• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

حلب همچنان گرفتار اخبار متناقض است

از تمديد آتش‌بس تا تهديد شوراي حقوق بشر

روايت‌هاي متفاوتي از حلب به گوش مي‌رسد. گلايه‌هاي سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه از جان كري همتاي امريكايي‌اش در خصوص مقاومت تروريست‌ها براي خروج از حلب، هشدارهاي رييس شوراي اروپا در خصوص وجود همه گزينه‌ها روي ميز براي حل مساله سوريه و درخواست سازمان ملل براي ارجاع وضعيت حلب به دادگاه كيفري بين‌المللي. سرفصل‌هايي كه بوي خوبي از هيچ كدام آنها به مشام نمي‌رسد. روز گذشته سرگئي لاوروف در تماس تلفني با جان كري، از عهدشكني‌هاي تروريست‌هاي تحت حمايت امريكا در خلال آتش‌بس حلب و عملي نشدن وعده‌هاي واشنگتن انتقاد كرد. به گزارش اينترفاكس، لاوروف در شصتمين تماس تلفني خود با همتاي امريكايي در سال 2016 به كري گفته كه تروريست‌ها در مسير خروج مردم از حلب مشكل ايجاد كرده‌اند و آتش‌بس را رعايت نمي‌كنند. در حالي كه ارتش سوريه و نيروي هوايي روسيه با آتش‌بس در اين شهر و خروج مردم و تروريست‌ها از آن موافقت كرده‌اند اما به نظر مي‌رسد كه اين‌بار هم واشنگتن طبق وعده‌هاي داده شده عمل نمي‌كند. لاوروف در مكالمه تلفني با جان كري يادآور شد و به وي گفت كه واشنگتن پيش از اين تعهد داده بود، «گروه‌هاي مسلح ميانه‌رو» را از تروريست‌ها جدا كند؛ يكي ديگر از قول‌هاي امريكايي كه در حد قول باقي مانده است.
از سوي ديگر، دونالد تاسك، رييس شوراي اروپا لحن تهديدآميز غربي‌ها در قبال محور مقاومت در سوريه كه در هفته اخير شديدتر شده را تكرار كرد و از آمدن همه گزينه‌ها روي ميز و حتي ميدان عمل سخن گفت. تاسك با اشاره به اوضاع سوريه گفته است كه اگر اعمال شقاوت‌بار (ارتش سوريه و روسيه) در سوريه ادامه يابد، اتحاديه اروپا همه گزينه‌هاي موجود را بررسي مي‌كند.
در تحولي جداگانه روز گذشته به درخواست انگليس نشست فوق‌العاده شوراي حقوق بشر با هدف بررسي اوضاع حلب در شهر ژنو برگزار شد. در حالي كه صبح روز گذشته براي دومين بار متوالي آتش‌بس اعلام شده از سوي روسيه در شهر حلب تمديد شد، در نشست فوق‌العاده شوراي حقوق بشر، كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل خواستار ارجاع وضعيت انساني در حلب به دادگاه كيفري بين‌المللي و محاكمه متخلفان شد. زيد رعد الحسين، كميسيونر حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهار كرد: بسياري از رويدادهايي كه در سوريه به وقوع مي‌پيوندد جنايت جنگي محسوب مي‌شوند. وي در ادامه، محاصره و بمباران حلب را جنايتي در ابعاد تاريخي قلمداد كرد. رعد الحسين همچنين خواستار ارجاع پرونده بحران سوريه به دادستان ديوان بين‌المللي كيفري شد و بار ديگر تاكيد كرد، قدرت‌هاي بزرگ بايد اختلافات خود را درخصوص اين بحران براي حل آن كنار بگذارند. در اين نشست با اشاره به نتايج نگران‌كننده تحقيقات كميته حقيقت‌ياب شوراي حقوق بشر درباره موارد نقض حقوق بشر در اين شهر و هدف قرار گرفتن غيرنظاميان، تاكيد شد كه كشورهاي اروپايي و طرف‌هاي منطقه‌اي براي انتقال غيرنظاميان در حلب به مناطق امن آماده هستند.  همچنين روز گذشته مركز آشتي روسيه كه ناظر بر اقدامات بشردوستانه در سوريه است، در خلال آتش‌بس حلب از اعدام مردم اين شهر توسط تروريست‌ها خبر داد. به گزارش اينترفاكس، تروريست‌هاي حاضر در شرق حلب، 14 مسوول محلي را كه از مردم خواسته‌اند شهر را ترك كنند، در ملأعام اعدام كرده‌اند. قرار قبلي و درخواست جدي استفان دي‌ميستورا اين بود كه پس از برقراري آتش‌بس، تروريست‌ها بدون زمين گذاشتن اسلحه، از شهر خارج شوند، اما نه جبهه‌النصره حاضر به ترك حلب است و نه مردم مي‌توانند زنده از معركه بگريزند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون