• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

حزب‌الله، شاه شطرنج سياسي لبنان

سعد حريري از نامزدي ميشل عون حمايت كرد

گروه ديپلماسي| ژنرال ميشل عون، رييس جريان «تغيير و اصلاح» در لبنان يك قدم ديگر به رياست‌جمهوري نزديك شد. چند هفته پس از آنكه تحرك‌هاي جديد سعد حريري، رييس جريان «المستقبل» در داخل و خارج از لبنان رنگ و بوي تغيير در خط و مشي سياسي وي يا به جبر يا بر اثر ذكاوت سياسي را مي‌داد، خبر رسيد كه سرانجام سعد حريري از ميشل عون براي نامزدي پست رياست‌جمهوري اين كشور حمايت كرده است. نخست وزير سابق لبنان كه سابقه رقابت با ميشل عون را در پرونده خود دارد، اكنون پشت سر وي قرار گرفته است تا به نوعي تغييرهايي را در صف بندي‌هاي سياسي لبنان ايجاد كند. اتفاقي كه روز پنجشنبه در بيروت رخ داد زمينه را براي ميشل عون مسيحي تبار 81 ساله مهيا مي‌كند تا خلأ در پستي را جبران كند كه از ماه مه سال 2014 خالي است. حريري در اين خصوص به رسانه‌هاي لبناني گفت: امروز به شما اعلام مي‌كنم كه من تصميم گرفته‌ام از نامزدي ميشل عون در انتخابات حمايت كنم. اين تصميم من براي حفاظت از لبنان، حفاطت ساختار سياسي و همچنين حمايت از مردم لبنان يك ضرورت است.
حريري در توضيح اين تغيير رويكرد خود آن هم پس از دو سال جدال با حزب‌الله لبنان در اين باره مي‌گويد كه تمام گزينه‌هاي روي ميز را امتحان كرده است و تنها هدف وي حفظ ساختار سياسي، ارتقاي وضعيت اقتصادي و فاصله دادن به لبنان از بحران در سوريه بوده است. وي در اين خصوص گفت: ما مي‌خواهيم از كشورمان در برابر اين بحران حمايت كنيم. در دو سال و پنج ماه گذشته، پارلمان لبنان نتوانسته است در خصوص جانشين رييس‌جمهور پيشين كه ميشل سليمان بود به تفاهم برسد. پارلمان 128 نفره لبنان احتمالا هفته آينده تشكيل جلسه مي‌دهد تا در خصوص رييس‌جمهور اين كشور راي‌گيري كند. جلسه فوق 46 امين جلسه‌اي خواهد بود كه از زمان وداع ميشل سليمان با قدرت در ماه مه سال 2014 تشكيل مي‌شود. حمايت حريري از عون در كمال ناباوري صورت گرفت و برخي از منابع در لبنان مي‌گويند كه شايد وي به دليل زد و بند سياسي كه وي را مجددا به پست نخست‌وزيري مي‌رساند، دست به اين كار زده است. ميشل عون پس از سخنراني حريري و حمايتي كه از شخص وي صورت گفت با وي ديدار كرد و ضمن قدرداني از او گفت: ما عهد بستيم با هم براي حل بحران رياستي به لبنان كمك كنيم، به اميد آنكه با عمل به عهد خود امنيت و ثبات و رشد و پيشرفت را به كشور بازگردانيم. بدانيد با مذاكره همه پيروز ميدان هستند و به راه‌حلي دست خواهيم يافت كه به سود لبنان و مردم لبنان است. لبنان جامعه منحصر به فردي است كه طوايف و گروه‌هاي مختلف را در خود جاي داده، اما تلاش مي‌كنيم، با حل اختلافات و از بين بردن شكاف‌هاي سياسي، وحدت ملي را بار ديگر در اين كشور محقق كنيم. برخي از رسانه‌هاي منطقه‌اي مانند الجزيره در خصوص اين تحول در لبنان نوشتند كه اين اقدام حريري عصبانيت سعودي‌هايي كه پشت حريري در اين سال‌ها ايستاده بودند و همچنين بخشي از حاميان غربي وي را به دنبال داشته است. به گزارش الجزيره، حداقل دو نفر از مقام‌هاي رده بالاي حزب المستقبل اعلام كرده‌اند كه به نفع عون در جلسه پارمان راي نخواهند داد. نزديكي ميشل عون به حزب‌الله لبنان و اتحاد ايران و حزب‌الله در برخي پرونده‌هاي منطقه‌اي، صداي منتقدان حريري در اين اعلام حمايت را بلند كرده است. حريري در حالي موافقت خود را با رياست‌جمهوري عون اعلام كرده است كه حزب‌الله لبنان موافق بقاي دولت بشار اسد و خانواده و وابستگان سياسي حريري با مخالفان بشار اسد موافق هستند. در شرايطي كه برخي رسانه‌هاي حامي سعودي تلاش مي‌كنند اقدام سعد حريري را نادرست جلوه دهند، اما خبرهاي رسيده از بيروت حاكي از اين است كه احزاب متفاوت خسته از گسست‌هاي سياسي در اين كشور از اين اقدام رييس جريان المستقبل حمايت مي‌كنند. جريان «الوطني الحر» اين اقدام را «جشن بزرگ ملي» توصيف كرد. «زياد اسود»، عضو فراكسيون «التغيير و الاصلاح» اعلام كرد كه تنها بمب اتمي يا سيل خانمان‌برانداز مي‌تواند، مانع انتخاب ميشل عون شود.
نقطه مشترك تمام تحليل‌ها در خصوص تحول جديد در لبنان اين است كه وزنه تحولات در حال حاضر به سمت حزب‌الله سنگين شده است و حسن انتخاب اين جريان و همچنين ايستادگي‌اش توانست سعد حريري را وادار به مصالحه سياسي كند. در داخل جريان المستقبل اما مواضع به دو گروه موافق و مخالف تقسيم شد. «فواد السنيوره»، رييس اين جريان با بيان اينكه ميشل عون به عنوان رييس‌جمهوري آينده لبنان انتخاب نخواهد شد، گفت: همچون گذشته در كنار سعد حريري خواهم بود. اما در جلسه انتخاب رييس‌جمهوري پارلمان راي وي ممتنع خواهد بود. نهاد المشنوق»، وزير كشور لبنان ابراز اميدواري كرد، اين اعلام و توافقات حاصل شده پيش از آن، به انتخاب رييس‌جمهور آينده لبنان در جلسه 31 اكتبر پارلمان منتهي شود. «پترس حرب»، وزير ارتباطات لبنان اين اعلام حمايت را باج‌گيري جريان «8 مارس» دانست و به مردم لبنان پيروزي اين باج‌گيري سياسي را تبريك گفت. «مصطفى علوش»، عضو دفتر سياسي جريان المستقبل اعلام حمايت سعد حريري از نامزدي ميشل عون در انتخابات رياست‌جمهوري را به معناي تصدي پست نخست‌سوزيري دولت آينده از سوي حريري ندانست. وي از اين اقدام حريري تحت عنوان «ريسك سياسي بزرگ» ياد كرد كه بازتاب‌هاي آن طي روزهاي آينده در عرصه سياسي لبنان نمايان خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون