«فروشنده» پر فروشترين فيلم سال 95 شد
تغيير ذايقه مخاطب از سينماي كمدي به سينماي اجتماعي
الهام نداف
اصغر فرهادي با تازهترين ساخته خود، معادلات فروش سينماي ايران در سال 95 را تغيير داد. «فروشنده» كه فيلمي اجتماعي است، در آخرين هفته اكران خود، از «من سالوادور نيستم» در گيشه سينماها پيشي گرفت و توانست تا اينجا عنوان پرفروشترين فيلم سينماي ايران در سال 95 را به خود اختصاص دهد. «فروشنده» تنها چهار روز ديگر در سينماهاي تهران روي پرده است و پس از اين، اكران آن در شهرستانها ادامه مييابد. اين فيلم بنا به گفته علي سرتيپي پخشكننده و مديرعامل موسسه فيلميران تا پنجشنبه 20 آبان ماه و بعد از 70 روز اكران به فروشي معادل 14 ميليارد و 650 ميليون تومان دست پيدا كرد. اين در حالي است كه «من سالوادور نيستم» منوچهر هادي يكي از فيلمهاي كمدي سال 95 با 14 ميليارد و 330 ميليون تومان فروش در رتبه دوم جدول پرفروشهاي سينما در سال 95 قرار دارد. جالب اينجاست كه هيچ كدام از دو فيلم پر فروش سال 95، در سي و چهارمين جشنواره فيلم فجر حضور نداشتند. با اين همه سه فيلم ديگر سال 95 يعني «ابد و يك روز»، «باركد» و «باديگارد» كه توانستند بيش از 10 ميليارد تومان فروش كنند، در جشنواره فيلم فجر امكان تبليغ و جذب مخاطب را داشتند. اما نگاهي به پر فروشترين فيلمهاي سال 95، نويد موفقيت سينماي مستقل ايران را ميدهد. سينمايي كه مدتهاست سايه دولت روي آن كمرنگتر شده و مخاطب به تنهايي براي انتخاب آن تصميم ميگيرد. بهطور مثال سال 94 پرفروشترين فيلم سسينماي ايران، «محمد رسولالله» به كارگرداني مجيد مجيدي شد. فيلمي كه 102 روز روي پرده سينماها ماند و در نهايت با 14 ميليارد و 600 ميليون تومان فروش، اكران خود را به پايان رساند. طبيعي است كه تعداد زيادي از مخاطبان براي تماشاي اين فيلم دست به انتخاب زدهاند، اما در اين ميان حمايتهاي سازمانها و نهادهاي مختلف در حمايت از اين فيلم و همچنين هزينه صرف شده براي ساخت آن را نميتوان در چرخه توليد و اكران آن ناديده گرفت. مرور پر فروشترين فيلمهاي سينماي ايران در چند سال اخير نيز، نشان از تغيير سليقه مخاطبان در سالهاي اخير دارد. سال 93 «شهر موشها 2» توانست با كمك گرفتن از خاطرات دهه 60، مردم را به سينماها بكشاند و از همين رو با 12 ميليارد تومان فروش، عنوان پرفروشترين فيلم سال را به خود اختصاص داد. مرضيه برومند دومين كارگرداني است كه در دهه 90 با فيلمي در ژانر كودك درصد قابل توجهي از فروش گيشه را از آن خود كرد. پيش از اين ايرج طهماسب و حميد جبلي با «كلاه قرمزي و بچه ننه» در سال 91، گيشه سينماهاي كشور را تسخير كردند. همچنين در سالهاي اخير مسعود دهنمكي، نيز با سه گانه «اخراجيها» و «رسوايي 1» تكان قابل ملاحظه به گيشهها داد. او سال 92 با «رسوايي1» و سال 88 با فيلم «اخراجيها1» پول سازترين كارگردان سينماي ايران شد. اين دو فيلم در دستهبندي آثار كمدي قرار ميگيرند. سال 90 نيز رامبد جوان با فيلم كمدي «ورود آقايان ممنوع» گيشه سينماها را به دست آورد. با همه اينها با مروري بر پرفروشترين فيلمهاي سالهاي اخير ميتوان گفت سينماي اجتماعي جاي خود را ميان ديگر ژانرها باز كرده است. حالا ذايقه مخاطب سينماي ايران تغيير كرده و شايد به همين خاطر است كه «فروشنده» فرهادي پرفروشترين فيلم سال ميشود و مردم ديگر رغبتي براي تماشاي «رسوايي 2» ندارند.