• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

پشت پرده كانديداي حزبي موتلفه در انتخابات 96

گروه احزاب| در حالي كه نواصولگراياني همچون ايثارگران، پايداري، رهپويان و پايداري موتور روشن و چراغ خاموش در حال برنامه‌ريزي براي دو انتخابات سال 96 هستند و هنوز مشخص نيست اين گروه‌هاي اصولگرا با چه رويكردي پا به ميدان انتخابات خواهند گذاشت حزب موتلفه به عنوان منسجم‌ترين و قدرتمند‌ترين حزب اصولگرا تصميم دارد تا با كانديداي حزبي شانس خود را براي بازي بزرگ سياسي ايران در سال آينده بيازمايد. چهره‌هاي ارشد موتلفه گويا به اين نتيجه رسيده‌اند كه احتمال موفقيت اصولگرايان براي رقابت با حسن روحاني بسيار كم است و بر همين اساس آنها مي‌توانند در اين دوره از انتخابات از تب تبليغات انتخاباتي و فرصت‌هايي همچون مناظره‌هاي تلويزيوني كانديداها بينش و منش سياسي خود را در معرض ديد افكار عمومي قرار دهند و خوني تازه در رگ‌هاي تشكيلاتي خود تزريق كنند. اين همان چيزي است كه نامداران اين حزب طي يك ماه گذشته با عنوان نوآوري حزبي از آن ياد مي‌كنند. اين حزب البته در انتخابات سال 92 هم يحيي آل اسحاق را به عنوان نامزد حزبي خود معرفي كرد اما در فرايند ائتلاف و بنا به تشخيص مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني مجبور شد تا از آل اسحاق بخواهد به نفع محمد حسن ابوترابي فرد كناره‌گيري كند. ابوترابي فرد هم در نهايت به حكم شوراي نگهبان نتوانست پا به عرصه انتخابات بگذارد تا موتلفه‌اي از ميان كانديداهاي اصولگرا تمام‌قد پشت علي‌اكبر ولايتي بايستند. آل‌اسحاق پس از اين اتفاق از موتلفه‌ها جدا شد تا در گفت‌وگويي اعلام كند كه ديگر عضو هيچ حزب و گروه سياسي‌اي نيست. اما موتلفه‌اي‌ها جداي از آل‌اسحاق گويا بر اين اعتقادند كه چهره‌هاي ديگري را در تراز ملي براي كانديداتوري دارند. همين بود كه چندي پيش در برنامه بزرگداشت دفاع مقدس فرم نظرخواهي‌اي ميان اعضاي تشكيلاتي‌شان توزيع كردند. فرمي كه از اعضاي تشكيلاتي موتلفه اين سوال را پرسيده بود كه «كدام يك از اين افراد (يحيي آل‌اسحاق، حسين انواري، محسن رفيق‌دوست، اسدالله بادامچيان، حميدرضا ترقي، محمدنبي حبيبي، علي عباسپور، محمدحسن غفوري‌فرد و مصطفي ميرسليم) شرايط نامزدي موتلفه براي انتخابات 96را دارد؟» از ميان اين اسامي اما محمدنبي حبيبي و اسدالله بادامچيان بيشترين فعاليت رسانه‌اي و سياسي را داشته‌اند. بادامچيان كه مذاكرات و ديدارهايي را با برخي از چهره‌هاي ارشد اصولگرا وزراي دولت روحاني داشته و محمدنبي حبيبي، دبيركل اين حزب هم بارها اقدام به گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف كرده است. بر همين اساس بسياري از تحليلگران احتمال مي‌دادند كه از ميان حبيبي و بادامچيان، كانديداي انتخاباتي حزب موتلفه مشخص خواهد شد. البته از سوي ديگر دبيركل موتلفه اعلام كرد كرد موتلفه پايبند به فرآيند و تصميم جمعي اصولگرايان در انتخابات خواهد بود.
اما اسدلله بادامچيان روي ديگر راهبرد و خواست انتخاباتي حزب موتلفه را اعلام كرد: «پس از تعيين كانديداي حزب موتلفه اسلامي، با ديگر اصولگرايان در معرض كانديداتوري براي انتخابات رياست‌جمهوري مذاكراتي خواهيم داشت مبني بر اينكه آيا شما با توجه به شرايط، ضوابط و ارزش‌هاي اسلامي خودتان را ارجح، افضل و اصلح از نامزد موتلفه اسلامي مي‌دانيد يا خير؟اگر ديگر كانديداهاي اصولگرا به اين نتيجه رسيدند كه نامزد موتلفه اسلامي با توجه به سوابق و تجربيات يك حزب نيم قرني رجحان ويژه‌اي را دارد، از آنها خواهش مي‌كنيم كه به نفع او كنار بروند و براي حمايت از او فعال بشوند.» با توجه به فعل و انفعالات حزب موتلفه به نظر مي‌رسد كه اسدالله بادامچيان از محمد نبي حبيبي براي كانديداتوري در انتخابات سال 96 مصمم‌تر است و همين تصميم گويا با برخي مخالفت‌ها در درون اين حزب مواجه شده است. محمد مهدي اسلامي از اعضاي جوان شوراي مركزي حزب موتلفه در همين رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرده كه نامزدي اسدالله بادامچيان براي انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده صحت ندارد و صرفا حدس و گمان است. وي با تاكيد بر اينكه ما هنوز وارد مرحله گزينش نهايي نشده‌ايم، گفت: حزب موتلفه اسلامي نامزدهاي متعددي را مورد بررسي قرار مي‌دهد كه برخي از آنها از دايره حدسيات خارج است. اسلامي ادامه داد: حزب موتلفه اسلامي مسير انتخاباتي خود را با تامل بر شاخص‌ها، بررسي صلاحيت نامزدهايي كه صالح‌تر يافته و رصد تحولات دنبال مي‌كند تا در مقطع مورد انتظار، نامزد اصلح را معرفي كند.
اين اظهارات مدير مسوول ارگان رسانه‌اي حزب موتلفه در حالي است كه اسدالله بادامچيان طي اظهاراتي با بيان اينكه «اگر فردي در اندازه رياست‌جمهوري نداشتيم، دنبال معرفي نامزد حزبي نبوديم»، گفته بود: «آيا من، آقاي حبيبي يا ميرسليم رجل سياسي و مذهبي نيستيم؟ يا مدير و مدبر نيستيم؟ سلامت و پاكي اعضاي موتلفه در مسووليت‌هايي كه در نظام بر عهده گرفته‌اند، بر همه ثابت شده است. ساده‌زيستي ما با كدام يك از دوستان قابل مقايسه است؟ من در يك آپارتمان در جنوب تهران زندگي مي‌كنم البته تمكن خريد يك منزل را دارم ولي وظيفه من ساده‌زيستي است. از سويي حزب موتلفه با سابقه ۵۰ ساله پشتيبان نامزد معرفي شده مي‌شود. حزب موتلفه اسلامي هم همواره مورد رضايت امام(ره)، محبت رهبري و تاكيد علما و مراجع بوده است. توده مردم همه به موتلفه اقبال دارند.» با توجه به اتفاقات به نظر مي‌رسد بيش از آنكه چه كسي كانديداي موتلفه در انتخابات 96 خواهد بود اين مساله اهميت دارد كه موتلفه اي‌ها مي‌خواهند از انتخاباتي شدن فضاي سياسي و عمومي كشور در سال آينده بهترين بهره‌برداري را جهت معرفي دوباره خود به افكار عمومي از طريق رسانه ملي و ديگر رسانه‌ها داشته باشند و در اين ميان در حال ارسال اين پيام به ديگر گروه‌هاي اصولگرا هستند كه: «اين‌بار نوبت كانديداي موتلفه است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون