه هم پيش بيني شده بود. اما بعد از آن برنامه وابستگي به نفت بيشتر شد.
امروز نفت يك تهديد است و بايد تلاش كرد وابستگي به آن را كاهش داد و به‌جاي صادرات نفت، تنوع صادرات داشت و به جاي خام فروشي، به فروش كالاهاي دست پايين روي آورد.  در نتيجه در شرايط فعلي، پيش‌بيني رقم 40 دلار براي نفت خوب است اگر افزايش پيدا كرد براي منابع حاصل از فروش نفت در بخش‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري شود. اين مساله مي‌تواند در كوتاه‌مدت باعث فشار بر بخش‌هايي از اقتصاد و جامعه شود اما در بلندمدت سرانجام خوبي خواهد داشت. هر چند رقم 40 دلار كم است اما اگر تلاش و حميت كنيم امكان‌پذير است.
* عضو كميسيون انرژي مجلس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون