• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3695 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۵ آذر

رويترز خبر داد

توقف فروش سلاح‌هاي هوشمند به عربستان

در حالي كه ائتلاف به رهبري عربستان سعودي به عمليات نظامي ويرانگر خود در يمن ادامه مي‌دهد، به نظر مي‌رسد امريكا رفته رفته قصد دارد تا پشتيباني نظامي خود را از عمليات‌هاي نظامي در يمن قطع كند و فروش برخي اسلحه‌هاي نظامي به عربستان را نيز متوقف كند. طبق گزارشي كه رويترز منتشر كرده به نظر مي‌رسد آموزش‌هاي نظامي به نيروهاي پادشاهي سعودي نيز كاهش مي‌یابد. بسياري معتقدند اين تصميم نشان‌دهنده سرخوردگي عميق در درون دولت باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده از شيوه‌هاي عربستان سعودي در جنگ بيست‌ماهه يمن است كه تاكنون جان بيش از 10هزار نفر را گرفته است و موجب بحران انساني و كمبود مواد غذايي در فقيرترين كشور خاورميانه شده است.
كارشناسان معتقدند اين موضوع مي‌تواند تنش ميان واشنگتن و رياض را در روزهاي باقي مانده از دولت اوباما افزايش دهد و مشخص نيست كه دونالد ترامپ كه از روز بيستم ژانويه در كاخ سفيد مستقر مي‌شود چه تصميمي در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد. با اين حال بسياري فكر مي‌كردند كه هرچند روابط سياسي امريكا و عربستان در شرايط مساعدي به سر نمي‌برد اما معتقد بودند كه روابط نظامي دست نخورده باقي خواهد ماند كه اين شرايط نيز به نظر مي‌رسد در حال تغيير است.
طبق گزارش رويترز ايالات متحده سوختگيري هواپيماهاي ائتلاف عربستان را ادامه مي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد فروش سلاح‌هاي پيشرفته به عربستان براي كمك به اين ائتلاف را متوقف مي‌كند. از طرفي برخي خبرها حاكي از آن است كه امريكا در اين راستا قصد ندارد كمك‌هاي اطلاعاتي را نيز به عربستان در خصوص يمن به اشتراك بگذارد.
موضوعي كه به نظر مي‌رسد در گذشته امريكا با ارايه اطلاعات قصد داشت تا به حملات هدفمند در يمن كمك كند اما اشتباهات و حتي اقدامات عامدانه عربستان در يمن موجب شده است تا امريكا از ائتلاف براي به نتيجه رساندن بحران يمن نا اميد شده و عربستان نيز قصد ندارد تا به يك روند سياسي براي حل بحران دست پيدا كند. گفتني است عربستان از مارس 2015 مداخله خود در يمن را آغاز كرد و عليه مردم يمن وارد جنگي بي‌سرانجام شد كه پس از حدود دوسال چشم‌انداز روشني براي پايان آن وجود ندارد. گروه‌هاي حقوق بشري مي‌گويند كه حملات ائتلاف عربستان بيشتر به درمانگاه‌ها، مدارس، بازارها و كارخانه‌ها صورت مي‌گيرد كه عملا اين يك نوع جنايت جنگي محسوب مي‌شود. با اين حال عربستان اين نوع حملات را تكذيب مي‌كند و مي‌گويد كه مبارزان يمني را مورد هدف قرار مي‌دهد اما شواهد چيزي غير از مواضعي كه عربستان اعلام مي‌كند را نشان مي‌دهد. ويليام هارتونگ از مركز مطالعات بين‌المللي وابسته به ايالات متحده در واكنش به اين تصميم دولت امريكا گفت: من فكر مي‌كنم اين يك سيگنال است اما يك سيگنال بسيار ضعيف؛ وي افزود: تا زماني كه آنها به سوختگيري هواپيماها ادامه مي‌دهند نشان مي‌دهد كه از همه اهرم‌ها استفاده نكرده‌اند.
يك مقام دولت اوباما به شرط ناشناس ماندن به رويترز گفت: مشكلات عربستان در هدف قرار دادن اهداف در يمن موجب تصميم ايالات متحده مبني بر توقف فروش سلاح‌هاي پيشرفته از جمله مهمات هدايت‌شونده دقيق شده است. اين مقام مي‌گويد تصميم بر توقف فروش اين سلاح‌ها حجم زيادي از فروش مهمات هوايي به عربستان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. اين مقام آگاه مي‌افزايد: اين به وضوح بازتاب مستقيم نگراني‌هاي ما در مورد حملات عربستان و تلفات مهلکی است كه در يمن به بار آورده است. گفتني است يك مقام آگاه ديگر نيز تصميم تعليق فروش تسليحات خاص به عربستان را نيز تاييد كرده است.
هرچند مقام‌هاي سطح بالاي كاخ سفيد جزييات ميزان اين اقدام را ارايه ندادند كه از نظر مالي چه ابعادي در بر خواهد داشت اما در يك مورد خاص به نظر مي‌رسد اين اقدام شامل صدها ميليون دلار از سيستم‌هاي هدايت شونده كه توسط شركت ريتون ساخته مي‌شود خواهد بود كه اين مهمات مي‌تواند با دقت بيشتري اهداف خود را رهگيري كنند.
با اين حال سخنگوي پنتاگون سناتور جف ديويس در يك نشست خبري گفت كه او از گزارش رويترز غافلگير شده است و مقامات سعودي نيز در اين خصوص تاكنون اظهارنظري انجام نداده‌اند.
گفتني است كاخ سفيد بررسي بازنگري كمك‌هاي نظامي به ائتلاف سعودي را زماني مورد بررسي قرار داد، كه هواپيماهاي سعودي به يك مراسم تشييع جنازه در پايتخت صنعا در اكتبر سال جاري ميلادي حمله كردند و بر مبناي تخمين سازمان ملل حداقل 140 نفر جان خود را از دست دادند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ماه آگوست گزارش داد كه ائتلاف به رهبري سعودي مسوول كشته شدن حداقل 60درصد غيرنظامياني است كه از ماه مارس 2015 كشته شده‌اند.
گروه‌هاي حقوق بشري ايالات متحده را براي حمايت از تلاش‌هاي جنگ‌طلبانه عربستان همواره مورد سرزنش قرار دادند و اكنون نيز با توجه به اين اقدام جديد امريكا آن را ناكافي مي‌دانند و اين حركت را كمتر از آن چيزي مي‌دانند كه براي پايان دادن به خونريزي‌هاي غيرنظاميان و كاهش درد و رنج در يمن مورد نياز است. زيرا با ارايه كمك به سوختگيري جنگنده‌هاي سعودي روند حملات ادامه خواهند یافت و ادامه اين روند موجب ادامه جنگ نيز خواهد شد. تد لئو که يك نماينده كنگره امريكا از كاليفرنيا و يك مدافع پيشرو در راستاي سياست تعليق همكاري‌هاي نظامي امريكا با عربستان است اعلام كرد بسيار خوشحال است دولت اوباما فروش برخي سلاح‌ها به عربستان را قطع كرده اما او نيز معتقد است كه چنين موضوعي كافي نيست. اين نماينده كنگره مي‌افزايد: اين كاملا عجيب است كه امريكا به سوختگيري جت‌هاي عربستان ادامه مي‌دهد تا عربستان بر سر غيرنظاميان بمب خالي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون