• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

خبر

امضاي سه موافقتنامه همكاري ايران و هنگ‌كنگ
معاون وزير اقتصادي و دارايي با بيان اينكه بين ايران و هنگ‌كنگ مناسبات تجاري كمي برقرار است، گفت: اما مناسبات اقتصادي، روابط بانكي و سرمايه‌گذاري تقريبا صفر است. محمد خزاعي در همايش همكاري‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري ايران و هنگ‌كنگ با بيان اينكه هيات تجاري هنگ‌كنگ به دعوت وزارت اقتصاد و دارايي ايران براي توسعه همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي به ايران آمده است، گفت: مناسبات تجاري با هنگ‌كنگ اگرچه كم نيست، اما زياد هم نيست، ولي مناسبات اقتصادي، روابط بانكي و سرمايه‌گذاري با هنگ‌كنگ تقريبا صفر است. معاون وزير اقتصاد و دارايي با بيان اينكه هدف از اين دعوت افزايش مناسبات اقتصادي با هنگ‌كنگ است، افزود: جهت حركت اقتصادي دولت اينگونه است كه در حالي كه نيازمندي‌هاي تجاري و بازرگاني ايران را تامين كنيم به سمت جلب منابع مالي براي سرمايه‌گذاري در كشور و همكاري‌هاي فني و مالي با بازارهاي پولي دنيا حركت كند. رييس كل سازمان سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي اقتصادي و فني ايران با اشاره به اينكه روز گذشته توافقنامه‌اي بين وزراي دارايي ايران و هنگ‌كنگ به امضا رسيد، تصريح كرد: براساس اين توافقنامه مقرر شده تا زمينه‌هاي همكاري بين ايران و هنگ‌كنگ با تمركز بر همكاري‌هاي مالي شناسايي شده و در اجرايي شدن آن قدم‌‌هاي لازم برداشته شود.


ويرايش جديد اصول بهبود حاكميت شركتي كميته بال منتشر شد

بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، ويرايش جديد اصول چهارده‌گانه بهبود حاكميت شركتي كميته بال را منتشر كرد. بانك مركزي با هدف توسعه و تعميق مفاهيم نوين نظارت بانكي به ويژه در خصوص حاكميت شركتي آخرين ترجمه بازنگري شده (ويرايش جديد) سند «اصول چهارده‌گانه براي بهبود حاكميت شركتي» كميته بال در سال ۲۰۱۵ به عنوان يكي از اسناد مهم بين‌المللي در زمينه نظارت را ترجمه و منتشر كرد. با توجه به اهميت و ضرورت موضوع حاكميت شركتي، از ساليان پيش اسناد مختلفي در اين خصوص با هدف توسعه و تعميق مفاهيم نوين نظارت بانكي به ويژه در خصوص حاكميت شركتي منتشر كرده كه آخرين آن ترجمه سند «اصول چهارده‌گانه براي بهبود حاكميت شركتي» از انتشارات سال ۲۰۱۰ ميلادي كميته بال بوده است. بر اين اساس و باتوجه به استانداردها و مقررات ناظر بر نظام‌هاي مالي و نيز تاكيد بسيار بر لزوم حاكميت مطلوب در نهادهاي مالي، در ميان واسطه‌گران مالي، بانك‌ها با توجه به اهميت و ويژگي‌ها و مختصات منحصربه‌فرد آنها، از ضرورت و الزامي به مراتب وافرتر از حيث داشتن يك نظام حكمراني مطلوب برخوردارند. باتوجه به تاثير حاكميت خوب در بانك‌ها به تخصيص كارآمد منابع در اقتصاد و به تبع آن‌ رشد اقتصادي و ارتقاي سلامت و ايمني بانك‌ها، كميته بال حاكميت شركتي موثر و كارا در بانك‌ها را امري ضروري در عملكرد مناسب بخش بانكي تلقي مي‌كند و ضعف آن را باعث انتقال مشكلات بانك‌ها به يكديگر و نهايتا به كل نظام اقتصادي مي‌داند.


انجام مذاكرات مقدماتي با شل در سه حوزه

معاون امور بين‌الملل و بازرگاني وزارت نفت از انجام مذاكرات مقدماتي بين ايران و شركت انگليسي-هلندي شل در سه حوزه صنايع بالادستي و افزايش ضريب بازيافت (IOR و EOR) خبر داد. اميرحسين زماني‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به قرارداد بين شركت شل و پتروشيمي ايران اظهار كرد: پس از تشديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، شل فعاليت خود را در ايران متوقف كرد اما با امضاي تفاهمنامه اوليه ميان شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران و شل براي همكاري در صنعت پتروشيمي، زمينه حضور دوباره آنها مهيا شده است. وي همچنين از انجام مذاكرات مقدماتي بين ايران و شل در زمينه‌هاي ديگر خبر داد و افزود: اين مذاكرات مقدماتي درمورد پروژه‌هايي است كه براي ايران اولويت دارد كه صنايع بالادستي نفت، IOR و EOR از جمله آنها هستند. از آنجايي كه اين مذاكرات جاري و مقدماتي است فعلا نمي‌توان نامي از ميدان يا طرح مورد نظر برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون