• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3684 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۳ آذر

سكوت درباره يك روز جهاني

نازنين متين‌نيا

ديروز روز جهاني معلولان بود؛ روزي كه قرار است به تمام مردم جهان يادآوري كند كه كم‌تواني جسمي دليلي براي محدوديت نيست و آنهايي كه سلامت جسماني كامل ندارند به اندازه انسان‌هاي سالم، حق زندگي خوب را دارند.
 اما در عصر جمعه هفته‌اي پر از تعطيلي و در روزهايي كه همه سرگرم اخبار سياسي و اتفاق‌هاي مختلف بودند يا مشغول همراهي با روز جهاني ايدز، اين روز مهم در تقويم گم شد. خبرگزاري‌ها در حد يك خبر ساده اين روز را يادآوري كردند و در شبكه‌هاي مجازي، نه هشتگي براي معلولان ترند شد و نه كسي به كسي يادآوري كرد كه اين روز براي آدم‌هايي است كه در همسايگي ما زندگي مي‌كنند و به اندازه ما حق زندگي دارند، اما به اندازه ما امكاناتي براي زندگي ندارند.
 اين گم‌گشتگي در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه همين تابستان، تيم‌ملي پارالمپيك ايران با ستاره‌هاي ورزشكار زن و مردش، افتخارآفرين شد و در همان مدت كوتاه برگزاري بازي‌ها، اهالي شبكه‌هاي مجازي حسابي حواس خود را جمع كردند و درباره موفقيت‌هاي اين ورزشكاران و زندگي با شرايط سخت از لحاظ امكانات نوشتند. اما ديروز انگار روز ديگري بود؛ روزي كه خبرهاي ديگر آنقدر مهم و پررنگ بودند كه بايد معلولان مثل هميشه در سايه آنها گم مي‌شدند.
ديروز روز معلولان بود اما دقيقا شبيه يك روز عادي و بي‌توجه به اين قشر خاص سپري شد. نه كسي پيامي داد و نه كسي از درك شرايط آنها گفت و نه حتي كسي خواست كه امكانات زندگي براي معلولان بهتر شود و حداقل در شهر و اطراف خود كمي تغيير در فضا و امكانات شهري به نفع كم‌توان‌ها ببينيم. روزي كه به نام معلولان ثبت شده، عصرجمعه بي‌تفاوتي شد شبيه بقيه روزها كه در آن انسان‌هاي كم‌توان با مرارت و سختي با مشكلات زندگي دست و پنجه نرم مي‌كنند تا شايد كمي شرايط را براي خود بهتر كنند و با تلاش‌ و صرف انرژي چند برابر يك انسان سالم، در جامعه‌اي كه چندان به آنها توجه نمي‌كند، به معناي واقعي كلمه به آنچه مي‌خواهند و شايسته آن هستند، برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون