• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3670 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۰ آبان

شاخص‌ها شوكه شدند

اگرچه بسياري از مردم با شنيدن خبر انتخاب ترامپ، در بازار سرمايه براي فروش سهام‌شان صف تشكيل دادند، اما خبرگان بورس در بهترين حالت، سهام مدنظر خود را به بهترين قيمت خريدند. بازار بورس تهران روز پرهيجاني را از ابتدايي‌ترين ساعات آغاز معاملات پشت سر گذاشت. همه‌چيز مهياي يك واكنش اساسي نسبت به انتخاب رييس‌جمهوري بود كه هيچ‌كس پيش‌بيني آمدنش را نمي‌كرد. ترامپ انتخاب شد تا سقوط شاخص بازارهاي سهام دنيا رقم بخورد؛ در حالي كه همه پيش‌بيني مي‌كردند كه هيلاري كلينتون، رييس‌جمهور امريكا شود و شاخص بورس هم برايش، آماده تيك‌آف شده بود اما اينطور نشد. در ايران هم، درست دقايقي بعد از آغاز به كار بازار سرمايه، معامله‌گران نسبت به انتخاب ترامپ واكنش نشان دادند و شاخص دقيقه به دقيقه و ثانيه به ثانيه، افت كرد و در ساعاتي پس از آغاز معاملات، شاخص بورس تهران
۱۵۰۰ واحد افت را تجربه كرد. همه هجوم آورده بودند تا بلكه سهام خود را بفروشند و با نگه داشتن سهام در بازار سرمايه، ضرر و زياني را تجربه نكنند؛ غافل از اينكه اين تنها يك هيجان بود. در اين ميان، اگرچه بسياري از مردم با شنيدن خبر انتخاب ترامپ به عنوان رييس‌جمهور امريكا، در بازار سرمايه براي فروش سهام‌شان صف تشكيل دادند اما خبرگان بورس وارد عمل شده و بهترين حالت را در بازار براي خود رقم زدند. سهم ارزان خريدند و منتظر سود روزهاي آينده خود هستند. در اين ميان سهام‌هايي به فروش رفت كه اگرچه كاهش يكباره و واكنشي نسبت به انتخاب ترامپ را تجربه كردند، ولي قطعا در روزهاي آينده باارزش خواهند شد.
«سقوط»؛ واكنش بازار جهان به انتخاب ترامپ
اما پيروزي «دونالد ترامپ» در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا تاثيري منفي بر اغلب بازارها و بورس‌هاي جهان داشته است. با پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات امريكا در معاملات روز چهارشنبه ارزش دلار سقوط كرده و بازارهاي بورس آسيا افت كرده است. ارزش دلار اكنون در برابر بسياري از ارزهاي خارجي از جمله «رينگيت» مالزي و «ين» ژاپن كاهش يافته و بهاي نفت نيز سقوط كرده است. بازار سهام امريكا نيز ساعاتي پس از اينكه نامزد جمهوريخواهان در فلوريدا، كاروليناي شمالي و اوهايو به پيروزي دست يافت، حتي نسبت به حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۱ نيز سقوط بيشتري را تجربه كرد. شاخص همه بازارهاي عمده منطقه كاهش يافته و پول بيشتري صرف خريداري طلا و ارزهاي با ثبات از جمله ين شده است. درحالي كه معامله گران سهام انتظار پيروزي راحت هيلاري كلينتون را داشتند، حتي يك رقابت فشرده هم براي ايجاد بي‌ثباتي كافي است. نيكي ۲۲۵ ژاپن 2/2 درصد كاهش يافت، هانگ سنگ در هنگ كنگ 5/3 درصد و شانگهاي كامپوزيت 3/1 درصد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون