• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3698 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۰ آذر

حسن روحاني «منشور حقوق شهروندي» را با تاكيد بر مسووليت‌هاي حاكميت و مردم امضا كرد

پيمان شهروندي

«ملت شريف ايران » قانون شماييد

حقوقي كه منشور روحاني
 برآن تاكيد مي‌كند
حق حیات و رفاه
حق صلح و امنیت
حق توسعه     پایدار
حق تعیین سرنوشت
حق حریم خصوصی
حق تامين اجتماعي
حق مسکن و مالکیت
حق برابری و آزادی
حق محیط‌زیست سالم
حق تجمع و راهپیمایی
حق دسترسی به اطلاعات
حق آزادی اندیشه و بیان
حق اقتصاد شفاف و رقابتی
حق دسترسی به فضای مجازی
حق اشتغال ، آموزش و سلامت
حق تابعيت و آزادی رفت‌وآمد
حق برخورداری از دادرسي عادلانه

 

گروه سياسي| آذر سال 95 براي حسن روحاني با همه آذرهاي گذشته فرق دارد. او در بيست‌و‌نهمين روز از اين ماه، به آرزوي ديرينه‌اش مي‌رسد و در بين جمعي از حقوقدانان از يكي از وعده‌هاي خود رونمايي مي‌كند. «منشور حقوق شهروندي»، ديروز در مراسمي با حضور رييس‌جمهوري، برخي وزرا و معاونان‌شان در سالن اجلاس سران رونمايي شد. جايي كه رييس‌جمهوري به همراه وزير «اصولگرا» و معاون «اصلاح‌طلب» خود وارد سالن مراسم شد، سخنراناني را به خود ديد كه در حمايت از تدوين منشور حقوق شهروندي، به يك نقطه مشترك دست يافتند و آن، همكاري هر سه قواي كشور براي اجراي درست اين منشور بود. حسن روحاني اما براي معرفي منشوري كه از آغازين روزهاي تبليغاتي خود بر تدوين آن تاكيد داشت، تدبير ديگري به‌كار بست. او كه از آذرهايي ياد مي‌كرد كه با اتفاقات حقوقي به پايان رسيده بود،‌بندي از فرمان 8 ماده‌اي امام را قرائت مي‌كند كه وقتي خود به وسط‌هاي آن مي‌رسد، متعجب مي‌پرسد: «آيا اين براي همين انقلاب اسلامي است؟» و با كنايه به صدا و سيما مي‌گويد كه بد نيست اين فرمان را منتشر كنند. فرماني كه حسن روحاني آن را سرلوحه منشور حقوق شهروندي قرار مي‌دهد، حقوق انسان‌هايي است كه در سال 1361 مورد تاكيد بنيانگذار انقلاب اسلامي قرار مي‌گيرد و در آن همه را از ورود به حريم خصوصي افراد ولو به علت كشف جرم، برحذر مي‌دارد. رييس‌جمهوري اگرچه خود اين منشور را بر گرفته از همان اصول قانون اساسي ايران مي‌داند كه وظيفه اجرايي آن را به علت انتخاب مستقيم از سوي مردم برعهده گرفته است، به حقوق ملت اشاره مي‌كند و برخي از اصول آن را باعث نگراني‌ برخي‌ها مي‌داند تا آنجا كه عنوان مي‌كند: «اصول 19 تا 42 قانون اساسي ايران را بايد از برخي پنهان كرد.» رييس‌جمهور در تشريحي كه از قانون اساسي دارد، همه را در برابر آن مساوي مي‌داند، هيچ كس را از آن مستثني نمي‌خواند و براي هيچ حزب و گروهي حاشيه امن قايل نيست.
به يكي از آرزوهاي ديرينه‌ام رسيده‌ام
رييس‌جمهوري در رونمايي منشور حقوق شهروندي، آذر را ماهي پر از اتفاقات حقوقي دانست و گفت: ماه آذر، ماه همه‌پرسي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در سال 1358، ماه آذر، ماه تصويب حقوق بشر در سازمان ملل متحد در سال 1327، ماه آذر، ماه فرمان 8 ماده‌اي امام راحل است كه در اين جمع پرشكوه لازم مي‌دانم جملاتي از آن فرمان 8 ماده‌اي را بخوانم كه بايد هر روز بخوانيم، تذكر دهيم و بخواهيم كه جمله به جمله آن عمل و توجه شود. روحاني با ابراز خوشحالي از اينكه به يكي از وعده‌هاي مهم به ملت ايران جامه عمل پوشانده مي‌شود، اظهار كرد: امروز به يكي از آرزوهاي ديرينه‌ام مي‌رسم.  
هيچ فرد، حزب، نهاد و رسانه‌اي نبايد حاشيه امن داشته باشد
رييس‌جمهوري با بيان اينكه هيچ كس از قانون مستثني نيست و همه بايد در چارچوب قانون حركت كنيم، تاكيد كرد: تمام اتباع كشور در برابر اجراي قانون مساوي هستند. اين اصل صريح قانون اساسي است. اگر ما مي‌خواهيم در كشور قانون و حكومت قانون داشته باشيم هيچ‌كس، هيچ نهاد، هيچ فرد، هيچ حزب و هيچ رسانه‌اي نبايد حاشيه امن داشته باشد. روحاني با بيان اينكه قانون چيزي جز تساوي همه مردم در برابر خطابات عام قانوني نيست و استثنا نداريم، گفت: در قانون نورچشمي نداريم. در قانون فرد و گروه وابسته و پيوسته به اينجا و آنجا نداريم. ما از انقلاب اسلامي دنبال حكومت عدل محمدي (ص) و علوي بوديم. ما قضاوتي چون قضاوت مولايمان اميرالمومنين (ع) مي‌خواستيم و مي‌خواهيم. مردم ما اين راه را ادامه خواهند داد.
تا تبعيض و فساد هست انقلاب تمام نشده است
روحاني با تاكيد بر اينكه من مي‌پذيرم و درست است، انقلاب اسلامي تمام نشده است، گفت: انقلاب اگر تمام شده بود امروز شرايط ديگر و بهتري را در همه قواي حاكم در اين سرزمين مي‌ديديم. تا تبعيض هست انقلاب تمام نشده است، تا فساد هست انقلاب تمام نشده است، تا گردنكشي‌ها هست انقلاب تمام نشده است. ما بايد به روزي برسيم كه شاهد مدينه پيغمبر (ص) و حكومت عدل اسلام در سراسر اين سرزمين باشيم. يكي از وعده‌هايم به ملت بزرگ ايران از آغاز دولت؛ تدوين منشور حقوق شهروندي بود. به مردم وعده‌هاي ديگري هم داده بودم و بر پاي همه آن وعده‌ها تا آخرين روز مسووليتم خواهم ايستاد. من درباره حقوق جوانان و ‌بانوان وعده دادم و پاي آن ايستاده‌ام، من براي حقوق اقليت‌هاي ديني- مذهبي، اقوام وعده دادم و پاي آن ايستاده‌ام.
برخي تحمل شنيدن بعضي از اصول قانون اساسي را ندارند
رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه منشور حقوق شهروندي قانون اساسي نيست اما اين منشور راه را براي اجرايي كردن قانون اساسي تسهيل مي‌كند، عنوان كرد: منشور حقوق شهروندي در اجراي اصل 113، 134 و 121 قانون اساسي است. قانون اساسي در اصل 113 به رييس‌جمهوري دستور مي‌دهد كه او مسوول اجراي قانون اساسي باشد؛ چرا اين وظيفه به دوش رييس‌جمهوري آمده است؟ به دليل اينكه تنها فردي كه در كشور با راي عموم مردم در سطح ملي انتخاب مي‌شود، رييس‌جمهوري كشور است. بسياري از افراد منتخب با راي حوزه انتخابيه خودشان انتخاب مي‌شوند. برخي منتخبين همچون خبرگان با راي مردم استان خودشان انتخاب مي‌شوند. برخي چون مقام رهبري غيرمستقيم با راي خبرگان انتخاب مي‌شوند، برخي با راي نمايندگان انتخاب مي‌شوند همچون وزرا كه راي اعتماد براي فعاليت خودشان مي‌گيرند اما فقط يك نفر است كه با راي مستقيم آن هم ملي در سراسر كشور برگزيده مي‌شود و لذا قانون اساسي اين وظيفه را بر دوش رييس‌جمهوري گذاشته است و چقدر وظيفه سخت و سنگيني! بعضي‌ها تحمل ندارند حتي بعضي از اصولش را بشنوند. فصل سوم قانون اساسي كشور كه از اصل 19 تا 42 درباره حقوق ملت است را كه بايد پنهان كنيم! رييس‌جمهوري بزرگ‌ترين وظيفه‌اي كه بر دوش دارد، مسووليت اجراي قانون اساسي است. در اينجا بايد ياد كنيم از شهيد بهشتي كه بار سنگيني را در مجلس خبرگان قانون اساسي براي تصويب اين قانون بر دوش داشت و همواره نام، كار و جهاد او در كنار قانون اساسي جاودانه است.
همه قوانين براي همه يكسان است
وي با تاكيد بر اينكه تمام اتباع اين كشور در برابر اين حقوق شهروندي مساوي هستند، گفت: نژاد، قوم، جنس، مذهب، دين، اعتقاد، وابستگي سياسي و گروهي همه اينها به كنار است. اين حقوق هر شهروند ايراني است. در راه رفتن در پياده‌روي خيابان تفاوتي نيست كه دينش چيست و از چه نژاد است و اعتقاداتش چگونه است و به كدام حزب و جناح وابسته است كه از اين جناح بود فقط از راست پياده رو برود و اگر از آن جناح بود از چپ پياده رو برود. اينها حقوق شهروندي است. همه امكانات شهر، كشور و همه حقوق مساوي طبق قانون اساسي و قوانين موضوعه براي همه يكسان است. اين حقوق شهروندي ايجاد وحدت مي‌كند. اين حقوق شهروندي انسجام ما را بيشتر مي‌كند. اين حقوق شهروندي طنين ندايي است از ملت ايران در برابر برخي كشورهاي غربي پرادعا كه فكر مي‌كنند در حقوق بشر و شهروندي از ملت‌هاي جهان سوم پيشي گرفته‌اند. اين حقوق شهروندي به دنيا اعلام مي‌كند جمهوري اسلامي ايران اين ظرفيت را دارد كه از تمام ويژگي‌هاي حقوقي نوين دنياي امروز در چارچوب فرهنگ اسلامي- ايراني‌اش به خوبي استفاده كند.
همه بايد بدانيم حقوق شهروندي يعني چه؟
روحاني در ادامه با بيان اينكه حقوق شهروندي مال كشورهاي اروپايي و اين و آن و كشورهاي به اصطلاح صنعتي نيست، گفت: حقوق شهروندي قبل از هركس از آن اين ملت بزرگ است. براي اجراي حقوق شهروندي نخستين استمداد من از تمام كارمندان دولت است كه بايد آن را اجرا كنند و بعد از تمام اساتيد، از همه فرهيختگان، نويسندگان، دانشجويان، جوانان، مردم، بانوان، سمن‌ها، احزاب، گروه‌ها، رسانه‌ها، روزنامه‌ها، فضاي حقيقي، فضاي مجازي حقوق شهروندي اول دانستني است و همه بايد بدانند حقوق‌شان چيست؟ مدارس، دانشگاه‌ها، مطبوعات، نويسندگان، فرهيختگان، شعرا، هنرمندان در فيلم‌ها، تئاترها، شعرها؛ حقوق شهروندي دانستني است؛ همه بايد بدانيم يعني چي؟ مي‌گويند حقوق گرفتني است؟ بله درست است. ولي اول دانستي است. بعد خواستني است. همه بايد بخواهيم. بايد هر رييس‌جمهوري، بايد هر وزيري، بايد هر مسوولي در اين كشور بداند يكي از مطالبات مهم مردم ايران حقوق شهروندي است. روحاني در ادامه تاكيد كرد: وقتي كه دانستني و خواستني شد، اجرايي و عملياتي هم خواهد شد. اگر همه بخواهيم، اگر همه مطالبه كنيم، اسلام به ما گفته حقوق را اجرا كنيم و قانون اساسي هم گفته حقوق را اجرا كنيد. پس چقدر زيبا است. قرآن مي‌گويد ممكن است با فردي عداوت، دعوا يا اختلافي داشته باشيد، مبادا عداوت و دشمني شما را وادار كند عدل و انصاف را فراموش كنيد. حتي نسبت به دشمن و كسي كه كينه او را به دل داريد. اگر عده‌اي شما را از مكه و حج بازداشتند، باز هم حق ظلم، تجاوز و حق عداوت و تندي نداريد. قرآن به ما دستور قسط، عدل، احسان و نيكوكاري مي‌دهد.
صدا و سيما و روزنامه‌ها كلمات امام (ره) را پخش كنند، بد نيست
رييس‌جمهوري با اشاره به بند 6 فرمان
8 ماده‌اي حضرت امام راحل تصريح كرد: بايد دقت و مطالعه كنيم. براساس اين فرمان هيچ كسي حق ندارد به خانه، مغازه و محل كار شخصي بدون اذن صاحب آن وارد شود يا كسي را جلب كند يا به نام كشف جرم و ارتكاب گناه تعقيب و مراقبت كند يا نسبت به فردي اهانت كرده و اعمال غيراسلامي و انساني مرتكب شود يا به تلفن و نوار ضبط‌صوت ديگري به نام كشف جرم يا كشف مركز گناه گوش كند. يا براي كشف گناه و هر چند گناه بزرگ باشد، شنود بگذارد يا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غير نمايد؛ يا اسراري كه از غير به او رسيده ولو براي يك نفر فاش كند. تمام اينها جرم و گناه است و برخي آنها چون اشاعه فحشا است از گناهان بزرگ است و مرتكبين هريك از امور فوق مجرم و مستحق تعزير شرعي هستند و برخي آنها موجب حد شرعي است. او در همين ميان از حضار مي‌پرسد: آيا اين براي همين انقلاب اسلامي است؟ وي ابراز اميدواري كرد: گاهي صدا و سيماي ما و روزنامه‌هاي ما كلمات امام را پخش و بيان كنند. ما پيرو اين امام هستيم. راه انقلاب اسلامي، راه امام و راه رهبر معظم انقلاب و راه عدالت است و راه اخلاق، رفتار و سيره پيامبر عظيم‌الشأن اسلام (ص) است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون