• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3669 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ آبان

به‌بهانه حضور سومين معاون زن در حوزه گردشگري

استفاده از زنان در كابينه؛ اجبار افكار عمومي يا شايستگي‌كاري؟

الهام معيني‌‌جزني

مسعود سلطاني‌فر، با راي اعتمادي كه هفته گذشته از مجلس شوراي اسلامي گرفت، به وزارت ورزش و جوانان - جايي كه به اعتقاد همگان خانه موردعلاقه‌اش بود- اثاث‌كشي كرد؛ تا جاي خالي او در سازمان نه‌چندان پرطمطراق ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، با گمانه‌زني‌هاي مختلف پر شود. پس از گذشت چهارروز، حسن روحاني به تمامي گمانه‌زني‌ها خاتمه داد و زهرا احمدي‌پور را به عنوان سومين معاون زن كابينه خود و رييس اين سازمان به رسانه‌ها معرفي كرد.
احمدي‌پور يكي از دورترين گزينه‌ها براي نشستن بر اين منصب بود، به‌طوري‌كه در ساعات قبل از اعلام رسمي اين انتصاب، وي در مصاحبه‌اي با خبرگزاري مهر، اذعان كرد كه تاكنون مسووليتي در حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نداشته‌ و فقط مطالعات زيادي در اين حوزه انجام داده است. خبرگزاري‌ها و رسانه‌ها نيز پس از معرفي احمدي‌پور، به نوشتن سابقه تحصيلي وي و سوابقي كه در حوزه تقسيمات كشوري وزارت كشور و معاونت ورزش بانوان سازمان تربيت‌بدني داشت، بسنده كردند.
عده‌اي پا گرفتن موج جديد انتقادي عليه دولت در استفاده نكردن از بانوان در كابينه را، عامل مهم و تعيين‌كننده‌اي در اين انتصاب دانستند. (در هفته منتهي به انتخاب احمدي‌پور، هشتگي تحت عنوان «نه به كابينه مردانه» در شبكه‌هاي مجازي فعال شده بود.) عده‌اي هم ‌گفتند كه اين سازمان، اولويت درجه چندم دولتمردان بوده و نگاه درجه‌چندمي همچنان برآن سيطره دارد و عبارت حياط خلوت دولت، عبارت درستي براي اين سازمان مي‌تواند باشد. به‌طوري‌كه به نظر آنها تغيير ساختار كنوني سازمان از معاونت رييس‌جمهوري به وزارتخانه، تنها راه اهميت يافتن بخش گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي است.
به هرحال اين انتخاب به هردليلي كه بوده، سكانداري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اكنون در دستان احمدي‌پور است و براي بهتر پيش‌رفتن اهداف اين سازمان، بايد هرچه در توان است گذاشته شود. شايد گمنام بودن احمدي‌پور در اين حوزه، دست وي را براي استفاده از برخي مشاوران باز گذاشته و وي بتواند به‌دور از فشارهاي رسانه‌اي با تمام قدرت و با استفاده از نظرات و راهكارهاي كارشناسان و فعالان بخش خصوصي، ثباتي هر چند نسبي را براي اين صنعت به ارمغان آورد. ثباتي كه به نظر مي‌رسد با تمركز بر برنامه‌هاي عاقلانه كوتاه‌مدت و پي‌ريزي برنامه‌هاي جامع بلندمدت، دست‌يافتني خواهد بود.
 مسلم آن است كه موفقيت احمدي‌پور در اين پست، نه تنها مهر تاييدي بر انتخاب روحاني خواهد زد، بلكه حضور زنان در كابينه را استحكام و عرصه را براي حضور بيشتر بانوان در كابينه آتي هموار خواهد كرد؛ ضمن اينكه شبهات ايجاد شده مبني بر بي‌اهميت بودن اين سازمان براي دولت را رد خواهد كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون