• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3157 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي

ارزيابي جلايي پور از همايش اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «اعتماد»:

شخصيت‌هاي بزرگ اصلاح‌طلب به ميدان بيايند

   برگزاري همايش روز پنجشنبه اصلاح‌طلبان را در تهران چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ما چهارسال در شرايط امنيتي بوديم و نيرويي با امكانات عمومي تمام تلاش خود را براي تشكل‌زدايي سياسي به كار بست و خيلي دوست داشت اداره امور به جاي فعالان سياسي در دست كساني باشد كه سياست را به طور حرفه‌يي دنبال نمي‌كنند. حالا يكي دو سالي است كه از آن فضا فاصله گرفته‌ايم و هشت سال بعد از تخريب فضاهاي سياسي كه چهار سالش امنيتي بود حركت‌هايي در جهت تشكل‌يابي و سامان‌يابي سياسي شكل گرفته كه خوب است.

     فكر مي‌كنيد برگزاري اين همايش‌ها دستاورد عملي هم داشته باشد؟

ببينيد اين برنامه‌ها قطعا كامل نيست اما حتما خوب است. ما بايد هرچه بيشتر به سمت سامان‌يابي سياسي برويم، اين همان چيزي است كه تندرو‌ها نمي‌خواهند. ما در كشور دو جبهه‌بندي اصلي سياسي داريم كه شامل اصولگراها و اصلاح‌طلبان مي‌شود و بايد براي سازماندهي آن تلاش كنيم. من حركتي كه روز پنجشنبه انجام شد را با وجود نواقص حركتي در همين راستا ارزيابي مي‌كنم.

 آيا مي‌توان براي انتخابات سال آينده مجلس شوراي اسلامي از دل همين همايش‌ها موضوعي را استخراج كرد؟

اين همايش‌ها لازم است اما كافي نيست. شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصلاح‌طلب در افكار عمومي بايد به صحنه بيايند. اتفاقا از همين همايش‌ها مي‌توان اميدوار بود كه تجربه سال 92 تكرار شود. همايش... ما مي‌توانيم با كمك شخصيت‌هايي كه سرمايه اخلاقي در افكار عمومي دارند از تشكل‌هايي كه در طول اين سال‌ها ايستادگي مدني كردند استفاده كنيم.

   آيا اين اجازه به آنها داده مي‌شود؟

به هر حال پيام‌شان خوانده مي‌شود و اثر خود را در جامعه مي‌گذارد.

   با مقاومت‌هايي كه در برابر تشكل‌يابي و استفاده از ظرفيت سرمايه‌هاي اخلاقي مي‌شود چه بايد كرد؟

مي‌بينيد كه تندروها نه دغدغه سياست خارجي دارند و نه تحريم و اينقدر موانع ايجاد كرده‌اند كه رييس‌جمهور مجبور شود مراجعه به آراي عمومي را مطرح كند. با وجود اين فشارها آنهايي كه دلسوز كشور هستند در سال 92 نقش خود را ايفا كردند و با وجود همان مشكلات در انتخابات سال آينده هم نقش‌شان را ايفا خواهند كرد.

  در همايش روز پنجشنبه آقاي عارف موضوع كسب اكثريت مجلس آينده را مطرح و به نوعي از شكل‌گيري مجلسي شبيه مجلس پنجم عبور كردند. چقدر اين رويكرد را مبتني بر واقعيت‌هاي موجود سياسي ايران مي‌دانيد؟

آقاي عارف مدتي است كه علاقه‌مند به حضور در صحنه سياسي شده و اين علاقه خوب است و بايد از آن استقبال كرد. البته ايشان افق‌هاي بالاتري را هم مي‌بينند كه ايرادي هم ندارد اما خود من فكر مي‌كنم مي‌توانيم مجلسي داشته باشيم كه تندروها در آن حضور كمتري داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون