• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3669 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ آبان

احتمال‌هاي جديد از روند برگزاري انتخابات شوراهاي شهر

از احتمال«الكترونيكي» بودن انتخابات تا «انتقال ستاد انتخابات»

گروه سياسي

نمايندگان مجلس درصدد ايجاد تغييراتي در قانون انتخابات شوراهاي شهر و روستا هستند. اين را از اظهارات دو نفر از اعضاي كميسيون شوراها كه روز گذشته به نمايشگاه مطبوعات رفته بودند مي‌شود فهميد. آن‌طور كه نمايندگان در اظهارات خود گفته‌اند اصلاح قانون انتخابات بخش‌هاي مربوط به نحوه اجرا و الكترونيكي شدن برگزاري آن، نحوه نظارت بر انتخابات و همين‌طور نحوه تبليغات آن را شامل مي‌شود. انتخابات شوراها قرار است همزمان با انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت ماه سال 96 برگزار شود. حالا هفت ماه مانده به برگزاري آن نمايندگان به صرافت تغيير قانون انتخابات شوراها افتاده‌اند. ديروز قاسم ميرزايي نماينده اصلاح‌طلب مجلس به ايسنا گفت كه كميسيون شوراها درصدد اصلاح شرايط انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاست و اين موضوع را در صحن علني مجلس مطرح خواهد كرد. اين نخستين‌بار نيست كه نمايندگان دست به كار اصلاح قانون يا ارايه طرح‌هاي جديد در آستانه يك انتخابات مي‌شوند. نمايندگان مجلس نهم هم پيش از اين يك بار در آستانه انتخابات مجلس دهم طرح استاني شدن انتخابات را كليد زدند كه
 به جايي نرسيد.
علاوه بر آن آنها اصلاح دو قانون انتخابات شوراها و مجلس را هم عملياتي كردند. با اين حال دوباره نمايندگان مجلس دهم همين قصد را دارند آن هم در شرايطي كه دولت به زودي قرار است لايحه نظام جامع انتخاباتي را روانه مجلس كند. البته با توجه به سخنان ميرزايي نمايندگان ظاهرا در اين تصميم خود نيم نگاهي هم به لايحه نظام جامع انتخاباتي داشته‌اند. ميرزايي گفته است: در كميسيون شوراها از ابتدا در نظر گرفتيم كه با توجه به دسته‌بندي‌هايي كه انجام شده است، نمايندگان عضو اين كميسيون سندهاي مهمي را در صحن مجلس مطرح كنند كه در اين زمينه براي بررسي لايحه جامع انتخابات كه از سوي دولت مطرح شده و پژوهش‌هاي فراواني هم بر روي آن انجام شده است، درخواست كرده بوديم كه با مديركل سياسي وزارت كشور جلسه‌اي برگزار شود كه اين جلسه نيز انجام شده و ابعاد مختلف اين لايحه مورد بررسي قرار گرفته است. اما او اين را هم گفته كه كار ديگري كه خود كميسيون شوراها در نظر دارد اين است كه به تغيير و اصلاح شرايط انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا بپردازد كه در اين زمينه به بررسي ابعاد نظارت بر اين انتخابات و شيوه‌هاي مختلف تبليغات در آن پرداخته‌ايم كه احتمالا در هفته آينده يا دو هفته بعد در صحن مجلس نيز مطرح خواهد شد. ميرزايي در حالي از تصميم كميسيون شوراها براي اصلاح قانون انتخابات در حوزه‌هاي نظارت و نحوه تبليغات سخن گفته است كه چند هفته پيش سياست‌هاي كلي انتخابات از سوي رهبري ابلاغ شد و از قضا بندهايي از آن درباره نظارت بر انتخابات بود. اينكه اين اصلاحات به انتخابات سال آينده خواهد رسيد يا نه معلوم نيست اما ميرزايي نماينده دماوند ابراز اميدواري كرده تا اين تغييرات دست كم در مهم‌ترين بخش آن كه الكترونيك اجرا شدن انتخابات شوراها در كل كشور است، به اين دوره برسد.

موافقت كميسيون شوراها
 با انتخابات الكترونيكي شوراها
اما علاوه بر ميرزايي، احمد عليرضا بيگي ديگر عضو كميسيون شوراها هم به موضوع الكترونيكي برگزار شدن انتخابات شوراها و موافقت كميسيون شورا با اين موضوع اشاره كرده است. برگزاري الكترونيكي انتخابات از موضوعات مهمي بود كه دولت با هدف شفاف‌سازي و برگزاري سالم انتخابات در انتخابات مجلس و خبرگان به دنبال آن بود. اما با وجود رفت و برگشت‌هاي مكرر ميان شوراي نگهبان و وزارت كشور دست آخر شوراي نگهبان با وارد دانستن ايراداتي آن را منتفي دانست. حالا اما از آنجا كه در برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا طبق قانون شوراي نگهبان نقش نظارتي ندارد و وظايف آن بر عهده هياتي از نمايندگان مجلس واگذار شده است اميدها براي برگزاري الكترونيكي انتخابات بيشتر شده است. به ويژه آنكه در انتخابات هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا كه هفته گذشته در مجلس برگزار شد اصلاح‌طلبان سه به دو دست بالا را در اين هيات پنج نفره دارند. ديروز بيگي در اين باره به ايسنا گفته است: كميسيون با برگزاري انتخابات به صورت الكترونيك موافق است چرا كه اين الگويي است كه در دنيا در حال اجراست و مي‌تواند در كشور ما نيز به شكل اجرايي در‌آيد. ما بايد براي صحت و شفافيت در انتخابات و همين‌طور افزايش سرعت به اين سمت حركت كنيم. او البته با فراتر رفتن از انتخابات شوراها درباره مخالفت شوراي نگهبان با اين موضوع گفته است: بايد شوراي نگهبان به عنوان يكي از اركان انتخابات و به عنوان دستگاه نظارتي از اين موضوع اطمينان خاطر پيدا كند و مجريان بايد نظر شوراي نگهبان را تامين نمايند و اگر اين اتفاق بيفتد به نظر نمي‌رسد مشكلي براي برگزاري انتخابات به اين شكل وجود داشته باشد. در مقاطع مختلف اتفاقات الكترونيك به صورت آزمايشي برگزار شده و با تطبيق نتايج و شرايط انتخابات الكترونيكي با انتخابات سنتي و دستي و تجربياتي كه در اين حوزه كسب شده مي‌توان براي اين امر نظر نهايي داد.

احتمال انتقال ستاد برگزاري انتخابات شوراها از وزارت كشور  به مجلس
اما نكته ديگري كه ديروز بيگي در گفت‌وگو با ايلنا مطرح كرده است تلاش نمايندگان براي انتقال ستاد برگزاري انتخابات شوراها از وزارت كشور به مجلس بود. او گفت: تلاش داريم كه مركزيت برگزاري و نظارت بر امور شوراها كه بعضا با مشكلاتي روبه‌رو شده را از قوه مجريه و وزارت كشور به قوه مقننه منتقل كنيم. به گفته او: فارغ از بحث نظارت بر انتخابات كه توسط كميسيون شوراها و مجلس انجام مي‌شود، اعضاي كميسيون سعي دارند با پيش‌بيني ساز و كاري براي انجام اين مهم، ستاد برگزاري را به مجلس انتقال دهند. نماينده مردم تبريز در مجلس دهم همچنين در پاسخ به اين سوال كه چه اقداماتي در اين باره انجام شده است هم گفت: اين پيشنهاد هم‌اكنون در كميسيون شوراها در حال مطالعه است و قصد داريم در بحث اصلاحيه قانون انتخابات نيز به اين مهم توجه كنيم و پيش از آنكه به طور جدي وارد بحث انتخابات شوراها شويم، اين مساله را به سرانجام برسانيم كه در همين انتخابات شاهد تحقق اين پيشنهاد باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون