حل مقطعي مشكل ممنوع الكاري سه دفتر سينمايي
هنرمندان تعهد ميدهند
و صدا و سيما
الهام نداف/ بابك احمدي
با پادرمياني سازمان سينمايي، مشكل فعاليت سه دفتر پخش فيلمسازي فيلميران، نورتابان و پويا حل شد و اين سه دفتر فعاليت خود را از سر گرفتند.
دو ماه پيش حبيب ايلبيگي، معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي از ممنوع الكاري شش سينماگر و سه دفتر فيلمسازي به دليل پخش تيزر فيلمهايشان از شبكه ماهوارهاي جم خبر داد. اين مشكل بعد از ابلاغ به سينماگران و دفاتر پخش، به سرعت مرتفع شد و سينماگران فعاليت خود را از سر گرفتند.
اما تكليف سه دفتر فيلمسازي با وجود وظيفه پخش بسياري از فيلمهاي سينماي ايران، به مدت دو ماه در حالت تعليق قرار داشت. در اين مدت سازمان سينمايي و خانه سينما با ورود به اين مساله در پي حل مشكل بودند و بعد از به تعويق افتادن اكران فيلمهايي چون «نفس» نرگس آبيار و «يتيم خانه ايران» ابوالقاسم طالبي و همچنين «متولد 65» مجيد توكلي و خروجي نداشتن شوراي صنفي نمايش به مدت دو هفته متوالي بالاخره چهارم آبان ماه، سازمان سينمايي بيانيهاي با مضمون حل شدن مشكل اكران اين فيلمها و
از سرگيري فعاليت سه دفتر سينمايي، ارايه كرد.
در متن اين بيانيه آمده است: «پيرو مذاكره رييس سازمان سينمايي با حجتالاسلام والمسلمين منصوري، بازپرس رسيدگيكننده به پرونده، با ابلاغ ويژه رييس قوه قضاييه، مشكل اكران فيلمهاي دفاتر تعليق شده شامل فيلميران، نورتابان و پويا فيلم مرتفع شده و ادامه فعاليت اين دفاتر بلامانع است.»
پيرو اين توافق، فيلمهاي سينمايي
«يتيم خانه ايران» ساخته ابوالقاسم طالبي، «متولد ۶۵ »ساخته مجيد توكلي، «نفس» ساخته نرگس آبيار به موقع اكران خواهد شد. از تاريخ انتشار اين خبر، تيزرهاي تبليغي فيلمهاي سينمايي كه از شبكه GEM پخش شوند، شامل برخورد قانوني خواهد شد.
سازمان سينمايي ضمن سپاس از مسوولان قوه قضاييه براي برخورد مشفقانه و رافت اسلامي، از تهيهكنندگان، پخشكنندگان و سرمايهگذاران سينما ميخواهد به موازين قانوني ابلاغ شده احترام بگذارند و نسبت به مسووليت اجتماعي خود اهتمام ورزند. بديهي است سازمان سينمايي نسبت به تخلفات احتمالي حساس بوده و با آن برخورد لازم را خواهد كرد.»
نكته مورد سوال در متن بيانيه سازمان سينمايي، جمله «از تاريخ انتشار اين خبر تيزرهاي تبليغي فيلمهاي سينمايي كه از شبكه جم پخش شوند، شامل برخورد قانوني خواهد شد.» است. مسالهاي كه نشان ميدهد، اين مشكل همچنان به قوت خود باقي ميماند. چرا كه زمان ابلاغ حكم ممنوعيت فعاليت دفاتر فيلمسازي ايلبيگي، معاون نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي، عنوان كرد: «سينماگراني كه در جلسه ابلاغ اين حكم حاضر شدند، هر گونه همكاري با شبكه جم را رد كردند و معتقد بودند وقتي جرمي مرتكب نشدهاند چرا بايد مورد محاكمه قرار بگيرند و ما نيز پيرو جلسات قبلي مجددا به دوستان سينماگر عرض كرديم كه همكاري با شبكههاي ماهوارهاي غيرقانوني است.»
رد همكاري سينماگران با شبكه جم از اقدام خودسرانه اين شبكه حكايت كرد. مسالهاي كه به نظر ميرسد در بيانيه سازمان سينمايي به آن اشاره نشده است. بيتوجهي به اين مشكل، از دور باطلي حكايت ميكند كه ممكن است در آيندهاي نزديك باز هم گريبان سينما را بگيرد. در اين رابطه غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش به «اعتماد» گفت: «شوراي صنفي نمايش نميتواند در اين امور دخالت كند و چگونگي برخورد با اين مشكل در ادامه، بر اساس تصميمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است. بر اساس چيزي كه اخيرا به شوراي صنفي نمايش ابلاغ شده، فعلا مشكل مرتفع شده است و باقي ماجرا برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.»
اما «اقدام خودسرانه» شبكه جم براي پخش تبليغات و تيزرهاي فرهنگي، اين روزها درباره تئاترهاي روي صحنه نيز اتفاق افتاده است. يكي از اين نمايشها «ميسيسيپي نشسته ميميرد» به كارگرداني همايون غنيزاده است. اين كارگردان در گفتوگو با ايسنا، عنوان كرده كه اين تبليغات بدون هماهنگي با صاحب اثر اتفاق افتاده است: «اگر آثار نمايشي ما امكان مناسبي براي تبليغ و معرفي خود در رسانه ملي داشتند، اينقدر مسوولان نگران رفتار شبكههاي ماهوارهاي كه براي پر كردن اين خلأ ژست حمايت از فرهنگ و هنر داخلي ايران را به خود گرفتهاند، نميشدند و براي پخش تيزرهاي هنري آن هم بدون اطلاع صاحبان اثر به تكاپو نميافتادند.»
اين كارگردان تئاتر، از هزينه تبليغات تلويزيوني يك نمايش را در برنامهاي پربيننده، بين 300 ميليون تا يك ميليارد تومان تخمين زد و عنوان كرد: «در كل صدا و سيما اصلا بلد نيست با مقولات فرهنگي برخورد درستي داشته باشد و اصولا دغدغه اين كار را ندارد و رسالت خود را چيز ديگري ميداند كه ما هم به درستي نميدانيم چيست، اما در حيطه تبليغات در واقع اين سازمان مبلغي را كه بابت تبليغ تئاتر مطالبه ميكند اندازه همان مبلغي است كه براي تبليغ رب گوجه فرنگي بايد پرداخت شود يا مشابه همان مبلغي است كه براي پخش تيزر از يك صاحب كارخانه گرفته ميشود، بنابراين شرايط طوري شده كه اهالي فرهنگ به خصوص تئاتر از فضاي تبليغاتي رسانه ملي محروم ماندهاند.»
يكي از كارگردانهاي تئاتري كه ترجيح ميدهد نامش عنوان نشود در اين مورد به «اعتماد» ميگويد: «چه ايرادي دارد كه يك محصول فرهنگي جمهوري اسلامي ايران از طريق رسانهاي خارجي پخش شود.
حتما جاي اين نوع تبليغ در رسانه ملي ما خالي است كه آنها استفاده ميكنند. قضاوت هم نميكنم كه خدمت ميكنند يا درحال سوءاستفاده كردن هستند.»
او ادامه ميدهد: «اگر اهميت داشت حداقل خبر موفقيتهاي بينالمللي سينماي ايران در قالب يك خبر منتشر ميشد. همانطور كه شاهد بوديم عباس كيارستمي هيچگاه مورد توجه قرار نگرفت درحالي كه در عرصه جهاني اتفاق ديگري در جريان بود. در داخل با تبليغ داراي كد و شماره تلفن محصول كرم ضد آفتاب و چروك همراه با ارسال دم در منزل مواجه هستيم ولي از سينما و تئاتر خبري نيست. بايد به خودمان بباليم كه محصولات فرهنگي داخلي تبليغ ميشود.»
او كه تيزر يكي از نمايشهايش از جم پخش شده است در اين باره توضيح ميدهد: «بعد از پخش تيزر نمايش ما هم با اين پرسش مواجه شديم كه ماجرا چيست؟ ولي اعلام كرديم از ماجرا اطلاع نداشتيم و علاقهاي هم به استمرار نيست. البته به نظرم بد نيست نقطه نظر مخالفان را هم بپرسيم كه استدلالشان چيست؟»
اين بازيگر بر اين باور است كه ريشه حل مشكلات تيزرهاي تلويزيوني و پخش آن از شبكه جم را بايد جاي ديگري پيدا كرد.
با وجود قوانين سخت و مبالغ هنگفت
صداو سيما براي پخش اين تبليغات، صدور هر گونه بيانيه و درخواست از هنرمندان براي پايبندي به قوانين صدا و سيما، بيمعني است.
زورشان ميرسد جلوي مدير جم را بگيرند
محمدحسين فرحبخش
تهيهكننده سينما
اگر دقت كرده باشيد اخيرا آقاي عزتالله ضرغامي، رييس اسبق رسانه ملي در سايتها و فضاي مجازي عنوان كرد ما قانون منع استفاده از ماهواره داريم اما عملا ناجا نميتواند ماهوارههاي مردم را جمع كند چرا كه اين كار به دو قطبي شدن فضاي جامعه كمك ميكند و وقت و انرژي زيادي هم ميگيرد. تيزر فيلمهاي سينمايي و اخيرا تئاترها در حالي از شبكه ماهوارهاي جم پخش ميشوند كه تلويزيون هيچ كمكي به هنرمندان براي تبليغ آثارشان نميكند. صدا و سيما هيچ گونه امكاناتي به ما نميدهد، برايمان يك فضاي مجازي ميماند و برخي نشريات. اين آقايي كه مدير شبكه جم است، دروغ يا راست نميدانم، در برنامههايي كه پخش ميشود ميگويد به سينماي ايران و توليدات داخلي علاقهمند است. به همين خاطر هر تيزري كه در فضاي مجازي از سينما پخش شود، در شبكهاش رايگان نشان ميدهد. البته ظاهرا او علاقه خاصي به فرهنگ و هنر دارد چون اخيرا ديدم تيزرهاي تئاترهاي روي صحنه را هم پخش ميكند. مثلا اين اتفاق براي فيلمهايي مثل «سيانور» نميافتد. چون تيزر اين فيلم در شبكه مجازي نيست و از آنجايي كه فيلم به شهرداري متعلق است، بيلبوردهاي تبليغاتي آن را در سطح شهر ميبينيم. خوب اگر ما بخواهيم مثل «سيانور» فيلمهايمان را تبليغ كنيم، بايد نزديك دو، سه ميليارد تومان هزينه كنيم. اين هزينه را فيلم «50 كيلو آلبالو» كه فروش خوبي هم داشته، نميتواند پرداخت كند. حالا اگر تمام سينماگران و تهيهكنندگان را بگيرند و همه دفاتر پخش فيلمهاي سينمايي را بگيرند، باز هم آن مدير شبكه جم كار خودش را ميكند، او اگر بخواهد، تيزر فيلمهاي سينماي ايران را پخش ميكند. من نميدانم دقيقا هدف و روشاش چيست، اگر زورشان ميرسد، جلوي او را بگيرند.
اهالي سينما جزيي از فرهنگ هستند، آنها را نبايد وارد مسائل سياسي كرد، هركسي در اين كشور فيلم ميسازد، نظام را قبول دارد و درست نيست با آنها چنين رفتاري شود. با اهالي فرهنگ بايد با ادبيات فرهنگي حرف زد. فشار فايده چنداني ندارد. من فكر ميكنم تلويزيون بايد دست از تحجر و نگاه بدبينانه بردارد و آگهيها و تيزرهاي فرهنگي و هنري را پخش كند. ما از قوه قضاييه سپاسگزاريم كه مشكل دفاتر پخش را مرتفع كرد اما لطفا كاري به كار هنرمند نداشته باشد، هنرمندموجودي ظريف و مظلوم است.
سياست نامشخص صدا و سيما در حمايت از فرهنگ
محمودرضا رحيمي
مدرس و كارگردان تئاتر
صداوسيما در زمينه هنرهاي نمايشي كمكاري كرده است. زماني هم كار كوچكي رخ ميداد نمايش عدهاي تبليغ ميشد و از زيرنويس نمايش عدهاي نه. قسمت زيادي از اين بيسرانجاميها به دليل نبودن شرايط مشخص است. صداوسيما هيچگاه سياستهاي خود در زمينه حمايت از فرهنگ را روشن بيان نميكند.
ما براي ورود فيزيكي هنرمند به سازمان هم با مساله مواجه هستيم و من هيچگاه شاهد حمايت اين سازمان از آثار نمايشي نبودهام. در شرايط عادي اينطور به نظر ميرسد كه ما نبايد براي تبليغ يك امر منطقي مبارزه كنيم و مسوولان سازمان هم لابد ميگويند تبليغ و حمايت وجود دارد ولي كدام نمايش؟ نمايشي كه از نظر آنها موجه است و از نظر ما اصلا تئاتر نيست.