• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

مردم نگران آنفلوآنزاي مرغي نباشند

گروه اقتصادي| «24ساعته 2 واحد مرغداري پاكسازي شد.» اين خبري است كه اول سازمان بهداشت جهاني از مشاهده آنفلوآنزاي مرغي اعلام كرد و سپس خبرگزاري‌هاي داخلي آن را پيگيري كردند. آنطور كه در گزارش سازمان بهداشت جهاني اشاره شده، گزارش آنها به استناد گزارش وزارت جهاد كشاورزي ايران بوده كه اعلام كرده است
۲ مرغداري در تهران مبتلا به آنفلوآنزاي مرغي شده و ۵۶۰۰ مرغ تلف شده‌اند. رويترز كه اين خبر را منتشر كرده نوع اين آنفلوآنزا را ويروس H5N8 گزارش داد كه سبب كشته شدن 5 هزار و 600 مرغ از كل 283 هزار و 500 مرغي شده كه در
2 مرغداري در ملارد كرج وجود داشت. وزارت جهادكشاورزي هم اعلام كرده كه بقيه مرغ‌ها براي جلوگيري از شيوع در كشتارگاه‌ها كشته شده‌اند تا منشأ آلودگي پاك شده و جلوي انتشار آن به ديگر مناطق گرفته شود.
اگرچه گزارش سازمان بهداشت جهاني تاكيد مي‌كند كه ويروس H5N8 در انسان‌ها ديده نشده اما موجب آلودگي پرندگان وحشي و مرغداري‌ها در چند كشور اروپايي و نيز فلسطين اشغالي شده است. براساس قانون، كشورهاي عضو سازمان بهداشت جهاني موظف هستند به محض رويت علايم بيماري‌هاي دام به سازمان بهداشت جهاني دام گزارش دهند. آنفلوآنزاي مرغي ماكيان را مبتلا مي‌كند و عامل مولد آن ويروسي است كه با ساختار فيزيكي پرندگان سازگار شده است. با وجود اينكه اين بيماري مخصوص ماكيان است، اما در سال‌هاي اخير اين ويروس به گونه‌هاي ديگر جانداران نيز منتقل شده و موجب ابتلاي انسان‌ها به اين بيماري شده است.
در همين حال اصغر برايي‌نژاد، مديركل سازمان دامپزشكي استان تهران با بيان اينكه آنفلوآنزاي مرغي دو مرغداري را در منطقه ملارد استان تهران درگير خود كرده است، تاييد كرده كه مرغداري‌هاي حومه قرنطينه و عمليات پاكسازي به‌صورت 24 ساعته در اين منطقه در حال انجام است. به گفته برايي نژاد اكيپ‌هاي سازمان دامپزشكي در شرايط برف و باران حضور دارند و توانسته‌اند جلوي گسترش بيماري را بگيرند.
او همچنين گفته كه هر زمان كه تلفات جديد گزارش نشود و از آن مدت بيست و يك روز بگذرد عمليات قرنطينه دامپزشكي محدودتر مي‌شود.
از سوي ديگر رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت هم با دادن اين اطمينان خاطر كه آنفلوآنزاي مرغي كه از نوع ويروس H5N8 است به انسان منتقل نمي‌شود، افزود: مردم از اين بابت هيچگونه نگراني نداشته باشند.
تحولات قيمتي مرغ در بازار
هنوز خبر آنفلوآنزاي مرغي تاثيري بر بازار مرغ نگذاشته، اما محمد يوسفي، دبير انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتي گفته است كه دولت مرغ مازاد را ۶۴۰۰ تومان خريداري مي‌كند كه اين نرخ، براي مرغداران به صرفه نيست. ماهانه بين ۵ تا ۶ هزارتن مرغ و سالانه در مجموع بين ۶۰ تا ۷۰ هزارتن گوشت مرغ از كشور صادر مي‌شود. اين ميزان صادرات از كشور كافي نيست و توليدكنندگان ايراني ظرفيت خيلي بيشتري در اين زمينه دارند، مشكل ما اين است كه توان رقابت با كشورهايي مانند برزيل و تركيه را در بازارهاي جهاني نداريم. او همچنين درباره آخرين وضعيت بازار نهاده‌ها هم گفته است: «در حال حاضر، وضعيت بازار نهاده‌ها نسبت به ماه‌هاي گذشته نسبتا مطلوب‌تر است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون