• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

جاي خالي انرژي‌هاي تجديدپذير

گروه اقتصادي | تلاش براي افزايش استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير در ايران قدمتي طولاني دارد اما هنوز اين بخش نتوانسته است همچون ساير بخش‌هاي انرژي موفق عمل كند و سهم قابل توجهي را به خود اختصاص دهد اين در حالي است كه ايران مزيت‌هاي زيادي براي استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير دارد و شايد تنها شاخصه استفاده از انرژي‌هاي تجديد پذير در كشور رودبار و منجيل و استفاده از انرژي باد و البته پنل‌هاي خورشيدي شيراز باشد.
در بررسي‌هاي انجام شده حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفيت توليد انرژي خورشيدي، ۱۵ هزار مگاوات انرژي بادي و بيش از ۲۵۰۰ مگاوات انرژي «بيوزيست» در ايران وجود دارد كه در مقايسه با ۷۶ هزار مگاوات ظرفيت نصب شده نيروگاهي رقم بالايي است اما با اين وجود از اين ظرفيت آن‌طور كه بايد استفاده نمي‌شود.
طبق برآوردهاي وزارت نيرو تاكنون ظرفيت نصب‌شده انرژي‌هاي تجديدپذير در كشور ۲۰۰ مگاوات تعيين شده و طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار شده كه تا پايان امسال ۱۰۰ مگاوات ديگر به اين ظرفيت اضافه شود و در سال‌هاي آتي نيز حدود ۳۰۰، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ مگاوات افزايش ظرفيت در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفته است.
در مجموع نگاه دولت يازدهم به ارتقاي انرژي تجديدپذير در ايران بسيار جدي است و براي همين موضوع نيز مولفه‌هاي تشويقي و تضميني گوناگوني را براي جذب سرمايه‌گذار لحاظ كرده اما با اين وجود وضعيت پيشرفت اين انرژي در كشور در قياس با ساير كشورهاي ديگر روند كندي داشته است.
از سوي ديگر بند ب سياست‌هاي كلي نظام جمهوري اسلامي بر ايجاد تنوع در منابع انرژي كشور با رعايت مسائل زيست محيطي و تلاش براي استفاده از سهم تجديدپذيرها و ايجاد نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي و... تاكيد دارد بر همين اساس توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير جزو سياست‌هاي كلي كشور قرار گرفته كه برنامه‌هاي كلان و راهبردي كشور بر آن تاكيد دارد تا جايي كه در سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه كه از سال 1396 اجرايي مي‌شود، فقط در يك بند در خصوص انرژي اشاره شده و آن هم افزايش سهم انرژي‌هاي تجديدپذير و نوين است به‌طوري كه بر اساس اين برنامه ۲۵ هزار مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه خواهد شد كه از اين ميزان، ‌۵ هزار مگاوات مربوط به انرژي‌هاي تجديدپذير خواهد بود.
در زمان حاضر، حدود ۸۲ تا ۸۳ درصد انرژي برق مورد نياز از منابع سوخت فسيلي تامين مي‌شود و اين موضوع سبب شده كه به محيط زيست آسيب وارد شود و اين در شرايطي رقم خورده كه در ايران منابع متنوعي از انرژي وجود دارد و با وجود افزيش ۶درصدي مصرق برق نسبت به گذشته بازهم آن‌طور كه بايد از پتانسيل‌هاي انرژي تجديد‌پذير استفاده نمي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون