• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3689 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۸ آذر

چهره‌ها - خبرها

براي اجراي عملي برجام همكاري‌هاي لازم را انجام خواهيم داد

هند، چين و در آخر هم ژاپن. توكيو، آخرين و شايد مهم‌ترين مقصد از تور پنج روزه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران به آسياي شرقي طي روزهاي گذشته بود. وزير امور خارجه از همان ابتداي ورود به ژاپن، هدف سفرش را بيشتر اقتصادي توصيف كرده و گفته بود كه بيشتر بحث ارتقاي روابط اقتصادي مدنظر است و در كنار آن مباحث سياسي را نيز به پيش خواهيم برد. شايد به همين خاطر هم بود كه نخستين گفت‌وگوها و نخستين رايزني‌ها در دومينوي فشرده ديدارهاي ظريف در توكيو، اقتصادي بود. در اين چارچوب، نخستين برنامه در نخستين حضور ظريف در توكيو، حضور در نخستين نشست مشترك تجار ايران و ژاپن بود؛ جايي كه او به بازرگانان ژاپن اطمينان داد كه ايران براي سرمايه‌گذاري، كشوري امن و جذاب است. وزير امور خارجه زمينه‌هاي همكاري ميان ايران و ژاپن را بسيار فراوان دانست و گفت: اگر ژاپن آمادگي داشته باشد كه با ايران در تعامل باشد، مي‌توانيم اين روابط را قوي‌تر‌سازيم چرا كه چنين اراده‌اي از سوي ايران وجود دارد. ملاقات با رييس سازمان تجارت خارجي ژاپن (جترو) و وزير مشاور در امور پارلماني وزارت امور خارجه اين كشور ديدارهاي ديگر ظريف در توكيو بودند.
ژاپن از برجام حمايت مي‌كند
با اين وجود، مهم‌ترين ديدار ظريف در نخستين روز سفر به توكيو در ملاقات 55 دقيقه‌اي با فوميو كيشيدا، همتاي ژاپني‌اش صورت گرفت؛ جايي كه او ايران را لنگرگاه ثبات در منطقه ياد كرد و گفت: ما از ايران توقع داريم نقش فعالي در برقراري ثبات در منطقه ايفا كند و از ارتباطات و تماس‌هاي سياسي خود با ساير كنشگران در منطقه استفاده كند و آنها را در كنار كشيدن از حمايت از تروريست‌ها تشويق كند. او با اشاره به نقش ژاپن در اجراي برخي از مقررات و مفاد برجام و سازنده توصيف كردن اين نقش گفت: اميدواريم در ساير حوزه‌ها از جمله روابط بانكي و اقتصادي نيز ژاپن حضور فعالانه داشته باشد. وزير امور خارجه ژاپن نيز در اين ديدار با تاكيد بر اجراي صحيح برجام گفت: ژاپن از برجام حمايت مي‌كند و از اين پس همانند گذشته براي اجراي عملي برجام همكاري‌هاي لازم را انجام خواهيم داد. او افزود: انتظار داريم ايران نيز از نفوذ خود براي ارتقاي صلح بين‌الملل به بهتر از آنچه اكنون هست، استفاده كرده و نقش فعال‌تري ايفا كند.
تفاهم ايران و ژاپن براي وام يني
با پايان ديدار، ظريف و كيشيدا به جمع خبرنگاران آمدند تا نتايج رايزني‌هاي‌شان را اعلام كنند. ظريف در اين نشست گفت: ايران و ژاپن منافع مشترك بسياري دارند كه براي اين همكاري‌ها مي‌توانيم نقشه راهي را ترسيم كنيم؛ همان‌طور كه در ملاقات آقايان روحاني و شينزو آبه بر آن توافق شد. او اعلام كرد كه ايران و ژاپن براي استفاده از وام يني براي فعاليت‌هاي علمي و فناوري به تفاهم رسيده‌اند. فوميو كيشيدا وزير خارجه ژاپن هم در اين نشست از كمك 550 هزار يورويي ژاپن به ايران براي ايمني هسته‌اي خبر داد و گفت: به اطلاع دكتر ظريف رساندم كه كشورمان به عنوان حمايت و پيشتيباني از برجام تصميم گرفته است از طريق سازمان بين‌المللي انرژي اتمي در زمينه ايمني هسته‌اي كمك مالي به مبلغ 550 هزار يورو را به ايران اختصاص دهد و در زمينه پادمان هم مبلغ يك ميليون و 500 هزار يورو را هم تخصيص خواهيم داد.
بحران‌ها از طريق گفت‌وگو قابل حل هستند
پس از اين نشست خبري، ظريف و كيشيدا دور دوم رايزني‌هاي خود را آغاز كردند تا اين ضيافت شام، پايان‌بخش ديدارهاي ظريف در روز نخست سفر به ژاپن باشد. ظريف در پاسخ به نقطه نظرات وزير خارجه ژاپن در رابطه با آزمايش‌هاي سلاح هسته‌اي كره شمالي گفت: ايران در خصوص سلاح‌هاي هسته‌اي يك موضع ثابت دارد و مخالف داشتن سلاح‌هاي هسته‌اي در تمام دنيا است و بر اين باور است كه سلاح‌هاي هسته‌اي براي هيچ كشوري امنيت ايجاد نمي‌كند. معتقديم مشكلات و بحران‌ها در همه مناطق از جمله در منطقه شرق آسيا از طريق گفت‌وگو قابل حل و فصل است. وزير امور خارجه ژاپن نيز گفت: با نظر شما در خصوص لزوم حل بحران‌ها از طريق راه‌حل سياسي كاملا موافق بوده و در اين مسير تلاش مي‌كنيم.

 

دعوت به  گفت‌وگوي اعراب با ايران
شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح طي نطقي در افتتاحيه سي و هفتمين اجلاس شوراي همكاري خليج فارس كه در بحرين برگزار شد، خواستار گفت‌وگوي كشورهاي حوزه خليج فارس با ايران بر اساس احترام به حاكميت كشورها، حسن همجواري و عدم دخالت در امور داخلي شد. به نوشته روزنامه القدس العربي، امير كويت در اين سخنراني خود اظهار داشت: ما در عين حال كه اهميت برگزاري گفت‌وگوي سازنده بين كشورهاي عربي و جمهوري اسلامي ايران را درك مي‌كنيم اما تاكيد مي‌كنيم كه موفقيت و استمرار اين گفت‌وگو نيازمند آن است كه بر اصول قانون بين‌المللي مربوط به روابط بين كشورها كه بر احترام به حاكميت كشورها، حسن همجواري و عدم دخالت در امور داخلي تاكيد دارد، تمركز داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون