• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3653 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱ آبان

چهره‌ها- خبرها

نقض آتش‌بس يمن از سوي عربستان

منابع يمني از نقض مكرر آتش‌بس 72 ساعته از سوي ائتلاف متجاوز عربستان و نيروهاي وابسته به دولت مستعفي يمن خبر دادند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري يمني سبأ، منابع نظامي يمني اعلام كردند: در حمله ائتلاف متجاوز عربستان به منزلي در استان صعده سه يمني كشته شدند. اين جنگنده‌ها همچنين چهار حمله را به منطقه صرواح در استان مأرب و چند حمله ديگر را به مناطقي در صنعا انجام دادند. حملات ائتلاف متجاوز سعودي در حالي ادامه دارد كه سازمان ملل چهارشنبه شب از آغاز آتش‌بس 72 ساعته در يمن خبر داد. در همين راستا، صالح الصماد، رييس شوراي عالي سياسي يمن تاكيد كرد: ناتواني جامعه جهاني در صدور يك قطعنامه بين‌المللي براي توقف دايمي و فراگير جنگ در يمن به منزله سرپوش گذاشتن بر جنايت‌هاي عربستان و ناچيز دانستن خون يمني‌هاست. وي گفت: آتش‌بس اعلام شده از سوي اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن سرپوشي براي جنايت‌هاي عربستان است. اين آتش‌بس راه را براي مرحله جديدي از حملات عربستان باز مي‌كند. الصماد گفت: اگر جنگ به صورت دايمي و فراگير متوقف نشود و عربستان به حملاتش ادامه دهد در اين صورت ما اين آتش‌بس ادعايي را تنها يك فريب و نيرنگ مي‌دانيم.

 

حمايت امريكا از حضور تركيه در عمليات موصل

اشتون كارتر كه براي كاهش تنش‌هاي ميان بغداد و آنكارا صبح امروز (جمعه) به تركيه سفر كرده است، تاكيد كرد كه كشورش از اقدامات تركيه براي حفظ امنيت مرزهايش حمايت مي‌كند. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در كاخ رياست‌جمهوري خود به مدت نيم ساعت و به دور از لنز دوربين‌ها و رسانه‌ها با كارتر ديدار و گفت‌وگو كرد. بنابر اعلام النشر، بنعالي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه نيز در مقر نخست وزيري‌اش در آنكارا از كارتر استقبال كرد. در اين ديدار نيز كه به مدت يك ساعت و به دور از رسانه‌ها انجام شد، وزير دفاع تركيه و مشاور نخست وزير و سفير امريكا در آنكارا نيز حضور داشتند. بر اين اساس كارتر در مقر وزارت دفاع نيز با همتاي ترك خود ديدار و درخصوص مسائل امنيتي منطقه و در راس آن دو عمليات «سپر فرات» در سوريه و آزادسازي موصل در عراق گفت‌وگو كرد. اشتون كارتر وزير دفاع امريكا همچنين در نشست خبري مشترك با همتاي تركيه‌اي خود خواستار حضور تركيه در عمليات آزادسازي «موصل» شد. كارتر به همراه وزير دفاع تركيه از ساختمان قديمي پارلمان تركيه كه در جريان كودتاي نافرجام 15 جولاي بمباران شده بود، بازديد و تاكيد كرد واشنگتن همچنان متحد قدرتمند آنكارا باقي خواهند ماند. به نوشته وبگاه روزنامه «ديلي صاباح» وي با بيان اينكه از دموكراسي در تركيه حمايت مي‌كند، گفت: «تركيه بايد در عمليات موصل حضور داشته باشد. مبارزه با هر نوع تروريسم از اصول (مشترك ما) است.» وزير دفاع امريكا تصرف شهر «دابق» به دست نيروهاي تحت حمايت تركيه را تبريك گفته و از تلاش‌هاي اين كشور در نبرد با داعش تشكر كرد. همچنين در خبري ديگر و پيش از سفر اشتون كارتر به تركيه ستاد مشترك ارتش تركيه روز پنجشنبه اعلام كرد طي عمليات هوايي در شمال سوريه و حمله به مناطق كردنشين، حدود 200 نفر جان خود را از دست دادند. در بيانيه ستاد مشترك ارتش تركيه آمده است: «نيروي هوايي در حملاتي به عنوان بخشي از عمليات سپر فرات 26 بار حمله هوايي به 18 هدف از نيروهاي حزب دموكراتيك سوريه انجام داد كه حدود 160 تا 200 نفر كشته شدند.»


توقف رفراندوم عليه مادورو

شوراي ملي انتخابات ونزوئلا تصميم گرفت تا روند برگزاري رفراندوم عليه رييس‌جمهوري اين كشور را متوقف كند و اين تصميم براساس احكام صادره از سوي دادگاه‌هاي چندين ايالت اتخاذ شده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آناتولي، شوراي ملي انتخابات ونزوئلا در وب‌سايت خود آورده است: اين تصميم از سوي شورا براساس احكام صادره از سوي دادگاه‌هاي چندين ايالت در كشور است و براساس آنها روند برگزاري رفراندوم براي بركناري نيكولاس مادورو، رييس‌جمهوري تا زمان بررسي‌هاي نهايي به حالت تعليق در آمده است. ايالات آپوره، آراگوآ، بوليوار و والنسيا به دليل شكايت‌هايي از سوي دولت عليه امضاي طومار براي برگزاري رفراندوم عليه دولت مادورو اقدامات احتياطي انديشيدند. دولت گفته است كه مخالفان براي به دست آوردن امضاهاي مورد نياز در برگزاري رفراندوم عليه مادورو دست به تقلب زدند. مقام‌هاي انتخاباتي ونزوئلا نيز جمع‌آوري مجدد چهار ميليون امضا را كه قرار است طي روزهاي آتي انجام شود، به حالت تعليق درآوردند. اپوزيسيون ونزوئلا با مشكل كمبود وقت در بركناري مادورو مواجه شده‌اند و همين امر باعث شده تا به تعليق در آمدن روند جمع‌آوري امضا را مورد انتقاد قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون