• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3679 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳ آذر

عددنوشت

توان صادراتي به روسيه
عباس پاپي‌زاده، عضو كميسيون كشاورزي با اشاره به تصويب لايحه موافقتنامه سرمايه‌گذاري بين ايران و روسيه گفت: در حوزه كشاورزي مي‌توانيم رقم صادرات به روسيه را تا 4، 5 ميليارد دلار افزايش دهيم. در حال حاضر به سمت توسعه روابط با روسيه مي‌رويم اما مبادلات رقم پاييني است. اين در حالي است كه مي‌توانيم فقط در حوزه كشاورزي اين رقم را تا 4، 5 ميليارد دلار افزايش دهيم. وي ادامه داد: روسيه به لحاظ شرايط اقليمي، طول و عرض جغرافيايي نمي‌تواند مواد غذايي‌اش را حتي در گلخانه تامين كند. ايران امن‌ترين و نزديك‌ترين كشوري است كه به لحاظ طول و عرض جغرافيايي و دما قابليت كشت انواع مواد كشاورزي مورد نياز روسيه با كيفيت بالاتر و ارزان‌تر از ساير كشورها مثل آذربايجان را دارد اما هنوز نتوانسته‌ايم زيرساخت‌هاي لازم براي صادرات را شكل دهيم.

رشد صادراتي به سوييس
در هفت ماهه سال جاري ۹ هزار تن به ارزش ۳۳ ميليارد تومان اعم از انواع كف‌پوش، موم‌هاي نفتي و معدني، زعفران، پسته و زرشك به سوييس صادر شده است. بر اساس اطلاعات گمرك ايران در هفت ماه سال جاري ۹ هزار و ۳۰۰ تن به ارزش ۳۳ ميليارد و ۸۰۰ ميليون تومان كالا به سوييس صادر شده است. عمده كالاهاي صادراتي به سوييس به اين شرح هستند: ميوه‌هاي خشك شده معادل پنج تن به ارزش ۸۱ ميليون تومان، پسته معادل پنج تن به ارزش ۲۵۱ مييلون تومان، انواع كف‌پوش و گبه فرش و سوماك معادل ۵۱ تن به ارزش ۱۰ ميليارد تومان، زعفران معادل ۳۳۱ كيلوگرم به ارزش يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون، زرشك معادل ۴۰۰ تن به ارزش ۱۱ ميليون تومان، روده، بادكنك و شكمبه حيوانات معادل پنج تن به ارزش ۷۰۰ ميليون تومان، سنگ مرمر معادل ۲۰۰ تن به ارزش ۲۱۴ ميليون تومان و موم‌هاي نفتي و معدني معادل هشت هزار تن به ارزش ۱۷ ميليارد تومان.

تعداد پرواز روزانه در ايران
محمد اميراني،‌ مديركل ارتباطات و ناوبري شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران گفت: متخصصان الكترونيك هوايي ايراني با حفظ زيرساخت‌هاي مورد نياز صنعت هوانوردي، ايمني بيش از 2 هزار پرواز را روزانه بر فراز آسمان ايران تحقق بخشيده‌اند. حفظ ايمني پروازهاي هوايي براي ما اهميت زيادي دارد و متخصصان الكترونيك هوايي ايران‌ با ‌همه پيچيدگي‌ها و حساسيت‌ها به طور ميانگين روزانه بيش از 2 هزار پرواز را در آسمان كشور هدايت مي‌كنند تا همه پروازها با امنيت كامل از آسمان ايران عبور كنند. با تلاش متخصصان شركت فرودگاه‌ها هم‌اكنون 40 درصد كنترل و هدايت هواپيماها در راه‌هاي هوايي به‌صورت ماهواره‌‌اي انجام مي‌شود. اميراني افزود: هدايت هر هواپيما در آسمان نيازمند برقراري ارتباط كلامي است و با وجود ارتفاعات بلند و گسترده در مناطق مختلف كشور، نبايد براي برقراري اين ارتباط 24 ساعته خللي وارد شود. از سال گذشته كه از زيرساخت‌هاي ماهواره‌‌اي VSAT به عنوان سيستم پشتيباني‌كننده استفاده كرديم در مجموع قطعي‌هاي ارتباط كلامي بين مركز كنترل و خلبان هم‌اكنون به صفر رسيده است.

جهش قيمت نفت
افزايش اميدواري به توافق اعضاي اوپك براي كاهش توليد نفت سبب شد قيمت اين كالا افزايش يابد. قيمت نفت چهار درصد افزايش يافت كه مهم‌ترين دليل آن، افزايش اميدواري به توافق توليدكنندگان بزرگ نفت در هفته آينده براي محدود كردن توليد بود. افزايش تلاش‌هاي عربستان براي متقاعد كردن ديگر توليدكنندگان نفت براي همراهي با توافق كاهش توليد در آستانه نشست هفته آينده اوپك، ازجمله مهم‌ترين عواملي بود كه اميدواري به اين توافق را بالا برد. قيمت هر بشكه نفت خام برنت در پايان معاملات ديروز با دو دلار و چهار سنت رشد به ٤٨ دلار و ٩٠ سنت براي هر بشكه رسيد و قيمت شاخص دبليو تي‌اي امريكا با يك دلار و ٨٠ سنت افزايش به ٤٧ دلار و ٨٠ سنت رسيد. بانك امريكايي گلدمن ساكس اعلام كرد: فرض اصلي ما اكنون اين است كه توافق كاهش توليد اوپك اعلام و اجرايي خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون