جانشين فرمانده ناجا:
نيسان و پرايد، بيشترين خودروهايي كه در معاينه فني رد شدند
ايرنا| جانشين فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: بيشترين خودروهايي كه در معاينه فني رد شدند، مربوط به خودروهاي نيسان و پرايد بوده كه بايد تلاش كنيم ايمني و كيفيت را به ويژه در اين خودروها افزايش دهيم.
سردار اسكندر مومني در دومين همايش فصلي پليس راهور ناجا با اشاره به كاهش جان باختگان از سالهاي 85 - 84 از حدود 28 هزار كشته به 16 هزار جان باخته، گفت: بيشترين نقش مربوط به عامل انساني بوده كه با فرهنگسازي، تغيير قوانين، مشاركت مردم و ايجاد سيستمهاي هوشمند شاهد كاهش تلفات بودهايم.
آمار تلفات درونشهري
مومني با اشاره به كاهش 3 درصدي تلفات درونشهري در 6ماه اول امسال گفت: در اين مدت 200 انسان كمتر كشته شدند كه اين امر نشان دهنده روند كاهشي ميزان تلفات ناشي از تصادفات است.
وي با اشاره به اينكه در سالهاي 85-84، 28 هزار نفر در معابر و جادههاي كشور كشته شدند كه امروز اين رقم به 16 هزار نفر رسيده است، افزود: آمار مربوط به اين حوزه را نسبت به عدد مطلق اعلام نميكنيم بلكه نسبت به يكصد هزار نفر جميعت، يك ميليون كيلومتر پيمايش يا هر 10 هزار وسيله نقليه محاسبه ميكنيم؛ بر اين اساس در سالهاي 85-84، هفت ميليون خودرو موجود بود اما اكنون اين رقم به 5/18 ميليون خودرو رسيده است. او اضافه كرد: به نسبت عدد مطلق 40درصد كاهش تلفات داشته ايم اما چنانچه وروديهاي ترافيك اعم از حجم سفر، تعداد خودرو و ساير مولفههاي ترافيكي نيز محاسبه شوند، روند كاهشي ادامه خواهد داشت.
وي با اشاره به مولفه ايمني خودرو افزود: در اين حوزه پيشرفت خوبي نداشتهايم و بايد ساير مولفهها از جمله امداد و نجات، سيستم درمان و همچنين مردم نيز بايد تلاش بيشتري براي اين روند كاهشي در پيش بگيرند.
چرايي استفاده از سيستمهاي هوشمند در جادهها
سردارمومني؛ جانشين فرمانده نيروي انتظامي به توسعه سيستمهاي هوشمند در جادههاي كشور اشاره كرد و گفت: گريزي از نصب اين سيستمها نيست چرا كه با سيستمهاي گذشته نميتوان ترافيك را سامان بخشيد.
از سوي ديگر اين سيستمها دقت، سرعت و صحت عمل بيشتري دارند. زماني كه اين سيستمها نصب شد، 10درصد خودروهاي عبوري تخلف داشتند بعد از مدتي اين رقم به نصف رسيد و بعد از يك سال به كمتر از 10 درصد كاهش يافته است.