• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3693 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۳ آذر

در جريان توديع و معارفه مديرعامل راه‌آهن عنوان شد

راه‌آهن همچنان در صدر برنامه‌هاي راهي

گروه اقتصادي | وزير راه و شهرسازي همچون روزهايي كه در مجلس براي دريافت راي اعتماد، بخش ريلي را اولويت نخست وزارتخانه‌اش اعلام مي‌كند همچنان اين بخش را از اولويت‌هاي اصلي وزارتش مي‌داند و معتقد است: «با وجود دشواري‌هاي اقتصادي سال‌هاي اخير، در بخش راه‌آهن اتفاق‌هاي مثبت بسياري رخ داده و هدف اصلي من قرار گرفتن صنعت راه‌آهن در صدر برنامه‌هاي اين وزارتخانه بود.»
 وي درمراسم توديع و معارفه معاون ريلي‌اش در حالي كه همچنان بر تخصص و تجربه پورسيد آقایي معاون مستعفي‌اش تكيه مي‌كرد، به روزهاي سخت گذشته در سطح ملي و استان آذربايجان شرقي و هموطنان آذري و كساني كه در سانحه غمبار جان باختند يا مسدوم شدند اشاره كرد و گفت: «تمام فشار اين مراسم بر دوش راه‌آهن و وزارت راه و شهرسازي بود. اميدوارم بتوانيم با آنچه كه در دست داريم براي بهبود و ارتقاي شرايط گام ‌برداريم. همواره بر اين باور بودم و هستم كه مسوولان بايد در برابر مردم متواضع باشند و در برابر قصورهاي شخصي و قصورهاي سازماني كه رخ مي‌دهد از مردم پوزش بخواهند و به همين دليل من از مردم بابت اين سانحه غمبار پوزش خواستم.»
آخوندي با بيان اينكه در طول اين مدت در دوران خشكسالي منابع مالي قرار داشتيم و زماني كه اين مسووليت را پذيرفتيم مشكلات بسياري در اين حوزه با منابع بسيار كم وجود داشت، به عملكرد موفق پورسيد آقايي اشاره كرد و گفت: «تلاش ما در اين مدت اين بود كه بتوانيم صنعت راه‌آهن را در تمام سطوح مورد بازسازي ساختاري قرار دهيم. در اين مدت به تمام موضوعات مربوط به راه‌آهن ورود پيدا كرديم. چه مي‌توان كرد كه دست سرنوشت اين طور رقم زد كه تمام فعاليت‌هاي راه‌آهن در اين مدت تحت‌الشعاع يك سانحه غمبار قرار گرفت و كمتر ديده شد. در طول سه سال گذشته چه در حوزه توسعه زيرساخت و چه در حوزه بهسازي خطوط و چه در جهت توسعه خطوط و در حوزه اتصال شبكه ريلي ايران به شبكه ريلي آسيا اقدامات موثري انجام شد و همچنين اقداماتي هم در بخش اتصال تمام استان‌ها به شبكه ريلي انجام داديم. در جهت انتقال فناوري و به كارگيري آي‌تي در راه‌آهن و مدرن كردن راه‌آهن و ورود فناوري‌هاي جديد، اقدامات قابل قبولي را شاهد بوديم. در طول مدت سه سال گذشته مفهوم جديدي از قطارهاي حومه‌اي تعريف كرديم و معتقد بوديم كه هيچ راهكاري به اندازه توسعه قطارهاي حومه‌اي نمي‌تواند در كاهش آلودگي هوا موثر باشد.»
اين وزير كابينه همچنين تاكيد كرد: «چه در زمينه‌هاي نوسازي ناوگان باري و مسافري، جذب نيروي جديد و آموزش نيروهاي جديد و افزايش سهم راه‌آهن در انتقال بار و مسافر و ترانزيت اقدامات خوبي انجام شد. در بخش‌هايي از اينها موفق عمل كرديم و در بخش‌هايي به دليل مشكلات متعدد از جمله كمبود امكانات مالي موفق به اجراي كامل آن نشديم. در اين مدت انديشه شهرسازي ريل پايه را مطرح كرديم و اين باعث شد كه به اين مفهوم برسيم كه ريل مانند حمل و نقل در به در وارد زندگي مردم شود. آقاي محمدزاده را در جريان كار شناختم و ايشان را يك فرد مصمم، متدين و با تخصص ديدم. اطمينان دارم راه‌آهن در دور مديريتي جديد هم دوران درخشاني خواهد داشت و در جهت خدمت به مردم موفق عمل خواهد كرد.»
 تنظيم استعفاي وزير، قبل از معاون
در همين حال زماني كه محسن پورسيدآقايي، معاون مستعفي وزير براي سخنراني پشت تريبون قرار گرفت از استعفاي وزير صحبت كرد و گفت: «موضوع استعفا بسيار ساده و طبيعي بود به طوري كه قبل از من، وزير راه و شهرسازي استعفاي خود را تنظيم كرده بود و به دليل اينكه شخص وزير مسووليت سازمان‌هاي مختلف را برعهده دارد در نتيجه بنده به عنوان مسوول مستقيم راه‌آهن بايد از سمت خويش استعفا مي‌دادم؛ لذا هيچ‌يك از مطالب مبني بر سياسي بودن استعفاي بنده صحت ندارد. برهمين اساس وزير راه و شهرسازي با خواهش اينجانب و جمعي از دوستان موافقت كردند كه استعفا ندهند.»
به گفته وي، به دليل حجم بالاي كار، يك خطا منجر به بروز حادثه شد و به طور طبيعي بايد مسووليت اين حادثه را مي‌پذيرفتم. فضاي اخلاقي در كشور به حدي سياسي شده كه هر اقدامي در كشور با پند سياسي مواجه مي‌شود. چرا جامعه سياست‌زده شده و از اخلاق اسلامي فاصله گرفته است؟ يك لحظه از تصميم خود پشيمان نيستم و معتقدم سيستم‌هاي مدرن راه‌آهن و افزايش سرعت بايد توسعه يابد تا آرمان راه‌آهن به ثمر برسد لذا نبايد در اين مسير لحظه‌اي به عقب بازگشت.»
اين مدير مستعفي همچنين گفت: «هنگامي كه سياست‌هاي جديد و تدبير انقلاب ريلي مطرح شد، در تمام زمينه‌ها هزار كار و پروژه شروع شد كه از جمله آن مي‌توان به افزايش سرعت و ظرفيت اشاره كرد. طبيعي است با افزايش سرعت قطار و همزمان رفع تمام موانع افزايش سرعت و كاهش زمان سير قطار تهران- مشهد به كمتر از ۱۰ ساعت؛ نقش عوامل اجرايي در راه‌آهن بيش از پيش زياد مي‌شود و هر خطايي عواقب جبران‌ناپذيري ايجاد خواهد كرد. اگر ظرفيت مسير اضافه نمي‌شد و هر نيم ساعت با سرعت ۱۲۰ كيلومتر سير انجام مي‌شد در صورت وقوع حادثه مشابه‌شدت حادثه كمتر مي‌شد. به دليل سرفاصله كوتاه‌تر و سرعت بيشتر احتمال وقوع حادثه وجود دارد كه اين اتفاق بنا به همين دلايل و البته خطاي انساني رخ داده است. تصور نمي‌كردم ابعاد يك خطا به اين ميزان فاجعه ايجا كند اما تحمل فشار از جانب سيستم براي انجام تمام كارها در آن‌واحد براي من مشخص بود.
وي ادامه داد: «من موافق استعفاي مديران پس از وقوع هر حادثه نيستم بلكه استعفا بايد بستگي به حجم و ابعاد مختلف حادثه داشته باشد. ادامه حضور بنده به راه‌آهن ضرر مي‌زد، زيرا اقدامات طيف‌هاي مختلف با ايجاد يك فضاي سياسي كاري سعي كردند راه‌آهن را آويزه مقاصد سياسي كنند و بنده به خاطر اينكه از لطمه خوردن راه‌آهن و حمله كردن عليه آن جلوگيري كنم از سمت خود استعفا دادم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون