• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

نان حلال درآوريد

سيد محمد غرضي

 اتفاقات اجتماعي منجر به شكل‌گيري اخبار و حوادث آينده در فضاي سياسي كشور مي‌شود. خاطرم هست، در روز 15 خرداد 42 زماني كه در سبزه‌ميدان شلوغ شده بود و جنازه‌هاي زيادي در خيابان افتاده بود، همان زمان تشخيص دادم كه حكومت پهلوي پابرجا نمي‌ماند. از اين دست رويدادها و حوادث اجتماعي كه منجر به تحولات و اخبار آينده مي‌شود بسيار زياد در خاطرم هست. به همين دليل در طول روز به تقريب تمام تحولات اجتماعي جهان را مورد پيگيري قرار مي‌دهم؛ به ويژه رويدادهاي مربوط به ايران را.
در 24 ساعت شبانه‌روز، هر چه فرصت داشته باشم پيگير اخبار هستم. حال چه اخبار داخلي و چه اخبار بين‌الملل. از آنجايي كه به زبان‌هاي انگليسي و فرانسوي تسلط دارم، دسترسي به منابع بين‌المللي برايم سهل‌تر است و بسياري از شبكه‌هاي خبري بين‌المللي را مشاهده مي‌كنم. از ديگر شبكه‌هاي خبري و ماهواره‌يي كه در طول روز مشاهده مي‌كنم، مي‌توانم از شبكه بي‌بي‌سي، صداي امريكا و سي‌ان‌ان نام ببرم. به جز اين منبع اينترنت هم اين روزها مرجع كسب خبر مناسبي براي مردم شده و من از اين موضوع بسيار خوشحالم، چون در آنجا اخبار كمتر سانسور مي‌شود و از طرفي خود از پايه‌گذاران اينترنت در كشور بوده‌ام. من نيز گاهي از اينترنت استفاده مي‌كنم و اگرچه گروهي بر اين باورند كه در فضاي مجازي خبرهاي دروغ زياد است اما بايد به آنها بگويم هرچقدر منابع خبري فراوان‌تر شوند، مردم خودشان عقل و درك دارند و مي‌توانند تشخيص دهند كه چه خبري واقعي و چه خبري دروغ است. در دنياي خبر، گاهي شده كه براي ادبيات و لحن خبرنگاران برخي شبكه‌هاي خبري صدا و سيما متاسف شده‌ام چرا كه ادبيات‌شان آنچنان كه بايد دلچسب نبوده؛ يك نمونه‌اش بخش خبري 20:30 كه از شبكه دوم سيما پخش مي‌شود و ادبيات نامناسبي دارد. ممكن است كه برخي از گزارش‌ها و خبرهايشان جالب و متفاوت باشد ولي ادبياتي در مخابره خبر به كار مي‌برند كه سبب مي‌شود گزارش‌ها و خبرهايشان ديگر جذابيت نداشته باشند و تاثيرگذار نباشند. بايد بگويم خبرهايي كه با حقيقت سروكار دارند براي مردم مفيد هستند، نه خبرهايي كه در آنها جهت‌گيري‌هاي سياسي و جناحي مد نظر قرار مي‌گيرد چراكه اين اخبار تاثير منفي روي مردم دارد.
در آخر بايد دو نكته را به خبرنگاران و اهالي عرصه رسانه متذكر شوم؛ نخست اينكه اگر در كار خبررساني نان براي خبرنگاران در اولويت قرار بگيرد تا مخابره واقعيت به مردم، آن نان حرام است. يعني اگر كسي بخواهد از راه خبررساني سياسي و جناحي و زد و بند از كار خبر و رسانه نان دربياورد، آن نان همان‌گونه كه گفتم حرام است. همچنين خبرنگار بايد به ياد داشته باشد كه خبر عالم انبياست. در زمان گذشته پيامبران اخبار الهي را به مردم مخابره مي‌كردند و در زمان كنوني خبرنگاران اخبار زميني را به مردم مخابره مي‌كنند. پس بايد حواس اهالي اين عرصه به كارهايشان جمع باشد و از اين موضوع غافل نشوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون