• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3656 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۴ آبان

بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه:

مذاكره از پيش تعيين‌شده‌اي با اروپا درباره سوريه وجود ندارد

فرارسيدن فصل گفت‌وگوها ميان ايران و اروپا. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ديروز در حالي به ميان خبرنگاران آمد كه از آغاز دور دوم گفت‌وگوهاي سطح عالي در سطح معاونين در ماه دسامبر خبر داد. البته آن رايزني‌ها به مساله گفت‌وگوهاي سطح عالي ميان تهران و بروكسل باقي نماند و او به پيشنهاد يك هفته پيش فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي نيز پاسخ داد و گفت مذاكره و راهكار از پيش تعيين‌شده‌اي براي مذاكره با اروپا و برگزاري جلسات درباره سوريه هنوز وجود ندارد. البته سخنگوي ديپلماسي نبود راهكار از پيش تعيين‌شده درباره سوريه با اروپا به معناي عدم گفت‌وگو با آنها ندانست و در ادامه سخنانش گفت: تماس‌ها با اتحاديه اروپا را درباره مسائل دوجانبه، منطقه، سوريه، عراق و ديگر كشورها برقرار است.
 او گريزي به اظهارات موگريني درباره نقش تاثيرگذار تهران و رياض در سوريه نيز زد و گفت: نقش‌آفريني مي‌تواند وجوه مختلف مثبت و منفي داشته باشد. سخنگوي وزارت امور خارجه در اين راستا، نقش ايران را نقش مثبتي در سوريه دانست و در برابر نقش ايران يادآور شد: نقش عربستان هم نقش ديگري است كه براي منطقه و اتحاديه اروپا چندان پوشيده نيست. به گزارش فارس، مهم‌ترين محور سخنان بهرام قاسمي به شرح زير است:

   ‌ به هيچ‌وجه قابل قبول نيست كه به بهانه مبارزه با تروريسم و هرگونه جنايت ديگر، ما حاكميت دولت‌هاي ديگر را نقض كنيم و بدون مجوز و اجازه دولت مركزي كه منشعب از مردم است به صورت يك‌جانبه و يك طرفه ورود كنيم و نقض حاكميت را انجام دهيم.
 (درباره مشخص شدن هيات حقوق بشري براي گفت‌وگو با اروپا): ما هيات مشخص حقوق بشري نخواهيم داشت. ما يك هيات داريم كه متشكل است از متخصصان مختلف در حوزه‌هايي كه تعيين و تفاهم شده كه درباره آنها مذاكره كنيم و در اين هيات از تمامي حوزه‌ها متخصصان لازم حضور خواهند داشت.
  ‌ دعوت از روحاني براي سفر به ايروان از مدت‌ها قبل انجام شده است. منتظر فرصت بوديم كه در زمان لازم اين سفر انجام شود. اميدوارم در اسرع وقت شاهد انجام اين سفر باشيم و بتوانيم گام بلندي را در همكاري‌هاي آتي و درازمدت داشته باشيم.
  ‌ آنچه در سفر احتمالي رييس‌جمهور به ارمنستان مي‌تواند مورد رايزني قرار گيرد مسائل دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي ما است و تصور نمي‌كنم در شرايط كنوني علاقه‌مند باشيم در بحث ميانجيگري ميان باكو و ايروان درباره قره‌باغ حضور پيدا كنيم اگرچه معتقدم هيچ كشوري بيش از ما توانايي اين كار را ندارد.
  (لغو رواديد ميان ايران و روسي): فكر مي‌كنم در كوتاه‌مدت لغو رواديد را نخواهيم داشت، ولي آغاز يك روسيه براي رسيدن به تسهيلات كنسولي بين دو كشور و احتمالا در بخش‌هاي مشخص در كوتاه‌مدت و ميان مدت به انجام برسد ولي تا رسيدن به لغو رواديد راه باقي است.
  (ادعاي به كارگيري تسليحات شيميايي توسط دولت سوريه): ادعا يك فرافكني و ايجاد فضاي كاذب براي زمينه‌سازي براي دخالت بيشتر برخي از قدرت‌ها و ايجاد بستر مناسب براي تحت فشار قرار دادن ايران و دولت سوريه و ساير گروه‌هايي كه با تروريسم مبارزه مي‌كنند، است.
  (خطاب به كشورهاي غربي): لطفا سوريه را ترك كنيد، لطفا به تروريست‌هاي سوريه امكانات نظامي تحويل ندهيد، لطفا اجازه ندهيد تروريست‌هاي آموزش ديده از اقصي نقاط جهان از كشورهاي اروپايي و مغرب زمين به سوريه بيايند و عليه حاكميت و تماميت ارضي سوريه بجنگند و دست به كشتار مردم بيگناه سوريه بزنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون